penger på gata.
Hei dere som følger denne aksjen tett! Hva er deres tanker om utviklingen; kjøpsanledning eller avvente? Hvordan forstår dere nedgangen? Ellers noen tanker dere tenker kan være nyttige/interessante for en som ikke kjenner caset, og heller ikke er super-solid på analyse? Mvh Øyvind
Jeg har ikke tilgang på aksjonærlister, men primært tenker jeg at noen skal ut koste hva det koste vil. Det vil si at de selger kursen ned, og min spekulasjon er at de enten blir ferdig fredag eller onsdag (dvs enten ferdigsolgt denne uka, eller denne måneden).
Slik jeg forstår caset er det ett bra kjøp på 9kr og lavere, og jeg har begynt å kjøpe men siden jeg spekulerer i at salget vil fortsette i flere dager har jeg kun kjøpt ca 1/3 av en normal posisjon, og vil se an litt.
En vesentlig volumøkning vil jeg tolke som at man setter bunnen for denne gang, og jeg var derfor skuffet over at det ikke var mer volum i dag.
En snartur nedenom SMA200 og solid volum siste tre dager, oversolgt på RSI. Begynner å bli klar for en liten rekyl?
Begynt å plukke litt her selv på disse kursene. Det gjøres gradvis og følger med kursutviklingen. Spennende bet
I mine øyne en ‘no brainer ‘ å kjøpe denne nå. Utbytte 8% og vekst på aksjen hvert år. Mulig denne tar sommerferie nå, men når utbytte nærmer seg neste år så er denne i minst 12-13. September åpner Finland for høyere rente, mulig ekspansjon til andre land så i 2022 er festen i gang. Samme som å putte penger i banken bare at du får 8-50% igjen nå på aksjen.
Også en god oppkjøpskandidat
Nedgangen fra tirsdag til torsdag kommer sannsynligvis av at Tvenge reduserer beholdningen:
- TORSTEIN INGVALD TVENGE (f. 1952) -500 000 -20% 2 000 000 1,07% 22/01/20212 500 000 aksjer
Virker som et bra valg. Hadde vært knall om han bidrar til ekspansjon i Europa. Han har i hvertfall erfaring fra selskap som opererer i flere land: Our Offices
Antar at fundamental oppdatering torsdag på kvartalsrapport bestemmer hvor kursen ender, men den er klar til å bevege mer på seg tror jeg.
Tydelig at markedet ble skuffet. Spent på hvem som kjøper/selger.
Synd at Yielden gikk ned, men nytt marked i 2022 kommer til å løfte denne skikkelig. Tilbake på vekst er også veldig bra.
Jeg solgte blant annet i dag morges, da jeg ikke likte trenden for profitt.
Det viktigste for min del er rullerende 4 kvartaler, og jeg hadde da håpet at i den andre grafen, så skulle vi hatt en svakt stigende trend. Det ville krevd at dagens EPS - dvs Q2 2021, var bedre enn Q2 2020 - som var på 0,40kr. Når fasiten er 0,24kr blir det en skuffelse.
Ser jeg på utviklingen per enkeltkvartal er den også synkende. Spørsmålet som melder seg er da om trenden skal snu neste kvartal, eller om marginene skal bli enda dårligere og hvordan fortjenesten blir da.
Det er klart at hvis selskapet gjør det bra i Q3, og leverer bedre enn 0,36kr EPS (diluted), så har trenden snudd. Samtidig kan det virke på outlook delen som om det er vesentlig sjanse for at dette ikke skjer, i min tolkning i hvert fall.
I Q2 leverer de til 5% utbytte på kurs 10kr så vi er ganske nær en bunn gitt at de, som du sier - klarer å øke eps fremover. Eps vil vel garantert øke i 2022 med ekspansjon. Det har i hvertfall alltid gjort det hos Komp. I september løsner vel Finland også på restriksjoner så fom Q3 bør man få vekst tilbake i Finland. Så hvis man får Q3 og Q4 med synkende eps inntil ekspansjonen starter så er det ikke bra, men nå har de vekst igjen så jeg blir overrasket om ikke Q2 er laveste eps i år.
Jeg tror også Q2 fort er laveste, men jeg tenker Q3 også vil være lavere enn i fjor.
Personlig satser jeg på at Q3 blir mellom Q2 i år og Q3 i fjor, og at man derfor kan tenke at den mer langsiktige trenden snus til Q4. Faren er om Q3 skuffer, så jeg er usikker på om jeg vil være inne på den rapporten (kommer an på kursen selvfølgelig).
At selskapet driftes rimelig bra og er interessant på lengre sikt er jeg enig i, men jeg har litt for kortsiktig perspektiv til å sitte i 6-18 måneder.