Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Midtøsten

https://x.com/israelwarroom/status/1716744114589298704?s=46&t=JFl4-KMAGfIBvUANqfbQkw

Hvor mange av de «sivile» som er døde er hamas soldater som deltar i aktiv kamp.

4 Likes

Er det antall drepte i sivile klær de kaller sivile?

1 Like

For en utrolig tendensiøs framstilling! Flere sider om Israel og et halvt avsnitt om Hamas’ udåder. Dersom man skal argumentere for moderasjon fra IDF kan man ikke samtidig feie terroristene i Hamas under teppet, denslags uærlighet vil utelukkende føre til økt polarisering.

Dette, kombinert med den absurde kritikken mot Ukraina, har avkledd Amnesty i mine øyne.

13 Likes

Sammenligningen er helt på sin plass! Har du sett all den forkastelige skiten disse grupperingene nylig har gjort mot sivile?

6 Likes

Macron har også besøkt Israels statsminister Benjamin Netanyahu i Tel Aviv tirsdag.

Da tok han til orde for at den internasjonale koalisjonen mot IS utvider kampen til også å være mot Hamas.

– Kampen må være nådeløs, men ikke uten regler, fordi vi er demokratier som bekjemper terrorister, demokratier som respekterer loven og garanterer humanitær tilgang, sa Macron.

Flott av Macron!

8 Likes

To spørsmål:

  1. Hvorfor tror du Hamas også fikk støtte fra Netanyahu?
  2. Hvor mye støtte tror du de ekstreme islamistene får etter at Israel har jevnet palestinske byer med jorden og ødelagt en generasjon palestinere på Gaza?
2 Likes

Hamas er jo myndighetene på Gaza. Det var ikke bare Israel som gav Hamas penger. Alle gjorde det. Inkludert oss.

1 Like

For years, the various governments led by Benjamin Netanyahu took an approach that divided power between the Gaza Strip and the West Bank — bringing Palestinian Authority President Mahmoud Abbas to his knees while making moves that propped up the Hamas terror group.

The idea was to prevent Abbas — or anyone else in the Palestinian Authority’s West Bank government — from advancing toward the establishment of a Palestinian state

Forskjell på å forsøke å støtte befolkningen på Gaza gjennom dets myndigheter (Hamas) og å støtte Hamas for å… gjøre Hama sterkere.

Tror mange her på forumet faktisk ikke vet hvilken ekstrem politikk Netanyahu har ført de siste årene.

5 Likes

Jeg leste litt israelske aviser på starten av krigen, så der plukket jeg det opp. Netanyahu har klart å holde seg ved makten ved minst mulig margin.

1 Like

Israelis have good reason for their disillusionment. Seen in hindsight, the litany of Netanyahu’s failures is long. By his own admission, he purposely propped up Hamas as a counterbalance to the more moderate Palestinian Authority in order to keep the Palestinian public divided and prevent a negotiated two-state solution. In partnership with Washington, Netanyahu facilitated the transfer of hundreds of millions of dollars from Qatar into Gaza in an attempt to buy quiet from Hamas. Intelligence officials now believe that some of this money was used to fund the group’s terrorism.

Det er jo dessverre ikke noe nytt. Meningene i Israel er helt klart delte om dette og det er de minst Palestina-vennlige israelerne som blir settlere.

Det jeg tar som et godt tegn her er at vi leser om det i israelske aviser.

Jeg tenker jeg nok har framstått som rimelig Israel vennlig i mange innlegg her. Samtidig har jeg også dyp sympati med palestinerne. Det er virkelig en ræva situasjon. Jeg forstår ikke hvordan Israel ikke kan slå tilbake mot Hamas.

Samtidig ser jeg jo at det kommer til å bli et fjell av døde sivile. Mye fordi Hamas gir faen i de sivile og bruker dem som skjold fordi de sloss en geriljakrig hvor målet helliger midlet. Delvis pga Israel sin rimelig harde linje. Som kanskje ikke er så rimelig. 1400 døde israelere tilsvarer en drept i kvarteret fra krigen startet til nå.

Jeg er rimelig sikker på at Hamas vil at israel skal gå inn i Gaza og at det er derfor de har tatt 200(?) gisler. Og at det også er derfor Israel kommer til å gjøre det. Ellers er det neppe noen sjanse til å få den ut i live.

Jo hardere Israel slår, jo mindre sympati vil de få. Alt av medier skriver så å si bare om tapstallene til palestinerne.

10 Likes

Media kan jo i bunn og grunn si hva de vil. Hamas kommer til å daue og Israel kommer ikke til å stanse. Så vet ikke hva denne sympatien deres skal hjelpe når de ikke lengre eksisterer. Da blir de et fjernt minne.

Kan ikke Hamas, når de ikke vil mer bare stue bort våpen og late som de er sivile? Ikke som om de har uniform eller Hamas tatovert i panna.

4 Likes

Omtrent hele den arabiske verden, inkludert Qatar, Saudi-Arabia og Jordan har sagt at Israel må slutte angrepene på Palestina. Hvis Israel gjør en bakkeinvasjon vil jeg si sjansen er ganske høy for at Israel havner i en 2- eller 3-frontskrig og krigen vil spre seg til å bli en regional krig. Og kanskje er det derfor USA har bedt dem om å vente.

2 Likes

Jeg har også lest litt Israelsk media de siste ukene og ser mye bra rapportering derifra. Er også som du sier mange i Israel som er opprørte over situasjonen i regionen.
Det er mye som ikke fungerer i Israel, men mediene som fjerde statsmakt fungerer bra.

5 Likes

Må si at i denne tråden er du en av de få det er mulig å diskutere med og jeg synes du har argumentert bra. Eneste grunnen til at jeg fortsetter å diskutere i denne tråden er at jeg svarer deg. Kommer ikke til å svare mange andre framover.

Når det er sagt så må jeg sitere Piers Morgan med "what is proportional response? Jeg har ikke svaret, men jeg synes at nok er nok. Det har vært nok bombing, nok sivile som er drept, nok døde barn. Det er på tide med våpenhvile. Ikke fordi Hamas fortjener det, men fordi Gaza er full av sivile mennesker som lider. To uker med bombing er mer enn nok.
Gå etter Hamas lederne i Qatar, stopp pengestrømmen deres.

3 Likes

Kan til en viss grad forstå at man er positiv til Israels angrep på Gaza hvis man tror det faktisk vil fjerne Hamas. Dette er det dessverre naivt å tro.

Å utrydde Hamas blir en umulig oppgave, mener Diesen .

– Det er helt urealistisk. En organisasjon som Hamas lar seg rett og slett ikke utrydde. Det blir som et mangehodet troll. Man kan kappe av så mange hoder man vil, men det vokser bare ut nye, sier generalen.

6 Likes

Tipper quatar føler de fikk valuta for pengene og står støttende til. Iran stiller nok med våpen. Like naivt som å tro Israel kan slå ut Hamas i Gaza.

Jeg tenker mye kunne vært gjort hvis Israel fikk med seg Vestbredden på en avtale. Så det framstår som at det finnes et reelt alternativ til dagens situasjon.

5 Likes

Er rimelig sikker på at USA kommer til å agere momentant med massiv støtte om så skjer.

Nærmer vi oss 1973 da?