Kan det vĂŠre en god ide Ă„ invitere alle over hit?
Ganske drÞyt i 2022 at slikt som dette skjer. Hvordan kan Hegnar forsvare sensur av klart uriktig journalistikk? Dette mÄ belyses av media.
Kan det vĂŠre en god ide Ă„ invitere alle over hit?
Ganske drÞyt i 2022 at slikt som dette skjer. Hvordan kan Hegnar forsvare sensur av klart uriktig journalistikk? Dette mÄ belyses av media.
Er nok en god ide Ă„ invitere over hit ja
Joda, MPCC kan like gjerne bli diskutert pÄ denne kanalen.
Passer fint. Slipper kanskje Longshit.
Vel, dagens nedgang skyldes nok ikke Q2 tallene eller stÞrrelsen pÄ utbyttene eller CEO sin bekreftelse om at nykontraheringer IKKE vil ha negativ effekt pÄ utbyttene i 22/23/24 men kan faktisk fÄ positiv effekt fra 2025.
Det er vel heller noen shirtere som gjÞr et desperat forsÞk pÄ Ä presse kursen nedover. Og de har trolig klart Ä utlÞse noen stop loss pÄ veien nedover, som igjen har skremt en del uerfarne og nervÞse investorer. I tillegg vet vi at her sitter en del tradere i MPCC. Vil ikke utelukke at en el av disse har valgt Ä selge seg ut/ned nÄr de sÄ hvilke vei det bar i fm.
Det er absolutt ingen fundamentale forhold som skulle tilsi en slik nedtur som vi fikk i dag.
Det pussige er at Hegnar tydeligvis aksepterer et journalistisk utspill som har fler kursdrivende feil i seg, men kan tydeligvis ikke akseptere Kbkristi sin saklige, dog kritiske innspill der han pÄpeker de feil som er begÄtt samt gjÞr FA klar over hvilke ansvar de har.
Det er betenkelig. Kbkristi er ut fra det jeg ser, ikke ufin, selv om han truer med Ä si opp sitt abonnement pÄ FA. Kan ikke skjÞnne at FA kan tjene pÄ en slik fremgangsmÄte. Men nÄr de velger Ä reagere som de gjÞr, da begynner man Ä undre seg over om fake news er en ny trend i FA. I sÄ tilfelle beveger de seg inn pÄ en farlig vei.
Jaja, da var jeg ogsÄ utestengt fra Finansavisens Forum. Det er faktisk helt utrolig Ä vÊre vitne til det vi ser nÄ. Dette er noe som ikke skal forekomme i Norge i 2022.
Takker sÄ mye G.O.Gammelnok for linken inn hit.
Ja tenk at de stenger hele trÄden for nye innlegg.
Jeg mener kbkristi gikk litt over streken i innlegget sitt. Han burde formulert seg pÄ en annen mÄte, men at trÄden er stengt og flere utestengt er jo litt drÞyt. Jobben han + flere har gjort er veldig bra.
Bedre pĂ„ Tek, hvor du kan âmerkeâ innlegg for sjekk av moderator, sĂ„ en unngĂ„r den samme diskusjonsformen som pĂ„ hegnar.
Det er ogsÄ en discord server for mpcc https://discord.gg/cvR6GdZd
Er vel over 60 stk som har joinet den
Mulig han var en smule krass, men ut fra de feil han pÄpekte i artikkelen mener jeg han hadde god grunn til Ä reagere.
Kbkristi betaler over kr 6000,- for en avis han forventer rapporterer objektivt fra hendelser som har direkte pÄvirkning av aksjekursen. NÄr sÄ ikke skjer, da mÄ det reageres og pÄpeke hva som er galt eler blir forvridd.
Det som skjedde mhp MPCC er ikke fÞrste tilfelle der en FA journalist uttaler seg pÄ sviktende grunnlag. Det er ikke mange dagene siden FA gjorde feil mhp omtalen av REC.
NÄr det da skjer med MPCC sÄpass kort tid etter, ja da kan ikke ledelsen i FA bli overrasket over at det konmer reaksjoner fra grasrota. NÄr ledelsen reagerer pÄ denne kritikken med Ä utestenge flere debattanter, gi advarsel til flere andre, uten at de gÄr til roten av problemet, da mÄ de forvente at skribentene pÄ FA forum stiller spÞrsmÄl med hva som skjer pÄ redaksjonelt nivÄ i FA og hvorvidt der finnes krefter i det norske investormiljÞet som har adgang til Ä bruke FA som et verktÞy til Ä pÄvirke kursutviklingen til spesifikke aksjer til son fordel.
I dette tilfellet har vel ikke Kbkristi trampet i klaveret noe mer enn det redaksjonen i FA nÄ har gjort. Men en slik kritisk diskusjon er det tydeligvis ikke takhÞyde for i FA forum. Den blir regelrett kneblet med makt. SÄ fÄr hver enkelt gjÞre seg opp sin mening om dette er rett eller galt.
à stille spÞrsmÄl er greit, sende e-post til journalist ogsÄ og jeg er helt enig i at artikkelen var ukorrekt. Men mÄten han formulerte seg pÄ (som jeg husker det) var ikke greit.
Men nÄ er kommentaren fjernet, nye fora opprettet her og pÄ Discord og den ballen er lagt dÞd.
Velkommen skal uansett alle vĂŠre! Tror antakelig det var ordet «korrupsjon» som ble for mye for sirkus Hegnar. Hadde Kbkristi utelatt det troe jeg det er finansavisen som hadde hatt et problem ift. og ikke omvendtâŠ
Joda, han kunne sikkert fÄtt frem budskapet selv med noe svakere sprÄkbruk. Ser den.
Detaljert artikkel om de nye metanol skipene
Hei! Har pleid Ä verdiansette flÄten pÄ FA forum fra tid til annen, men er ikke der nÄ. Uansett ny flÄtevurdering fra min side (med vanlig disclaimer som hos FA) basis prompt T/C-fri levering ligger (basis 64 skip, mao minus =AS SERAFINA= som er solgt og de 4 nybyggene) pÄ $ 2,110 mill (ned fra 2,637.5 mill i februar. FlÄte justert for 5 J/V-skip (50% eierandel) ligger pÄ $ 2012 mill.
Jeg har selvfÞlgelig individuelle verdier for alle skipene (i Word-format) men det klarte jeg ikke Ä linke inn her (har datakunnskaper pÄ nivÄ med en lobotomert andalusisk steppeloppe).
Har du blitt utestengt ogsÄ @Struts pga for mange Ibsen-sitater jeg settet veldig pris pÄ din verdivurderinger og anekdoter.
Struts pĂ„ tekinvestorâŠman blir nesten litt «starstruck» Superkjekt!
Ellers vil jeg kommentere Kbkristis nylige exit fra Hegnarsirkus som fĂžlger:
«Jeg har lÊst pÄ tryk-og satsen er sand-
âingen blir profet i eget landâ. - H.I
Noen som har tanker om hva CB og Co gjÞr framover nÄr det gjelder andre «opportunities» som 25% av cash flowen generer?
Utover Ä vurdere salg av skip vs ny TC ved utlÞp av hver kontrakt er Constantin og Cos muligheter til sprell og «accretive portfolio optimization« oppkjÞp av andre selskaper, eksisterende skip ev. Ä bygge nytt.
Jeg holder nÄ mest en knapp pÄ at de fortsetter som de 2 siste nyhetene pÄ nybygg finansiert av MPC capital sammen med andre investorer og potensielt delvis MPCC selv. à rsaken til det er fÞlgende sitat fra pressemeldingen til MPC Capital om de nye metanolskipene:
«* Further alternative fuel projects in the pipeline»
Ref.
https://www.mpc-capital.com/news/detail/338
I tillegg skriver MPC Capital fĂžlgende ifm slipp av Q1 22 (mine uthevninger)
MPC Capital recorded a further increase in demand for sustainable investments in all asset classes. For example, the MPC Capital Group was able to purchase three additional renewable projects in Latin America and the Caribbean for the Oslo-listed investment platform MPC Energy Solutions.
In addition, together with international investors, MPC Capital initiated a newbuilding program for six container ships, each with a capacity of 5,500 standard containers and a total investment volume of USD 420 million. The special eco-design of the vessels is one of the most modern and efficient designs currently available in container shipping. Compared with the existing fleet, fuel consumption is around 40% lower and the newbuildings are prepared for conversion to CO2-neutral propulsion at a later stage. Furthermore, charter agreements with a total volume of USD 600 million over a term of seven years have already been concluded for the ships. MPC Capital has participated in the newbuilding program as part of its co-investment strategy.
Ref.
https://www.mpc-capital.com/news/detail/331
Tilbake i januar sa ogsÄ MPC capital fÞlgende om 5500 TEU dealen:
Christian Rychly, Managing Director Shipping at MPC Capital: âWe are convinced that the demand for new container ships with favorable specifications, a low consumption and high environmental ranking will increase. The orderbook in this size segment is fairly low and 80% of the vessels in the water today are non-eco ships.
Ref.
https://www.mpc-capital.com/news/detail/260
Som er siste «telling tale» er fÞlgende uttalelse fra Constantin i Q2 pressemeldingen:
«Moreover, we are pleased to continue our approach of accretive portfolio optimization, as shown by the vessel sales year to date as well as fleet renewal activities, most recently ordering two carbon-neutral newbuildings with long-term time charters attached. The vessels will be delivered by Q4 2024 and will provide earnings visibility into 2040.»
Noe Äpenbart tror jeg altsÄ at MPCC vil forsÞke Ä fornye flÄten allerede nÄ og fremover gjennom:
Fordi: det er iht MPC capital sin uttalte strategi, det er billigere driftsmessig (40 % eks over), mer ettertraktede skip (med hÞyere skipsverdier @Struts ?) som er lettere Ä belÄne og forsikre under nye reguleringer i tillegg til at man fÄr «grÞnnvasking pÄ kjÞpet .
Det som kanskje er mest interessant er om MPCC med denne strategien da vil vÊre et (mer enn sine peers) attraktiv selskap som kan forsvare aksjekursen ogsÄ etter at supersyklusen dÞr naturlig ut.
Tenker dette er interessant om man er long - men ogsÄ ift hva aksjekursen vil vÊre nÄr utbyttekapasiteten gÄr ned til slutt - ca 2025?
Noen andre som har tanker eller vil kommentere?