Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Midtøsten

Som jeg skriver: kombinasjonen av massiv taktisk og strategisk bombing på et så lite geografisk område kan sammenliknes med teppebombing.

At Hamas, en ekstrem terrororganisasjon, ikke forholder seg til humanitet eller krigens folkerett, rettferdiggjør ikke Israels fremgangsmåte når det får så store sivile konsekvenser.

6 Likes

https://ihl-databases.icrc.org/fr/customary-ihl/v2/rule13

a) an attack by bombardment by any methods or means which treats as a single military objective a number of clearly separated and distinct military objectives located in a city, town, village or other area containing a similar concentration of civilians and civilian objects.

Benin’s Military Manual (1995) provides that “carpet bombings are an example of indiscriminate attack” and are, as such, prohibited.

Såvidt jeg kan se, hvis Israel ser at fra hus A og i hus J, så skyter Hamas ut raketter, så bomber de ikke hus A, B,C,D,E,F,G,H,I,J, de angriper hus A og hus J. Noe som altså ikke er teppebombing og altså er lov.

8 Likes

Nei? Her er du veldig løs med begrepsbruken i mine øyne. Hvis du ikke nok en gang prøver å redefinere et kjent begrep da, slik du gjorde med “Moderne teppebombing”.

Man kunne kanskje sagt at Israel har som strategi å bombe alle militære lokasjoner. Som du kanskje vil kalle strategisk bombing? Noe jeg overhodet ikke er med på.

5 Likes

Man kan stille spørsmål ved f.eks. størrelsen på bombene som Israel bruker og skadene på omgivelsene. Dvs sekundære skader. Det vil jo også være tilfeller hvor Israel bommer og derfor treffer feil boligblokk og dreper alle i den. Har dog ikke egentlig sett noe konkret.

Jeg må jo si at Hamas kunne gjort sitt med å evakuere folk fra boligblokkene ved siden av der de selv har tenkt å skyte opp raketter eller ha hovedkvarter. Ettersom dette er legitime militære mål. Å legge all skylden på sivile tap på Israel? Nei, den ser jeg ikke.

Nå har jeg sett hvordan endel f.eks. Ukrainere nekter å bli evakuert. Det mest groteske eksempelet er vel Bakhmut. Her har du eksempler på hvordan en by ser ut etter å ha blitt teppebombet:

Det er slik det ser ut når Russland bruker hvitt fosfor over Bakhmut

(på det tidspunktet det ble gjort, så håper jeg virkelig alle sivile var ute, i så fall er det faktisk ikke mot Geneve-konvensjonen såvidt jeg vet. Jeg tar det med for å vise hvordan jeg ser for meg at teppebombede byer hvor angriperen gir faen blir seende ut.)

9 Likes

Ser jo ikke noen som skyter noen der? Han sikter jo opp i lufta langt over han som faller framover.

Fordi Gaza er et så ekstremt lite geografisk område, blir effekten av Israel sin kombinasjon av strategisk og taktisk bombing det man ville sett med teppebombing. Israel bruker moderne og mer presise våpen, derav min bruk av begrepet moderne teppebombing. Israel kan så mye bedre, hvis de bare vil. Sammenlikningen med Russland, som er en mafiastat med diktatur, håper jeg vi slipper å diskutere mer.

Israel er iht internasjonal rett og krigens folkerett ansvarlig for de sivile konsekvensene av egen bombing, samt å veie opp både den politiske og den militære nødvendigheten av krigføringen mot de sivile tapene. Israel er på grensen, om ikke over grensen for krigsforbrytelser, når man se på krigføringen kombinert med blokkaden.

2 Likes

Nei, da hadde vi sett hundretusener av drepte og skadede. Som du sier, det er et lite område.

Antall faktisk skadede og drepte sivile må jeg ærlig talt si at jeg aner ikke hvor faktisk ligger. Tallene fra Hamas har jeg ca null tro på. Det eksemplefiseres med sykehusbombingen som starter med en beskrivelse som om et sykehus som har blitt revet og 500+ har blitt drept til noe som ser ut som en mindre eksplosjon på parkeringsplassen utenfor sykehuset. Ser noen estimerer 100-300 drepte der, med sannsynlighet mot 100. Selv det finner jeg ikke helt sannsynlig. Så 5 drepte rapportert iflg Hamas = 1-3 faktisk drepte.

Finnes det noen tall fra nøytrale kilder (som ikke bare repeterer Hamas sine tall?) på tapene i Gaza? Ser Hamas nå hevder 5000 drepte. Med forholdstallet over, så ender vi på tall som er rundt de sivile tapene til Israel.

Jeg sammenlignet Israel med Russland for å vise at det Israel driver på med ikke er teppebombing ved å vise et eksempel på faktisk teppebombing. Hvorfor skulle jeg ikke dra den sammenligningen? Hvorfor er ikke det relevant?

EDIT: ser igjen at du bruker “strategisk bombing”, noe jeg ikke kan se at Israel driver på med.

Strategic bombing is a systematically organized and executed attack from the air which can utilize strategic bombers, long- or medium-range missiles, or nuclear-armed fighter-bomber aircraft to attack targets deemed vital to the enemy’s war-making capability. It is a military strategy used in total war with the goal of defeating the enemy by destroying its morale, its economic ability to produce and transport materiel to the theatres of military operations, or both.

Total war is a type of warfare that includes any and all civilian-associated resources and infrastructure as legitimate military targets, mobilises all of the resources of society to fight the war, and gives priority to warfare over non-combatant needs.

The term has been defined as “A war that is unrestricted in terms of the weapons used, the territory or combatants involved, or the objectives pursued, especially one in which the laws of war are disregarded.”[1]

8 Likes

Russland driver med teppebombing ja.
Og det mener jeg Israel også gjør, selv om Israel gjør det i en mindre skala og heldigvis tar mer sivile hensyn, som man kan forvente av et moderne demokrati.

Vi blir nok ikke enige om hva Israel bør gjøre på Gaza på kort sikt. Men vil tror vi kan forenes om at vi begge ønsker så få sivile tap som mulig, et trygt Israel og på sikt fred mellom israelere og palestinere.

:v:t2:

Jeg må jo si at jeg også tenker på et trygt Palestina. Noe jeg ikke kan se for meg at Gaza får med Hamas ved makten. Jeg har vel omtrent like mye til overs for dem som presteregimet i Iran eller Putin i Russland. Hvis ikke Israel gjør noe med Hamas, så er jeg rimelig sikker på at de bare blir sittende med makten og det er da null håp for Gaza.

Da kan vi nok ikke bli enige.

11 Likes

Du kunne vel utvist litt integritet og tatt med hele sitatet, men sånn er det jo dette forumet der man elsker å hverandre i bås.

:v:t2:

1 Like

Vi kan nok ikke vite forholdstallene mellom drepte/skada sivile israelere og palestinere nå. Jeg syns det gir liten mening å gjette på hvor mye Hamas eventuelt overdriver tapstall.

Det er imidlertid dokumentert at Israel historisk har drept og skada langt flere sivile enn enn palestinerne har. Dette skyldes selvsagt at styrkeforholdet mellom Israel og Palestina er så ujevnt. Det er grunn til å tro at denne skjevheten i omfanget av destruksjon vil spille seg ut også i denne krigen. Ethvert drap av sivile i en krig bør være grunn til bekymring. Palestinske barn har ikke stemt inn Hamas.

Dette er en oversikt over historiske tapstall dokumentert av FN:

4 Likes

Den kognitive dissonansen er øredøvende. For det første har israelske myndigheter i årevis bidratt til å bygge opp Hamas som et mottrekk til de mer moderate palestinske kreftene. Dette har slått fullstendig feil, kombinert med en fullstendig mislykket sikkerhetspolitikk i sør.

For det andre, så er det så mange andre muligheter for å slå Hamas enn å bombe Gaza i filler med påfølgende bakkeinvasjon. Sannsynligheten for at dette vil fjerne Hamas er uansett liten, og historien viser at slike brutale militære grep får blow-back og vil virke mot sin hensikt.

Vi er enige om at Hamas må bort. Men det Israel gjør nå vil ikke bidra til dette.

3 Likes

Det står i innlegget rett over? Poenget mitt er vel at jeg bestrider hele bruken av “litt teppebombing” eller “moderne teppebombing”. :stuck_out_tongue:

Artikkelen under driver å diskuterer noe av det vi diskuterer.

https://lieber.westpoint.edu/israel-ihl-al-jalaa-tower/

Tar denne med fordi den er linket til av artikkelen over som altså er Israel sin begrunnelse for å ta ut bygningen. Ikke at de har sluppet noen “beviser”. https://www.jpost.com/arab-israeli-conflict/erdan-hamas-tried-to-develop-iron-dome-busting-tech-in-ap-gaza-building-670433

1 Like

1 Like

Nei, det er kun dissonant hvis du tror de som styrket Hamas blir sittende med makten når dette er over. Utfra hva jeg har lest i Israelske aviser (som jeg gjør for å finne ut hva de selv tenker), så er sannsynligheten nær null? Gants er det vel som blir statsminister.

Fra 2022: Gantz won't sit with Netanyahu, backs 2 'entities' to resolve Palestinian conflict | The Times of Israel

Asked who is better suited to be prime minister, 49% pick National Unity party leader Benny Gantz and only 28% pick Netanyahu, with the rest undecided.

Regarding the war in Gaza, 65% of Israelis support a ground offensive in the Strip, while 21% oppose it.

Additionally, 51% back a large-scale military operation on the northern front following increasing skirmishes with Hamas and Hezbollah terrorists in Lebanon, while 30% want a limited operation.

Asked who they would vote for had elections been held today, the poll again gives abysmal grades to the current coalition — 43 seats compared to their current 64 — with Gantz’s party soaring to 40 seats from its current 12.

The survey was conducted on October 18 and 19 by the Lazar Institute, along with Panel4All, among 510 respondents constituting a representative sample of adult Israelis. The margin of error is 4.3%.

4 Likes

Kvalmt

Israeli national security minister Itamar Ben Gvir, who has previously been convicted by Israel of supporting terrorism, distributes weapons to settlers in the occupied West Bank.

More Zionist pogroms of Palestinians are coming.
https://twitter.com/dancohen3000/status/1716463538850410879

3 Likes

– Israel har en relativt robust samvittighet

Sigbjørn Halsne er hovedlærer for landmakt på Forsvarets høgskole. Han mener det er lite som tyder på blind terrorbombing fra Israels side.

Men han legger til:

– I denne situasjonen er det nok grunn til å anta at IDF har en høyere aksept for sivile følgeskader ved angrep på legitime militære mål enn det vi har sett i eksempelvis fra koalisjonsstyrker i Irak og Afghanistan tidligere.

1 Like

Fra samme artikkel:

  • Nesten halvparten av boligene til Gazas 2,4 millioner innbyggere er ødelagt eller ubebolige, ifølge FN.
  • FN anslår at rundt 1,4 millioner er internt fordrevne i Gaza.
  • I to uker har Israel nektet vann, strøm og andre grunnleggende ressurser til Gaza. Dermed trappet de opp blokaden som i 16 år har begrenset flyten av mennesker og varer til Gazastripen.
  • Den humanitære situasjonen beskrives som svært alvorlig.

– Vi slår alarm: Det er en pågående kampanje fra Israel som resulterer i forbrytelser mot menneskeheten i Gaza, sier FN-ekspertene.

3 Likes

Veldig enig her. Vestbredden har ikke disse problemene fordi den ikke er styrt av hamas. Når alt skyldes på Israel er det ingen grunn til å fjerne dem.

1 Like

Ganske informativ video angående det massive tunnel-systemet Hamas bruker.

1 Like