Nei, da hadde vi sett hundretusener av drepte og skadede. Som du sier, det er et lite område.
Antall faktisk skadede og drepte sivile må jeg ærlig talt si at jeg aner ikke hvor faktisk ligger. Tallene fra Hamas har jeg ca null tro på. Det eksemplefiseres med sykehusbombingen som starter med en beskrivelse som om et sykehus som har blitt revet og 500+ har blitt drept til noe som ser ut som en mindre eksplosjon på parkeringsplassen utenfor sykehuset. Ser noen estimerer 100-300 drepte der, med sannsynlighet mot 100. Selv det finner jeg ikke helt sannsynlig. Så 5 drepte rapportert iflg Hamas = 1-3 faktisk drepte.
Finnes det noen tall fra nøytrale kilder (som ikke bare repeterer Hamas sine tall?) på tapene i Gaza? Ser Hamas nå hevder 5000 drepte. Med forholdstallet over, så ender vi på tall som er rundt de sivile tapene til Israel.
Jeg sammenlignet Israel med Russland for å vise at det Israel driver på med ikke er teppebombing ved å vise et eksempel på faktisk teppebombing. Hvorfor skulle jeg ikke dra den sammenligningen? Hvorfor er ikke det relevant?
EDIT: ser igjen at du bruker “strategisk bombing”, noe jeg ikke kan se at Israel driver på med.
Strategic bombing is a systematically organized and executed attack from the air which can utilize strategic bombers, long- or medium-range missiles, or nuclear-armed fighter-bomber aircraft to attack targets deemed vital to the enemy’s war-making capability. It is a military strategy used in total war with the goal of defeating the enemy by destroying its morale, its economic ability to produce and transport materiel to the theatres of military operations, or both.
Total war is a type of warfare that includes any and all civilian-associated resources and infrastructure as legitimate military targets, mobilises all of the resources of society to fight the war, and gives priority to warfare over non-combatant needs.
The term has been defined as “A war that is unrestricted in terms of the weapons used, the territory or combatants involved, or the objectives pursued, especially one in which the laws of war are disregarded.”[1]