Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Midtøsten

1 Like

Jeg kan godt forstå frustrasjon over lidelsene til sivilbefolkningen i Gaza. Men jeg savner forslag til hva Israel kan gjøre fra dere som er ivrigst i å kritisere denne krigføringen. Hva mener dere hadde vært riktig reaksjon fra Israel på Hama sitt terrorangrep? Å bare proklamere at Israel har rett til å forsvare seg, men altså ikke til å angripe Gaza, holder jo ikke. Hvordan skal man forholde seg til en fiende som opererer i sivile klær og gjemmer seg i tunneler under sin egen sivilbefolknings boliger?

4 Likes

Invasjonen har ikke engang startet enda. De som vil tale Palestinernes sak vil nok finne mer støtte da. Det blir blodig. Samtidig vil mange israelere dø og de vil øke maktbruken etterhvert som flere Israelere dør. Så tipper jeg at når alt står på som værst i Gaza. Da angriper Hizbollah.

Nå virket det kanskje litt dystert. Er det noen som tror på et veldig mye bedre senario så del gjerne. Kunne gjort godt med litt optimisme nå :sweat_smile:

7 Likes

Svarer gjerne på PM, men ikke her. Debattklima er for toxic. Blir enten kalt hamas supporter av en moderator eller så blir innleggene mine slettet.

Kommer bare til å poste nyheter i denne tråden framover. Er ikke poeng i å debattere når man blir kalt jødehater eller hamas supporter.

3 Likes

Damning evidence of war crimes as Israeli attacks wipe out entire families in Gaza

As Israeli forces continue to intensify their cataclysmic assault on the occupied Gaza Strip, Amnesty International has documented unlawful Israeli attacks, including indiscriminate attacks, which caused mass civilian casualties and must be investigated as war crimes.

2 Likes

Rart at de ikke kjører samme linje som i Ukraina

Der er det Ukraina som får pes for å bruke sivile bygninger militært.

Så, i krigen Russland startet, så skylder de på Ukraina. I krigen Hamas startet, så skylder de på Israel.

12 Likes

Fordi de er en politisk organisasjon under skalkesjul av å jobbe for menneskerettigheter.

6 Likes

“The abuse lasted almost a whole day. Soldiers and settlers detained and handcuffed 3 Palestinians…They were severely beaten, stripped to their underwear, and photographed…Their captors urinated on…them and extinguished burning cigarettes on them.”

2 Likes

Hvor mange ganger skal jeg komme med en alternativ løsning mener du? Får av og til inntrykk av at flere her mener det eneste alternative løsningen til denne massive bombingen av Hamas OG sivilbefolkningen er å slippe terroristene inn på eget territorium.

Får gjenta meg selv igjen:

  • Avslutte teppebombing og slipp inn nødvendig nødhjelp
  • Avslutt støtten til Hamas, som man har støttet for å underminere Abbas
  • Inngå politiske løsninger med Abbas på Vestbredden, herunder å trekke tilbake/rive ulovlige bosettinger
  • Kaste ut høyre-ekstreme fra regjeringen og gi palestinere flere rettigheter
  • Sikre grensene sine ordentlig (land/sjø/luft). Dette innebærer bl.a. økt luftvern, robuste grenser og å ta ut utskytningssteder der raketter blir skutt ut.

Som sagt tidligere er denne konflikten flere tusen år gammel, og det finnes det ingen enkle løsninger som vil automatisk gi fred. Men veien Israel ser ut til å velge, og som verdenssamfunnet forsøker å forhindre, er kanskje blant de verste.

3 Likes

Joda, jeg husker dine forslag. Men tror du Hamas da vil slutte å sende raketter og også anerkjenne Israel? Hva skal Israel gjøre om Hamas fortsetter sine angrep på tross av dine forslag?

2 Likes

Dette gjør de i dag, men det er jo fra sivile lokasjoner, som de så får pes for å “teppebombe”. Jeg skriver det i anførselstegn fordi jeg mener ordet betyr noe annet.

Jeg har forresten sansen for de fleste av punktene dine, men jeg sliter litt med å se hvordan det kan stoppe Hamas. Faktisk vil jeg si det er helt ineffektivt. Stopper Israel støtten vil jeg tro andre aktører øker sin støtte.

3 Likes

4 Likes

IDF har holdt pressevisning med sammendrag av bl.a. GoPro kameraer og mobiler. De vil vise hva som skjedde 7. oktober. Jeg orker ikke se slikt. Motparten vil selvsagt vise hva som skjer på Gaza. Å vinne sympati er viktig.

Her er utdrag fra mobilen til et offer:

IDF released a recording of a live call made by a terrorists to his parents, during the massacre. It was shown yesterday to foreign press and released today to the public. I think in the next few hours we will see the IDF post it with a complete translation, but for the meantime, here are parts of it.


Terrorist: Hi dad, I talk to you from Mefalsim (Israeli Kibbuts). Open your whatsapp now and see all the dead

Terrorist: Look how much I killed in my own hands, your son killed Jews!

Dad: Allahu Akbar

Terrorist: Dad I talk to you from a phone of a Jewish woman

Terrorist: I killed her and her husband

Terrorist: I killed 10! dad! 10 alone!

Dad: Oh my son god will keep you safe! Let god return you home in peace! I wish I was with you

Mom joins the call as well

Terrorist: Mom your son is a hero! [talks to someone outside: Kill him, Kill him]


There’s more talkings but that’s the essence of it. Recording is available here, in Arabic:
https://videoidf.azureedge.net/9f3e1e9f-4c64-4de2-9f1b-b5ee464a9717

4 Likes

https://twitter.com/TheMossadIL/status/1716530242280358022?t=7UKp-kNVBM89Aofz9JioPg&s=19

2 Likes

Ja han sier rett ut at de fikk ordre om å utføre en massakre mot kvinner og barn.

Ble interessert i finne ut hvor stor støtte Hamas har i den Palestinske befolkningen. Fant svaret i denne artikkelen, fra en undersøkelse gjort i juli 2023:

Overall, 57% of Gazans express at least a somewhat positive opinion of Hamas—along with similar percentages of Palestinians in the West Bank (52%) and East Jerusalem (64%)—though Gazans who express this opinion of Hamas are fewer than the number of Gazans who have a positive view of Fatah (64%).

Det som er enda verre er følgende:

But it is organizations like Palestinian Islamic Jihad (PIJ) and Lion’s Den that receive the most widespread popular support in Gaza. About three quarters of Gazans express support for both groups, including 40% who see the Lion’s Den in a “very positive” light, an attitude shared by a similar percentage of West Bank residents.

75% (!!! ) støtter Palestinian Islamic Jihad, tror ikke engang nazistene hadde så stor oppsluttning i befolkningen :face_vomiting:

Her er litt fra Islamic Jihad på wikipedia. Det er de samme gutta som visstnok sendte raketten som traff sykehuset (eller parkeringsplassen) på Gaza nå nylig:

The Islamic Jihad Movement in Palestine (Arabic: حركة الجهاد الإسلامي في فلسطين, Harakat al-Jihād al-Islāmi fi Filastīn), commonly known simply as Palestinian Islamic Jihad (PIJ), is a Palestinian Islamist paramilitary organization formed in 1981.

PIJ formed as an offshoot of the Muslim Brotherhood and was influenced ideologically in its formation by the Islamic regime in Iran. It is a member of the Alliance of Palestinian Forces, which rejects the Oslo Accords and whose objective is the establishment of a sovereign Islamic Palestinian state.[2] It calls for the military destruction of Israel and rejects a two-state solution.[3] The organization’s financial backing has historically come mainly from Syria and Hezbollah.[4][5] Since 2014, PIJ has seen its power steadily increase with the backing of funds from Iran.[6]

9 Likes

De er jo enda mer hjernevasket enn nazistene. Nazistene var under psykose i 5-6-7 år. Disse jihad folkene har holdt på en del lengre.

6 Likes

Og i motsetning til nazistene så livestreamer de alt det forkastelige de gjør og likevel feirer folket i gatene :face_vomiting:

3 Likes

Ikke grenser hva sosiale medier tåler. Bare ikke konservative hvite. Alt annet går helt fint.

2 Likes

Hvert kvarter dør det et barn i Gaza nå.

Mangelen på bekymring for det i denne tråden er påfallende. I stedet kommer det forsøk på forsøk på å umenneskeliggjøre sivilbefolkningen der, f.eks. ved å sammenligne dem med nazister som rett over her. Dette er det siste jeg skriver og leser i denne tråden, det er for mye vemmelig og menneskefiendtlig her.

9 Likes