Antar at fundamental oppdatering torsdag på kvartalsrapport bestemmer hvor kursen ender, men den er klar til å bevege mer på seg tror jeg.
Tydelig at markedet ble skuffet. Spent på hvem som kjøper/selger.
Synd at Yielden gikk ned, men nytt marked i 2022 kommer til å løfte denne skikkelig. Tilbake på vekst er også veldig bra.
Jeg solgte blant annet i dag morges, da jeg ikke likte trenden for profitt.
Det viktigste for min del er rullerende 4 kvartaler, og jeg hadde da håpet at i den andre grafen, så skulle vi hatt en svakt stigende trend. Det ville krevd at dagens EPS - dvs Q2 2021, var bedre enn Q2 2020 - som var på 0,40kr. Når fasiten er 0,24kr blir det en skuffelse.
Ser jeg på utviklingen per enkeltkvartal er den også synkende. Spørsmålet som melder seg er da om trenden skal snu neste kvartal, eller om marginene skal bli enda dårligere og hvordan fortjenesten blir da.
Det er klart at hvis selskapet gjør det bra i Q3, og leverer bedre enn 0,36kr EPS (diluted), så har trenden snudd. Samtidig kan det virke på outlook delen som om det er vesentlig sjanse for at dette ikke skjer, i min tolkning i hvert fall.
I Q2 leverer de til 5% utbytte på kurs 10kr så vi er ganske nær en bunn gitt at de, som du sier - klarer å øke eps fremover. Eps vil vel garantert øke i 2022 med ekspansjon. Det har i hvertfall alltid gjort det hos Komp. I september løsner vel Finland også på restriksjoner så fom Q3 bør man få vekst tilbake i Finland. Så hvis man får Q3 og Q4 med synkende eps inntil ekspansjonen starter så er det ikke bra, men nå har de vekst igjen så jeg blir overrasket om ikke Q2 er laveste eps i år.
Jeg tror også Q2 fort er laveste, men jeg tenker Q3 også vil være lavere enn i fjor.
Personlig satser jeg på at Q3 blir mellom Q2 i år og Q3 i fjor, og at man derfor kan tenke at den mer langsiktige trenden snus til Q4. Faren er om Q3 skuffer, så jeg er usikker på om jeg vil være inne på den rapporten (kommer an på kursen selvfølgelig).
At selskapet driftes rimelig bra og er interessant på lengre sikt er jeg enig i, men jeg har litt for kortsiktig perspektiv til å sitte i 6-18 måneder.
Dårlig kvartal etterfulgt av innsidesalg? Uffda.
Forholdsvis betydelige salg fra dem begge. Steffen er vell en av gründerne også?
Ref denne antar jeg;
https://newsweb.oslobors.no/message/512368
Har ikke orket å finne tilsvarende for den andre.
Får ikke mye skryt fra meg i dag, og solgte 20% av beholdninga.
Faen steike meg perfekt timing
For en idiotisk og illojal oppførsel. Ufattelig dårlig timing. Hva med å vente noen dager og la ting roe seg?
Det er helt standard å benytte en kvartalsrapport til å dette. Mest ryddige tidspunktet som finnes egentlig. Alt som markedet bør vite blir da kommunisert, og man antar at det ikke er noen ny informasjon som ligger bak salget.
Isolert sett enig, men etter et kursdropp på 10 % og sviktende resultater så blir det jo helt feil. Formelt riktig, men veldig umusikalsk.
Hva er argumentet for å kjøpe denne nå? Som @anon80503862 skriver er det fjerde kvartal på rad med nedgang i EPS
Argumentet er vel om det er her mellom Q2 eller Q3 det snur. Man vet jo ikke om det er nå eller senere, men denne er ikke friskmeldt før man får økende eps to kvartaler på rad. Nå er de tilbake på vekst og så lenge de får til det så vil det komme. De bør også klare å kutte kostnader siden de har est ut de siste årene. Mulig man tenker å løse det sammen med Instabank. På kurs 10kr får man 5% utbytte og 5% vekst i Q2 så blir det jammen spennende å følge denne gjennom 2022 og launch i et nytt land. Har man tid til å vente på det så ville jeg plukket nå som blodet flyter.
Fra q2 rapport; « further geographical expansion in 2022» så ja, jeg tolker også dette som at man skal starte utlånsvirksomhet i et nytt land. Tanker om hvor? Følger NOFI inn i Tyskland kanskje?
Jeg tenker kanskje et av landene som nye CEO som starter i oktober har erfaring fra. Our Offices
Tyskland hadde vært knall Det er jo uansett veldig bra å komme i gang i et av landene der omkring. Da er det enklere å ekspandere videre også.