Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Moons of Madness [Rock Pocket Games][Funcom]

Whut developer dead family!.

Skulle ikke dette spillet ut av top100?

Faller spillet ut av topp 100 natt til mandag eller natt til tirsdag så er det relativt likt som conan unconquered. Nå er min subjektive mening at dette spillet har høyere kvalitet - men det er uten å gidde å spille det fordi jeg ikke liker genren så bør kanskje sees bort fra. Uansett så oppfører det seg ganske likt salgsmessig som Conan Unconquered. Moons of Madness har review score på 75% mens Conan Unconquered har karret seg til 69% totalt av 600 reviews etter hvert. Så ikke en helt ekstrem forskjell så vidt jeg kan se.

Nå mener jeg Conan Unconquered hadde en sånn “klikk her for å gi oss review” knapp inne i spillet, mens Moons of Madness ikke har det så vidt jeg vet, så angående antall reviews og utvikling på de så tenker jeg spillene ikke er helt sammenlignbare. Så selv om Moons of Madness ser ut til å kunne få omtrent samme antall, eller litt færre, reviews første uken enn Conan Unconquered, så tror jeg derfor at Moons of Madness har solgt litt - men ikke mye - bedre. Selv om antall reviews tilsier det motsatte (at CU solgte hakket bedre enn MOM).

Angående plassering på global top sellers har spillene oppført seg relativt likt, mens CU hadde bedre utvikling på antall samtidige spillere (dog, det er en genre hvor det er naturlig at man spiller i flere timer så bør ikke vektlegges etter første døgnet i noe særlig grad).

RedEye estimerte vel ca $2 millioner i inntekter i Q4 2019 fra Moons of Madness. Med salgspris på $20 (etter rabatt), og 30% til Steam så tilsier det vel inntekt på $14 per spill. Det er noen valutaforskjeller og sikkert noen bittesmå andre kostnader, så totalt er det sikkert greit å tenke $13 i inntekt per spill.

Siden konsoll lansering ble utsatt kan man også for enkelthets skyld dele $2 på 2 og få forventede inntekter på $1 million i Q4 2019 fra PC, og $1 million i forventet inntekt i Q1 2020 på konsoll. Fra RedEye sin side.

$1 million delt på $13 per spill gir totalt antall solgte eksemplarer for å nå RedEye sitt estimat på ca 77 000. La oss runde av til 75 000. Man kan jo også velge seg hvilkensomhelst forholdsfaktor mellom reviews og solgte eksemplarer, men for enkelthets skyld gir 75 ett fint rundt tall.

Ergo - mindre enn 1 000 reviews fra steamkunder i løpet av Q4 2019 er nok dårligere enn RedEye sine estimater. Sånn veldig grovt estimert, og forutsatt at Funcom ikke legger inn en sånn “gi oss review” knapp i spillet.

ps: Little Misfortune ser ut som ett kort spill som kan være greit å sammenligne med. Gitt ut for en måned siden, 79% positive reviews, og ett kort enkelt spill som har solgt en del men ikke veldig mye til tross for mye streamere.

pps: Jeg har litt problem med å forstå hvorfor folk er fornøyde med at spillet ser ut til å selge dårligere enn RedEye sine estimater per dags dato, men da har i hvert fall forventningene vært lave før lansering.

10 Likes

79 på GTS

5 Likes

Tipper at MOM ligger innenfor Redeye estimater, da dette nok gjelder for både PC, XBox og PS4. Vi kommer nok til å få en oppdatering av Redeye etter at Hallowen er overstått med “fasiten”. Men noe storselger blir nok MOM uansett ikke…

1 Like

Hva er Redeye? Link?

Betal analyse selskap.

https://www.redeye.se/

1 Like

Ser noen «jubler» fortsatt over salgstall. Nå er det ute av topp 100. #103 GTS

Ingen jubler over noe som helst. Spillet selger nøyaktig som forventet. 250 reviews første 5-6 dager tilsier ~17.500 - 25.000 solgte. Konservativt estimert vil MoM selge 100k+ i løpet av første år på PC alene. I januar kommer konsoll, og spillet går trolig break-even ila. første 4-5 måneder. Huff og huff.

8 Likes

Satser på en Game Pass deal.

3 Likes

Spørsmålet er jo egentlig hvilken kurve salget får framover. CU hadde ca 300 reviews etter 6 dager, og har nå ca 600 reviews med ca 25 i mnd, totalt på 12 mnd blir da kanskje 800 reviews og kanskje 64k solgte på et år. Moons of Madness ligger pr i dag på ca samme kurve.

Jeg forventer at Funcom kommer til å skrive av ca 1 MUSD på Moons of Madness i Q4 og få inntekter på kanskje 500TUSD, så rundt 500 TUSD i minus. I Q1, så antar jeg de skriver av ca 500 TUSD og får inntekter på 300 TUSD (60% av PC), så ca 200 TUSD i minus. Jeg tror MoM har kostet Funcom mer enn 1,5 MUSD inkludert utgifter de har hatt til publishing, hjelp, porting osv. så inntekten som kommer etter det tenker jeg dekker inn merutgiftene. Totalt har da MoM levert rundt -700 TUSD på bunnlinjen til Funcom, spredt utover 2019 og 2020.

Jeg synes det ser ut som de har lykkes bra med streaming-strategien (mange seere), men sliter med å få konvertert de som ser på streams til kjøpere. Muligens fordi spillet er såpass kort og storybasert, så det kan gjerne spilles igjennom på en lang stream. Jeg er egentlig litt overrasket over at spillet selger såpass lite til TSW/SWL fans når man ser på tallene til The Park.

Jeg har gått ut i fra ca 80 salg pr review, mens f.eks. CE hadde 59.

Hvis jeg bommer mye på MoM, så tenker jeg det er på utgiftssiden, jeg har ikke sett på det veldig nøye, men antar Funcom har hatt utgifter totalt fram til og med slutten av 2020 på 1,5 - 2 MUSD.

4 Likes

Et alternativ er at streamerne får bare lov å spille halve spillet, men det er nok et tveegget sverd tipper jeg. Og ikke sikkert alle streamerne er villige til å godta slike betingelser.

Jeg er også overrasket over TSW/SWL fansen ikke er mer ivrige til å kjøpe det, men det var mange TSW-spillere som fikk nok med overgangen til SWL og at de måtte starte på null for å få med seg historien som fortsatte kun i SWL. Den avgjørelsen har de nok mistet en god del salg av MoM på av tidligere TSW-spillere som gav seg.

Är det egentligen så konstigt att inte fler SWL spelare har köpt MoM? De är ju inte precis så att Funcom har underhållt SWL spelarna med content senaste 1.5 åren. SWL kundbasen som är aktiv har ju sjunkit regelbundet också. men hur stor andel sales på MoM från SWL spelare det är kommer vi aldrig få reda på ändå :slight_smile:

Spelet MoM tycker jag är tillräckligt bra för att de skulle ha sålt mer än det gjort. De är bara och hoppas på konsol och att spelet säljer bra på reor framöver. Var under 100 i CCU nu på morgonen.

1 Like

Problematisk med høyt seerantall på twitch når spillet er noen timer langt og historiebasert. Vil tro verdien av streamere er mye høyere i rundebaserte spill og survival.

6 Likes

Nå var det mye sammenligning med CU her, så fortsetter med at MOM-communityen nettopp passerte CU-communityen:
image

Blir veldig bra i januar da jeg forventer å se ett hopp i PC salg når de releaser til console!

11 Likes

Med The park fikk man så vidt jeg husker veldig bra gear i TSW så det var nok grunnen til at mange kjøpte. Blir faktisk ikke overrasket om en del kun kjøpte det for det de fikk i TSW og la the park i skuffen :wink:

3 Likes

https://vandal.elespanol.com/analisis-amp/pc/moons-of-madness/47406?__twitter_impression=true

1 Like

Veldig god avgjørelse å slippe MoM ei uke tidligere.

Drukner litt i alle tilbuda nå.

5 Likes

Smart och knappast en tillfällighet :slight_smile:

bilde

https://www.thedigitalfix.com/gaming/content/23129/moons-of-madness/

17 Likes

Ny MOM Stream på gang: