Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Midtøsten

Jeg prøver, men slike tilsvar blir ofte ignorert.

Som her, ser deg ikke “like” denne for å si deg enig i noe som vel er relativt enkelt å være objektivt enig i? Jeg antar du egentlig er enig og bare har hoppet over den posten fordi det ikke nødvendigvis passer inn i hvordan du tenker.

5 Likes

«Jeg tror ikke du vet hva teppebombing er» er ikke akkurat et overbevisende argument som jeg synes fortjener en like. Du sier egentlig bare at motdebattanten ikke vet hva han snakker om uten å selv gi oppklarende informasjon.

Jeg liker massevis av innlegg som gjør meg mer opplyst, selv om jeg i utgangspunktet er uenig. Ofte endrer/nyanserer jeg egne meninger, noe som gjør det verdt å delta her på Tekinvestor.

5 Likes

Er du usikker på om Israel driver med teppebombing eller ikke?

5 Likes

Kanskje det hadde vært opplysende for debatten om de som er mest Palestinavennlige kan forklare hvordan de forklarer mekanismene som ville ført til at Palestinerne ville få det bedre etter Hamas sitt angrep?

Det virker jo som at det er null forståelse for reaksjonen til Israel - at IDF agerer irrasjonelt og ondskapsfullt. Hvordan mener de at Israel burde reagert?

6 Likes

Usikker på hvor du vil. Ønsker du å diskutere definisjonen på teppebombing?

Nei jeg lurer på om du mener Israel driver med teppebombing eller ikke.

1 Like

Vi kan godt diskutere teppebombing.

Hva mener du er teppebombing?

1 Like

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

https://x.com/IsraelWarRoom/status/1716750095075434837?s=20

Hamas kidnapper og henretter sivile.

Brutalt. Rått og grusomt.

Ja, Israel driver en form for moderne teppebombing av Gaza. IDF benytter moderne våpen til å legge store områder på Gaza i grus uten tilstrekkelig sivile hensyn for å både ramme militær infrastruktur og for å ramme befolkningen psykologisk. En kombinasjon mellom taktisk og strategisk bombing på et svært lite geografisk område, som i mine øyne kan sammenliknes med teppebombing som får enorme humanitære konsekvenser for den sivile befolkningen.

Og før dere drar flere karakteristikker. Jeg vet godt at Hamas hadde lagt Israel i grus fra nord til sør om de hadde hatt muligheten. Det rettferdiggjør likevel ikke Israels grove overtramp. Jeg støtter Israel og mine venner i Israel, og forventer derfor svært mye mer av et moderne demokrati enn av hjernevaskede terrorister. Ikke minst fordi jeg tror Israel sin nåværende kurs vil gjøre situasjonen svært mye verre, og det tror åpenbart også USA og øvrige allierte. Derav det hektiske diplomatiet.

10 Likes

Flyttet du nettop målposten?

Hvordan mener du Israel skal gå frem når hamas putter all militær infrastruktur i sivile bygg?

Israel sender ut flyers, de ringer og de kjører en “door knocker” en bombe uten sprengstoff som en siste advarsel før bygget motar en Jdam og jevnes.

Hamas må fjernes. Men du må gjerne fortelle hvordan du ville gjort det.

8 Likes

Teppebombing illustrert i DCS

Kirurgisk bombing.

Merk også den store eksplosjonen og flammene som kommer når våpenlageret i bygget tar fyr.

For ordens skyld

Wikipedia sin artikkel om teppebombing.

10 Likes

Får nesten bare referere deg til denne posten igjen, @Evilfreud. Israel i selv i flere år bidratt til å finansiere Hamas, og jeg tror ikke det finnes en kortsiktig militær løsning på et delvis egenskapt problem.

Det er mulig å ha disse to tankene i hodet samtidig:

  • Hamas er en terrororganisasjon som ikke har livets rett
  • Israel kan endre sin langsiktige politikk og strategi som ikke ødelegger generasjoner av palestinere
6 Likes

Norge har også finansiert hamas.

Hamas er valgte parti på Gaza. Hva er poenget ditt?

Skal man gi noe som helst støtte til folkene på gaza må det via hamas. Når israel stopper leveranse til gaza klikker jo alle.

Skal man ikke støtte hamas må man kutte all støtte til gaza. Og da blir det enda kjipere for de 2,3mill som bor der.

5 Likes

:man_shrugging::man_shrugging::man_shrugging:

  • Det er ikke teppebombing :man_shrugging:

  • Hvordan sleppe inn nødhjelp, samtidig som man skal avslutte støtte til Hamas?? Palestinske myndigheter er jo Hamas.

3 Likes

For years, the various governments led by Benjamin Netanyahu took an approach that divided power between the Gaza Strip and the West Bank — bringing Palestinian Authority President Mahmoud Abbas to his knees while making moves that propped up the Hamas terror group.

The idea was to prevent Abbas — or anyone else in the Palestinian Authority’s West Bank government — from advancing toward the establishment of a Palestinian state.

7 Likes

Second, a columnist at Israel’s Ha’aretz newspaper unearthed evidence that Netanyahu has intentionally propped up Hamas rule in Gaza — seeing Palestinian extremism as a bulwark against a two-state solution to the conflict.

“Anyone who wants to thwart the establishment of a Palestinian state has to support bolstering Hamas and transferring money to Hamas,” the prime minister reportedly said at a 2019 meeting of his Likud party. “This is part of our strategy — to isolate the Palestinians in Gaza from the Palestinians in the West Bank.”

6 Likes

“Moderne teppebombing”? Så ikke teppebombing som i Geneva-konvensjonen? Et uttrykk du fant på nå for å svare på spørsmålet?

Det jeg har sett av skader er stort sett enkeltbygninger som har blitt tatt ut. Jeg har prøvd å finne satelittbilder e.l. som viser utstrakte områder som er tatt ut, men har kun funnet noe få enkelteksempler. Har ikke brukt så mye tid på det, så hvis du har eksempler som viser utstrekningen av “moderne teppebombing”, så…

On the other hand, in a town, village or any other area where there is a similar [p.625] concentration of civilian persons and objects, the military objectives in that area may only be attacked separately without leading to civilian losses outside the military objectives themselves

Jeg har sett Hamas bruker f.eks. kjelleren av en bygning som en utskytningsrampe for mortere. Har de da gjort bygningen til et militært mål? Jeg vil si ja. Ukraina fikk kritikk for å huse soldater i skoler fordi det gjorde det til militære mål. De hadde jo selvfølgelig evakuert de sivile fra skolen, så ikke helt det samme.

Jeg lurer på hva Geneve konvensjonen sier om å bruke sivile som skjold ved å bruke boligblokker til å huse soldater, hovedkvarter, angrepsplattformer osv.

Jeg tenker at Israels sitt motangrep er relativt proporsjonalt all den tid Hamas har fortsatt angrepene sine og fortsatt sitter på gislene. (Hva sier Geneve-konvensjonen om å holde sivile som gisler?).

8 Likes

Dette finner du også referert i israelske aviser :stuck_out_tongue: