Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

MPC Container Ships (MPCC) 🚱

BÞrsenstudio - Houthiene: - Har truffet skip i RÞdehavet SpÞrs da hvis ikke MÊrsk og de andre gjÞr en helomvending pÄnytt

Mekanismene for justeringer av Ăžkte kostnader er de samme.

Artig kar han Lian. Snart senker vel DnB kursmÄlet til 12.

NÄr det gjelder shipping og Suez mÄ man spÞrre seg. Hva skal til for at alle skipene returnerer? Ut i fra Lian sitt resonnement sÄ er det tilsynelatende fordi 2 store Liners gjÞr det sÄ vil alle gjÞre det.

Da mÄ man imidlertid se litt bak tallene. Kommer den amerikanske og franske marine til Ä klare Ä eskortere alle skipene som vender tilbake pÄ samme mÄte som de gjorde for de fÄ de tok igjennnom nÄ? Etter mitt syn kan man ikke ha F-18 fly og fregatter skytende 5mill kroners raketter mot 25 000 kroners droner i lengre tid.

https://twitter.com/CENTCOM/status/1739746985652158755

Hvis man forutsetter at angrepene fortsetter , hvor mye risiko er rederiene villig til Ă„ (re) akseptere? Et dronehull i skroget i ny og ne?

Hva om 20 % av trafikken fremdeles fortsetter rundt

Det er for tidlig av markedet Ă„ friskmelde Suez

Shorterne har vel han Lian som kontaktperson og bedt om hjelp til Ä fÄ ned kursen 
 er jo bare lureri 
 snakker jo mot seg selv i artikkelen

Og det er vel for Ă„ ha ryggen fri uansett utfall

Mens en pÄ Oslo bÞrs har lest Lian til frokost

https://twitter.com/Sino_Market/status/1739818838538256704

Stusser over hvorfor dette skal vĂŠre sĂ„ “naturlig”, selvsagt kan en vĂŠre enig i at det er ekstraordinĂŠrt med det som skjer i RĂždehavet, men pĂ„ samme tid er det ingen klar horisont for nĂ„r det er en resolusjon. Prisene kan jo vedvare i en lengre stund og fokus burde vel heller vĂŠre rundt hvordan verdensĂžkonomien vil pĂ„virke shipping og container.

Mpcc har vel aldri hatt en bedre PE ratio enn nĂ„, og sĂ„ kan man vurdere om det betyr vi nĂ„ er i de “beste” tider med verre foran oss

Hapag-Lloyd Says Red Sea Route Is Still Too Dangerous - BNN Bloomberg

https://www.bloomberg.com/news/articles/2023-12-27/hapag-lloyd-says-red-sea-route-is-still-too-dangerous

HÄper MPCC benytter uroen / bekymringene godt, og har tatt frem pennen for Ä signere reforhandlede avtaler pÄ nye rater over lengre perioder.

Er nok mange som er bekymret for stabilitet og kostnadsbildet om alle kĂždannende konflikter blir Ă„ vedvare.

2 Likes

Interessant artikkel

Antiluft rakettene pÄ norske fregatter kostet 10 mill per stk i 2010.bare som referanse. Tror 5M er i minste laget.

2 Likes

Om man skulle bli litt skremt av at shorten har Ăžkt

1 Like

Faren er at situasjonen eskalerer, og vi fÄr en konflkt som utvider seg til Hizbollah (Libanon), og Iran. Israel burde kunne se at konflikten er ett resultat av flere tiÄr hvor Palestinere (ikke Hamas) har levd under meget vanskelige forhold. Det gÄr ikke Ä bombe seg ut av slike problemstillinger, men bÄde Israel og Palestina har politikere som gjÞr regionen lettantennelig. Skulle dette skje kan konflikten spre seg langt ut over Midt-Østen.

Fraktrater vil vÊre under press inntil Israel har inngÄtt en fredsavtale, og jeg tror (som jeg har gjentatt i det kjedsommelig det siste:)) at MPCC nÄ reforhandler nye og forlengede fraktavtaler (selv om det pÄ papiret er fÄ bÄter som skal inn i nye avtaler). Jeg spekulerer i dette da det er slik ledelsen i MPCC har navigert frem til nÄ, og en slik taktikk ville derisket aksjekursen til forskrekkelse for short-menigheten.

Vi fÄr vente og se til Q4-rapport, da kommer fakta pÄ bordet.

2 Likes

Er det ikker negativt for MPCC at frakttiden blir forlenget for Ă„ unngĂ„ Suez som fĂžlge av denne konflikten? Å unngĂ„ Suez gir opp til 25% lengre frakttid for de store skipene. Det mĂ„ vel bety at etterspĂžrselen/ratene i containerfrakt vil synke i feedermarkedet hvor MPCC opererer.

FÞlger deg ikke helt pÄ denne?

At opptil 20% av containervolumet i verden er forsinket og ikke beveger seg normalt / Þker ton mile i container segmentet overall og dermed bÞr det vÊre demand drivende. I og med at container ordreboken har vÊrt sÄ stor vil dette da etter min oppfatning vÊre stabiliserende/ minske ratefallet. Selv om dette i hovedsak gagner liners kort sikt sÄ vil det etter min oppfatning ogsÄ komme MPCC til gode i form av at feeder volum kan Þke for Ä overkomme alle feilplasserte containers / disruptions (slik en sÄ det under covid - om enn nÄ i mindre grad da alle ikke nÞdvendigvis sitter hjemme Ä handler pÄ nettet men snur pÄ kronen i stedet).

I tillegg blir det vanskeligere Ä skape et doom and gloom scenario for shorterne om det viser seg at skipene i MPCC sitt segment ogsÄ nyter godt av demand tilfÞrselen i form av
brukbare rater nÄr gjenvÊrende dager for 2024 skal sluttes.

1 Like

Mulig jeg forenkler, men jeg antar at liners flÄten worldwide allerede er fullt utnyttet sÄ det er ikke noe ekstra kapasitet Ä benytte. Min teori er at nÄr liners bruker lenger tid blir det mindre tilsig av containere Ä frakte for feeders.
Hvis det stemmer kan jeg ikke forstÄ at noen skulle vÊre villig til Ä betale mer for feeder frakt, snarere tvert imot.

1 Like

Punkt 1 sÄ kjÞrer MPCC pÄ lange faste kontrakter der volum / tilsig er irrelevant for MPCC.
Punkt 2 sÄ vil uroen / disrupsjonen medfÞre rateoppgang, og kunder av MPCC vil kunne Þnske Ä riskredusere lengre frem i tid ved Ä reforhandle nye og lengre kontrakter.

Alt er kan skje, ikke vil skje

Spennende blir det uansett ved neste Q-rapp