Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

MPC Container Ships (MPCC) 🚱

Her vil jeg si du ikke forenkler men antar noe som ikke stemmer.

For Ă„ illustrere med nylige tall fra Jeffries:

https://twitter.com/ed_fin/status/1736794084776284571

1 Like

At linere fÄr lengre seilingsdistanse fÞrer ikke til at det blir flere containere pÄ vannet som feederne skal flytte rundt pÄ. Det er ikke slik at linere etter omruting losser i tilfeldige havner som medfÞrer at boksene krever ekstra skipning for Ä nÄ destinasjonen.

Det fÞrer derimot til at det pÄ kort sikt i en mellomperiode blir fÊrre bokser som losses i transitthavnene som feederne opererer ut fra. Et volum som selvsagt blir hÞyere enn normalt i en periode etter at handelen igjen gÄr som normalt.

1 Like

Det er ikke det at det blir flere containere som skal flyttes pÄ nÞdvendigvis som er mitt poeng.

NÄr det gjelder Asia - Europa sÄ snakker vi om 10 dagers ekstra seilingstid som har potensialet til Ä redusere / pÄvirke opp mot 25% av tilgjengelig liner kapasitet globalt i perioden det pÄgÄr.

Om du mener at det ikke har potensialet for Ä Þke behov / positivt pÄvirke ratenivÄet for alternativer - ogsÄ tilgjengelige feeders som kommer av rate synes jeg det blir litt rart.

Synes feks denne artikkelen diskuterer en del interessante elementer knyttet til situasjonen

Jeg har allerede lagt frem mine argumenter, sÄ hvordan mener du dette skal Þke behov / positivt pÄvirke ratene for feedere? Dette er noe jeg genuint lurer pÄ.

Ta denne artikkelen som illustrasjon f.eks:

https://www.reuters.com/world/middle-east/more-ships-avoid-red-sea-attacks-disrupt-world-trade-2023-12-21/

«but global logistics executives warned that sending ships on alternate routes could roil global supply chains, causing backups at ports and shortages of vessels, containers and equipment that are suddenly in the wrong place.»

«“The situation remains fluid, things could change quickly, which is why contingency plans that include a plan A, B and C are critical to keeping supply chains moving,” said Matthew Burgess, vice president of global ocean services at C.H. Robinson Worldwide»

« Traders are meanwhile scrambling to find workarounds, including air flights, to get consumer goods to retailers,»

«A crisis at a single point in the supply chain can cause ships to bunch up, upending arrival and departure schedules at seaports and cascading delays throughout the system, said Christian Sur, executive vice president of ocean freight at Unique Logistic»

If the conflict persists or intensifies those so-called “spot” prices for cargo that isn’t under contract “could double or triple from current levels,” Sur said.»

NÄr en ser disse uttalelsene knyttet til mulig pÄvirkning pÄ prisen pÄ shipping av container, la oss da se pÄ hva en mulig pÄvirkning pÄ feeder kan vÊre.

La oss si at du er eier av et containerskip pÄ 3500teu gls. Kall skipet AS Nina for eksempelets skyld samt at vi tenker oss at skipet gÄr av nÄvÊrende TC i slutten av mars 2024.

I oktober 2023 kommet sjefen innom kontoret og ber deg om Ä sÄ smÄtt starte forberedelsen av reforhandlingen av TC med nÄvÊrende motpart Maersk.

Du klÞr deg litt i hodet da du vet at ordreboken ser stygg ut samt at den nÄvÊrende kontrakten er en indekskontrakt med bunn pÄ 10k USD og tak 14150 USD. Slik sett kommer det nok til Ä bli en vanskelig forhandling ift Ä oppnÄ dagens vilkÄr.

NÄr du mÞter pÄ jobb igjen 2 januar og tar en kikk pÄ forberedelsen igjen - kan det jo vÊre at disse 2 tingene gjÞr at du vurderer at startpunktet ditt for forslag til nytt i indeks intervall oppjusteres noe ift det du tenkte i oktober:

www.harperpetersen.com/harpex

Fullstendig viss vass, men nÄ er det heldigvis et nytt Är.

1 Like

Avvent rapporteringen etter q4. Det er kun ledelsen i selskapet som vet hvilke reaksjoner en ser i kundeleddet, Floppen👍

Alle andre som er del av, og observerer markedet vet mao. ingenting om hva som skjer i markedet fĂžr ledelsen i MPCC?

Vi kan alle spekulere👍

Godt nytt Är! :slightly_smiling_face::+1:

1 Like

Kan godt vÊre at jeg formulerer meg dÄrlig - men her har du min oppfatning i et nÞtteskall:

Har pÄvirkningen pÄ Suez og Panama kanalen en positiv effekt pÄ demand? Svar ja. Er det egnet til Ä gi hÞyere spot og TC rater for container skip (ogsÄ feeders) enn om denne pÄvirkningen ikke hadde vÊrt der? Definitivt ja.

Drister meg til Ä si at jeg prÞver hardere enn ditt «viss vass»

Godt Är!

3 Likes

Hva skjedde med ratene og aksjekurser i containerfart i 2021 nÄr Ever Given blokkerte Suez i 6 dager?
Kan gi en indikasjon pÄ hva som skjer nÄr balansen i markedet endres

2 Likes

https://www.finansavisen.no/shipping/2024/01/02/8077848/utsetter-alle-seilaser-gjennom-rodehavet-pa-ubestemt-tid Mérsk snuer etter vindretning
Suezkanalen

1 Like

MĂ„ bli short squeeze dette

Finnes ikke noe mer bittert enn at jeg solgte pÄ ex-dag til 11,9 :stuck_out_tongue:

Synes den stanger her jeg. Dere tror pÄ videre opptur ?

SÄnn markedet er nÄ har jeg ingen grunn til Ä tro det skal ned i hvert fall. Ratene har doblet seg pÄ kort tid og gÄr nok videre opp. Klarer MPCC Ä fÄ opp ordrevolumet igjen pÄ gode rater, sÄ er det rett tilbake til 20kr/aksje, men det vet vi ikke noe om enda, sÄ er der risk ligger per nÄ. Syntes i utgangspunktet MPCC lÄ litt lavt, selv fÞr denne endringen i situasjonen. LÞser den seg sÄ er det dÄrlige nyheter da. Er positiv til kursen sÄ lenge angrepene fortsetter. Som er litt trist, eier ingen aksjer.

Feel your pain @Martins ! Var inne pÄ tanken selv Ä selge rundt 13,5 for en stund tilbake (har selv (re)inngang oppe pÄ 18 for 2 utbytter siden) , men valgte Ä bli sittende da inngangen denne gang var basert pÄ ganske lang horisont og utbytte strategi med 1/3 av portefÞljen. Trodde imidlertid den skulle stoppe rundt 14 og svettet litt pÄ 11 tallet.

Tenker som deg at selv uten RÞdehavet sÄ var den falt vel langt pÄ sentimentet og at selskapsverdier og ledelse forsvarer relativt risikofritt 14 kr.

Edit: altsÄ med tanke pÄ mitt avkastningskrav og long pÄ denne delen av portis.

1 Like