Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Midtøsten

Noterer meg at du igjen avfeier kilder som det henvises til uten å henvise til kildene du baserer påstandene dine på. Leste du i det hele tatt artikkelen og linkene til israelske medier?

Vi har tidligere i tråden diskutert om israelske myndigheter kan anses å være ansvarlig for at angrepet kunne skje. Jeg argumenterte for dette basert på bl.a. flerårig mislykket israelsk policy og elendig sikkerhet ved grensene i sør. Nå viser det seg store deler av israelerne også deler dette synet, herunder de som stemmer på Netanyahu sitt eget parti.

6 Likes

Lykke til med fredfulle forhandlinger etter slike sinnsyke onde handlinger…

3 Likes

Noterer meg at du bruker enkelte regjeringskritiske kilder til å skjære alle Israelere under en kam, men med Palestinerne så representerer ikke Hamas alle de.

Det er ikke nødvendig å lese kildene dine for å forstå det. På samme måte som alle andre land kritiserer regjeringen for alt galt som skjer så skjer det også i Israel. Jeg tror ikke at fordi det stilles spørsmål til om Israelske myndigheter gjorde nok for å unngå en masakre at du kan legge skylden på de for det. Det tror jeg ikke befolkningen i Israel støtter heller.

Ja grensene skulle vært bedre bevoktet, men på samme måte som det ikke er vekterne sin skyld at en bank blir ranet eller doktoren sin skyld at pasienten dør så må det gå an å rette kritikk mot myndigheter uten at man tror at israelske myndigheter kan anses å være ansvarlig for angrepet.

Var det Politiet i Norge sin feil at Breivik fikk gjort det han gjorde? Vi vet at de gjorde mye galt den dagen, men det er vel ingen som gir de skylden for Breivik for det.

7 Likes

Individuell støtte er en ting men dette er hele land.

1 Like

Det er ingen steder på Gazastripen som nå er trygge, sier FN. Israel har bombet flere hundre mål i natt.

– Folk står overfor umulige valg. Det er ingen trygge steder i Gaza, sier Lynne Hastings, som er FNs koordinator for humanitære saker i Gaza.

Gazastripen har vært utsatt for intens bombing etter at Hamas angrep Israel, og over 6500 mennesker er drept. Det er ventet at Israel skal starte en bakkeoperasjon på et tidspunkt.

Nå skal det sies at Netanyahu satt som statsminister med et ørlite flertall før denne episoden. Det er virkelig ikke overraskende at pollen viste det den viste. Har du noen andre poller som viser helt andre resultater? Fra det du anser som regjeringsvennlige aviser?

Jeg antar at den eneste grunnen til at Netanyahu ikke har gått av er at de er i krig og når det skjer, så bytter man ikke rundt på hvem som sitter på toppen.

Såvidt jeg kan huske så har jeg brukt disse to som kilder, husker ikke helt hvor pollen kom fra.

Denne hevder den er nøytral:

Denne hevder den er liberal og kritisk til Netanyahu:

Her er en jeg ikke har brukt som kilde:

Ser ut til at denne avisen er Israels største:

Owned by the family of Sheldon Adelson, a personal friend and benefactor of Benjamin Netanyahu, Israel Hayom has often been criticized for portraying Netanyahu in an overly positive light.[8] In turn, Netanyahu has been accused of attempting to benefit[9] Adelson’s investments.[10]

Har ikke tid nå, men hadde vært interessant å se hva de sier. :stuck_out_tongue:

4 Likes

Times of Israel anses som en politisk nøytral avis mens Jerusalem Post anses å være en høyreorientert avis. Disse har utført spørreundersøkelser blant representative utvalg i den israelske befolkningen.

Israel er fortsatt et demokrati, og i et demokrati skal den fjerde statsmakt sette kritisk søkelys mot myndighetene. Dette betyr ikke at de er opposisjonen, men at de faktisk gjør jobben sin.

Skjønner. Du har bestemt deg for ett narrativt og avfeier informasjon som kan rokke ved din forutinntatthet.

Hvis du leder et land omringet av fiender, herunder en ekstrem islamistisk gruppe i sør som har i charteret sitt å utrydde befolkningen du skal beskytte, og du (1) har støttet nevnte gruppe politisk og finansielt og (2) fjernet militæret fra grensen i sør for å oppnå et partipolitisk mål et annet sted… ja da er du ansvarlig.

For å bruke ditt eksempel;
Hvis vekteren hadde støttet raneren med penger til å kjøpe brekkjern og våpen, og deretter med viten og vilje latt inngangsdørene og bankvelvet stå ulåst midt på natten… ja da hadde vekteren også vært både moralsk og strafferettslig ansvarlig for at ranet kunne skje.

Og nettopp fordi nåværende israelske myndigheter er ansvarlige for at angrepet kunne skje, og svært ydmyket, så er de nok en gang i ferd med å ta store strategiske og følelsesmessige feilgrep. Derfor er jeg glad for at vestlig diplomati med USA i spissen roer de ned.

6 Likes

Du har vel rett. Så lenge det finnes jomfruer som venter på dem i døden så er ikke den siste idiot født enda.

3 Likes

Snakk om god selvrefleksjon :man_facepalming:

Også Saif Najleh mistet sønnen sin. Begge er rasende.

De to fedrene sitter rundt ett av de runde bordene i et stort møtelokale. Flere kommer bort for å gi sine kondolanser. Røyken henger tett i luften, og tenåringer går rundt og varter opp med vann, små pappkrus med arabisk kaffe og dadler.

– De ser oss ikke som mennesker. Å drepe oss er noe som er OK for dem, sier han.

Når VG spør om 7. oktober-angrepet på israelere, spør de tilbake hva vi synes. Det blir amper spenning. De mener vi har valgt side ved å svare at vi skal skildre det fra begge sider.

Etter hvert kommer yngre gutter bort, som svarer på spørsmål om hva de synes om Hamas.

– Vi støtter ikke drap på sivile. Men vi støtter også alt som kjemper mot okkupasjonen av vårt land, sier en av dem, mens en av de voksne bryter inn og ber dem vokte sine ord.

En annen av de yngre legger til:

– Alle israelere er et medlem av militæret, sier han, og sikter til at alle israelere har mellom 2–4 år i førstegangstjeneste.

8 Likes

https://x.com/EndWokeness/status/1717507582170992783?s=20

Jobber hardt for Pallywood awards han her. Hvor mye annet fra gaza rundt skadde/ødeleggelser og lidelse er kun fake?

4 Likes

Hvor mye er ekte?

3 Likes

I et normalt land, tett mot 100%. Her… aner ikke, Men at tall skadde og annet blåses opp og ut av proposjoner er helt tydelig.

Jeg tipper man fint kan dele tallene som kommer fra hamas med 2 eller 3 for å komme til sannheten. så må man bare estimere hvor mye av det som var hamas personell i sivil.

9 Likes

Det synes jeg er et veldig godt spørsmål. Har du funnet noen kilder du tenker er objektive som ikke bare repeterer tallene fra Hamas?

7 Likes

Mange interessante tanker, men hun har ikke nevnt Hamas eller angrepet på Israel med ett ord. Ser hun da saken bare dra en side?

4 Likes

Enig, det tror jeg også vil være en ganske god guesstimate. Så kan man ha denne tanken i hodet samtidig som man ikke kan avskrive hundrevis av døde barn som propaganda eller en nødvendighet.

2 Likes

Du avslører vel her din egen forutinntatthet. Jeg har skrevet til deg hvorfor jeg ikke leste linken. Jeg jobber også på dagtid så jeg har ikke anledning til å lese alt du vil jeg skal lese.

Folk linker til avissaker som om det var noe bevis for noe som helst. Så anklager de andre for å ha egne meninger når de ikke har linket til en eller annen nyhetsartikkel eller leserinnlegg som ikke støtter opp om sitt eget synspunkt. Beklager, men det nivået der opererer jeg ikke på. De som vil det må gjerne gjøre det for min del. Men jeg klarer faktisk å utarbeide egne meninger helt uten hjelp fra en link.

Det er ingen tvil om at det foregår en rettmessig ransakelse av regjeringen, at regjeringen i Israel er høyrevridd, opererer som mindretallsregjering eller er upopulær etter kanskje tidenes værste terrorangrep i regionen og ikke minst får kritisk søkelys mot seg fra jounalistene i Israel. Uansett hvilken side de måtte være på.

Det betyr ikke at vi her i Norge skal sitte her og legge ansvaret på regjeringen. De må gå gjennom sin prosess som de må, men vi kan likevel ta side med Israel bare basert på hvor forferdelige gjerningene mot dem var. I ren medmennesklighet. Det er ikke medmennesklig å ta side med gjerningspersonene dog.

Svaret er Hamas. Uansett hvilke linker du kan produsere som sier at Israel kunne gjort ditt og kunne gjort datt. Det er totalt ubetydelig i mine øyne.

Hamas er ansvarlige. Hamas er derfor fienden. Så enkelt er det. Men du finner sikkert en eller annen link som sier det motsatte.

6 Likes

Ja, de virker totalt blottet for selvrefleksjon!

Og det ser jeg går igjen i diverse intervjuer i flere medier, også her i Norge på NRK feks. Det klages høylytt over palestineres lidelser. Men når det spørres om terroren som startet det hele så ignoreres det enten totalt å svare på det, eller så kommer det aggressive spørsmål i mot. Det innbyr ikke akkurat til mye sympati…

Hvordan skal israelere og deres støttespillere kunne ha noe sympati med palestinere når de selv gir fullstendig f… i israeleres lidelser!?

7 Likes

Det er en del holdninger her som jeg ikke har lyst til å bruke tid på å moderere. Derfor gir jeg denne tråden en pause, fortsett på privat melding hvis dere vil.

14 Likes