Funcom ute med en ny vri når det kommer til bruken av streamere.
lol @fake scream ved ca 1:57
MoM har “ännu” inte sålt som en men reviews kan man inte klaga på. Detta är ju inget negativt och bör vara brukbart för Funcom generellt. Ett slags betyg.
MOM selger ganske bra nå da, er nesten inne på top 50, selv med halvparten av spillene foran rabattert (ja er klar over at MOM også er rabattert).
En sammenligning med et spill i samme sjanger, “The Beast Inside” viser at Funcom tilsynelatende har klart å få MOM til å selge bedre enn det. Dette til tross for at TBI ser ut som et bedre spill, og er billigere.
Konklusjonen blir at Funcom utfører jobben sin som publisher meget bra.
Håller med. Vad kan man estimera salg med på steam i förhållande till reviews 60, 70 ,80 x reviews ?
Basert på listeplasseringer vil jeg tippe de har solgt mellom 15-25k til nå.
Låter högt det i förhållande till reviews. Men ligger väl antagligen efter där.
Det virker som at Funcom har gjort en grei jobb som publisher her. Høyt engasjement i sosiale medier. Noe som er bra mtp titlene som kommer.
Men spillet selger ikke veldig bra.
Hva kommer det av?
Inb4 “ikke samme sjanger” , men to store spilltitler fikk mye oppmerksomhet denne uka (modern warfare og the outer worlds).
Ikke at det er lett å finne releasevinduer uten andre titler…
Spillet selger bra, det er ikke all verdens med utviklingskostnader her. Rock Pocket annonserte spillet i august 2017, og har totalt for 2017/2018 i underkant av 6 millioner NOK i lønnskostnader. Da er arbeid med Shiftlings også inkludert, som også ble sluppet på Switch i 2018.
Så ja, jeg tror de gjør det godt akkurat nå. Dette spillet kommer til å være cash positive så det holder.
Jeg må si jeg har godfølelsen her, tror dette blir en mye mer positiv greie enn CU
Virker som en mer positiv greie enn CU, ja. Jeg syntes det er bra kvalitet på spillet. Etter å ha lest litt i twitch chat mistenker jeg at folk rett og slett syntes det er litt kjedelig. Nå har ikke jeg hatt tid til å spille gjennom det enda (bare sett litt på stream), men er bare en observasjon.
Med så få tall/reviews er det vanskelig, men 10k-15k virker rimelig. Så vil det sikkert bli en del mer salg i løpet av første måneden.
Problemet er at de aller fleste spill har noen få ekstra reviews som kommer fra venner, familie, investorer, utviklerne selv, osv. Dette er ikke unikt for funcom sine spill, men gjelder veldig mange spill og kommer normalt ved lansering. Nå er det også relativt irrelevant for Funcom sine regnskaper om spillet selger 20k eller 30k første måneden, så har ikke giddi å gå gjennom reviews og se hvor mange reviewers som har veldig få anmeldelser, og anmeldte lanseringen (ett veldig sikkert tegn på at de ikke normalt reviewer spill, og at reviewet på lanseringsdagen egentlig kunne sees vekk fra).
Grunnen til at det ikke selger veldig bra er nok at det er veldig “on rails”, med liten betydning hva du gjør selv og hvilke valg du tar. Det gjør at interessen for å spille selv og ta egne valg blir mindre enn for eksempel med “Life is Strange” spillene.
Det vil nok selge en del over lang tid fordi det er i en genre med liten konkurranse og har positive reviews. Om det noen gang dekker kostnadene Funcom har hatt? Tja … spiller har nok hatt en relativt liten investering ($1.5 - $2 millioner?) totalt sett fra Funcom. Nå er også spillets lansering fordelt på 2 kvartaler (Q4 2019: PC, Q1 2020: konsoll), så avskrivningene vil nok ikke bli tatt totalt i dette kvartalet.
I praksis anser jeg spillet for å bidra litt negativt på Funcoms neste 2-4 kvartalsrapporter, men ikke i betydelig grad. Og det er irrelevant for min del om spillet om 5 år har kostet Funcom $0.5 - $1 million, eller om det nådde break even i desember 2020 og i ettertid har bidratt med noen småsummer. Andre prosjekter vil styre kursen på den tiden.
I mine øyne ett bra gjennomført produkt, som ikke passet markedet i oktober 2019. Det hadde passet bedre i 2016-2017. Og det viser kanskje mer enn noe annet at markedet har endret seg over tid. Streaming er ikke lenger noen salgsgaranti. Folk har i stor grad blitt mer og mer komfortable med å se på noen spille, i stedet for å spille selv.
Jeg anser det for å være en mindre flopp enn CU (fordi jeg tror det var billigere, og ikke helfinansiert av Funcom), men per dags dato så mener jeg det er ett totalt sett mislykket prosjekt. Det er dog såpass lite at det ikke er av noe særlig betydning - det mest negative er altså bare at man ikke får ett ekstra prosjekt som bidrar positivt.
ps: ja, konkurransebildet har nok også betydning. Men det vil det alltid ha.
Ikke glem at de har fått rimelig mange millioner av NFI. + at de har en 3dje tittel i utvikling nå.
Her tror jeg du har et godt og viktig poeng!
Det har en del å si hvilken type spill det er, hvordan streamere påvirker salget.
Se detta med lite öl briller då jag har öl briller PÅ
Husk att svar blev före påstående
Salg är ju mycket intressant att spekulera i och håller med om att denna summan är rimlig. Blir framförallt intressant att se efter Halloween.
Visst finns det många av dem men tror absolut inte det är jätte många. Må man inte köpt och provat spelet för detta ?
I relation till reviews så har det blivit meget gott mottaget. Släppt en vecka före Halloween. Betydlig mindre flopp. CU hade väl i stort sett inget positivt
Betydligt mindre pga betydligt mindre spel.
Hur som haver så tycker jag FUN kan ta med sig detta sig som en god strategi för REKLAME om inte annat. För det är inget fel på spelet. Bara begränsad kategori.
GTS 53. Inte “snart” ute av 100 som det snackas om på andra forum.