Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

MPC Container Ships (MPCC) 🚱

Merkelig at det ikke har vÊrt gjort noe tidligere. Usa har bare tatt imot disse dronene og ikke tatt igjen. Ikke sett noe pÄ nyhetene Twitter .

Tja, Houtiene har vel massiv kamperfaring fra krigen mot Saudi mfl i mange Är. Saudi-koalisjonen med bla Egypt og Sudan stÞttet av US mÄtte etter 5 Är gi opp med Ä ta Houtiene i Jemen, sÄ ikke rart at US er forsiktig med Ä bli direkte engasjert

4 Likes

Tror Biden og demokratene sliter litt med hva de skal gjÞre. Pest eller kolera. Som @zappa66 nevner over her. GÄ dypere inn i hengemyren og prÞve Ä gjÞre noe med Houthiene. GjÞre lite eller ingenting og tape valget fordi «en handlingens mann som Trump ville ha gjort noe og fÄtt slutt pÄ dette» samt vise svakhet ovenfor Kina med tanke pÄ Taiwan.

Ser ut til at de forsÞker Ä gÄ for mellomtingen som er Ä fÄ flere land med pÄ laget og skynde seg langsomt for Ä ikke bli for tynt strukket utover mens de hÄper pÄ at Israel skal gjÞre kÄl pÄ Hamas/gjÞre slutt pÄ aktive krigshandlinger pÄ grunn av amerikansk press og trusler om slutt pÄ stÞtte.

I tillegg vil konsekvensen for Kina etterhvert kunne bli like merkbar Ăžkonomisk med inflasjon og manglende Ăžkonomisk vekst. Noe som antakelig US vurderer skal vĂŠre medvirkende til at backingen til Houthiene avtar/situasjonen vil de eskalere.

For meg sÄ fremstÄr langsjakken mellom stormaktene som et hÄrfint spill der ingen egentlig Þnsker Ä eskalere for mye da det kan gÄ utover egen stabilitet og interessesfÊre. I sÄ mÄte har Putin strukket strikken langt og skapt tomrom som de andre prÞver Ä demme opp/fylle alt etter som.

1 Like

Ingen stemning i USA for Ä gÄ inn med fÞtter pÄ bakken. Ble krystallklart etter at Biden gjennomfÞrte avtalen Trump hadde gjort med Taliban, og trakk styrkene ut av Afghanistan. Likposer med amerikanske soldater fra Jemen vil definitivt ikke vÊre pÄ agendaen fÞr det kommende valget.

2 Likes

Ellers har Songa solgt 1,6 mill. SÄ er nok begynt Ä kvitte seg med siste delen av posten. Tviler pÄ at de lÄner ut til shorterne. Har 8,3 mill igjen. Synes kursen holder brukbart om dagen alt tatt i betraktning.

Har vÊrt brukbart volum siste par dager, sÄ for alt vi vet sÄ er kanskje stÞrre volum av dette allerede solgt

Financial calendar

For en med tendens til OCD var det vondt Ä se pÄ datooppsettet :slight_smile:

2 Likes

Songa nÄ 6,8mill igjen. Enten er de pÄ vei ut eller sÄ lÄner de ut til shorterne som Þker
.

Squeeze or bust :sweat_smile:

Med rateÞkningen vi ser nÄ, sÄ skal det bli interessant Ä se bevegelsen blant short. Økte igjen i dag, og er nÄ pÄ 5%

Jeg sitter med ett inntrykk her, og det er at vi vil se en positiv trend i avtaleportefÞljen fremover. Jeg tror MPCC`s kunder vil Þnske Ä sikre avtaler langt frem da de ser at det blir noe humpete fremover, potensielt i Ärevis.

Jeg er klar over at det ikke ligger mye ledig kapasitet som skal inn i nye avtaler, men det betyr ikke at MPCC ikke kan reforhandle eksisterende avtaler inn i +2/3 Är.

2 Likes

Fyllte pĂ„ mere MPCC idag, utbytte penger derfra sĂ„ viser lojalitet mot selskapet- hehe. Motarbeider jo pĂ„ den mĂ„ten short, hvis “alle” gjĂžr det. Uansett gunstig kurs pĂ„ MPCC, kjĂžper jo nĂ„ lavere kurs en snittet mitt. SĂ„ oppfatter jeg MPCC uannsett som billig iforhold til markedsverdi og inte minst direkte avkastning til aksjenĂŠrer. Ikke noen selvfĂžlge med aksjenĂŠr vennlig ledelse, mange som troer det. JIN f.eks er jo et typisk eksempel pĂ„ det motsatte. Men selvfĂžlgelig hver enkelt sitt valg. Med redusering av frakter grunnet lengre avstander, gĂ„r jo rater oppover attpĂ„til.

Er fortsatt usikker pÄ om dette faktisk vil pÄvirke linere positivt. Det var overkapasitet, og er fortsatt det. Kanskje det bedres noe, men nÄr det blir fÊrre som fÄr fraktet varene til der MPCC sine skip starter sine ruter kan jeg ikke se at det er positivt for MPCC. Men who knows. Er sikkert bare bitter siden jeg solgte aksjer for 400k pÄ 11,96, selv om jeg mente selskapet var mer verdt. Dumt av meg Ä ikke fÞlge egen analyse og hÞre pÄ andre i stedet. Anyways, ratene styrer, sÄ gÄr de opp blir MPCC kjempe bra ogsÄ framover.

1 Like

Husk at dette betyr ikke at de har shortet/solgt 5% av aksjene, men at de har mulighet til Ä gjÞre det. SÄ hvor mange aksjer de har solgt (og mÄ kjÞpe tilbake)Pt sier denne ingenting om.

Oversikten over shortere er â€œĂ„pne” eller “aktive posisjoner”, du finner det her pĂ„ finanstilsynets sider - https://ssr.finanstilsynet.no/. Den sier absolutt noe om faktisk eksponering hos shorterne.

Det stÄr:
Public disclosure of significant net short positions in shares
The table below displays the sum of current open short positions that are larger or equal to 0,5%. Any short position that are below this threshold is not included in any of the numbers presented here. Positions are updated every business day at 15:30 CET

Dvs, det kan ogsÄ vÊre en stÞrre andel enn 5.12% short dersom den enkeltes posisjon er <0,5% av hele selskapet.

Dette er en helt syk aksje mhp pÄ utbytte. Ingen over, ingen pÄ siden. Jeg har omtrent samme belÞp investert i Hafnia, ALNG og MPCC. MPCC betalte over dobbelt sÄ mye utbytte i 3. Kvartal som de 2 fÞrste og de er absolutt ikke dÄrlige de heller. Mitt utbytte gikk selvfÞlgelig rett til nytt kjÞp i MPCC.

Tror nok kundene mÄ betale Maersk en solid premie for at de tar opp trafikken via Suez. Dette vil medfÞre Þkte rater, og problemet med Houthiene / Iran vs Israel er / blir ikke lett Ä lÞse.

Kinkige greier, som om ikke det var nok fra fĂžr.

Økte kostnader pga. slike uroligheter reguleres gjennom “war risk surcharge”, WRS, som skal dekke inn Ăžkte forsikringspremier. Endrer ikke ratene, men medfĂžrer Ăžkte kostnader for kundene om jeg ikke husker feil. PĂ„ samme mĂ„te brukes BAF of CAF for Ă„ regulere for bunker og currency.

1 Like