Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

MPC Container Ships (MPCC) 🚢

Intet at beklage! Selv har jeg kun taget navnet fra de enkle lystspill og når således ikke teateret til knærne:

Fortsatt fin helg til deg også!

Er klar over det du skriver, men hvor lenge vil midt-og nord-Norge få lov til å leve isolert fra krisen i sør?

Hei Struts! Finnes det noen måte å se de nye verdianslagene dine på? Om du ikke ønsker at det skal stå åpent så hadde jeg satt stor pris på om du sendte det privat :blush:

Håper det vil varer jævlig lenge…

Hilsen en som bor i midt Norge :slight_smile:

Verdianslagene mine anser jeg ikke som en statshemmelighet (antagelig heller ikke av så stor interesse). Men, som jeg mener å ha meddelt før, jeg er ikke så flink på data - så min Word-fil (om samme) klarte jeg ikke å lime inn. Så da må jeg nesten ha en mail-adresse å formidle den til.

Tusen takk!

Elkem har vel fastpris avtaler på de 4 TWh de bruker i Norge årlig. Hvis de ikke får nye avtaler til fornuftige priser, så tipper jeg det bare legger ned det som ikke er lønnsomt.

Ser ut til at Constantin tok utfordringen i den nylige Shippingwatch artikkelen:

1 Like

Tror på sletting av aksjer (tilbakekjøp), nybygg, samt oppkjøp i den rekkefølgen.

MPCC er et selskap en bør sitte i frem til 2030. Da tenker jeg ikke hovedsakelig på aksjekurs, men utbyttene som vil komme jevnt frem til da. Det å kunne se relativt rolig på de neste syv år er behagelig.

3 Likes

Vanskelig å spå, men nært historisk sett lave kurser nå.

Jeg kan anbefale å bruke mer enn 1 år tilbake i tid for å finne historisk lave kurser.

8 Likes

Det har vel vært lønnsomt å kjøpe etter utbytte i denne de siste 3 gangene

med den backloggen selskapet har framstår det som et rimelig safe bet

Det er det da, om mange nok ser det blir det ikke lønnsomt. Hittil har det fungert å kjøpe en stund etter utbytte ja.

Akkurat denne aksjen er i mitt hode (mulig forvirret :)) egentlig uinteressant kursmessig. Slik jeg ser det er det realistisk med jevne utbytter i overskuelig fremtid (neste 7 -10 år). Det er ikke urealistisk at container vil gå inn i en ny boom-periode før utbyttestrategien er avsluttet.
Shorten i selskapet er ikke spesielt stor, og spekuleres taktisk fra perioden resultatslipp og da med fokus på normalt fall fra tall-slipp og til etter utbytteutbetaling. I denne perioden er det fast nedgang, og det vil nok fortsette kvartal for kvartal.

Det som vil være positive booster er tilbakekjøp, salg av skip, oppkjøp, eller at selskapet blir kjøpt opp. At selskapet vil bli spist er jo ikke uventet, men jeg tror neppe dette skjer uten betydelig premiemultippel. Dette da ledelsen / styret har en klar langsiktig gevinststrategi til fordel for aksjonærene. Nettopp dette er grunnen til at jeg sitter langsiktig selv, og da med forventning om utbytter +35,- samt aksjekurs neste 7 -10 år mellom 18,- og 40,-

Liten EDIT (kommentar):
Skal selskapet kjøpe tilbake aksjer er timingen god nå. Perioden frem til neste kvartalslipp / eventuell tidligere guiding vil presse kursen ned pga. resesjon, inflasjon, krig, lite nyheter fra selskapet, generell negativitet i media / hos analytikere knyttet til container basert på manglende forståelse av historisk konvertering fra korte oppdrag til mangeårige kontrakter, samt generell pessismisme i markedene. I dette bildet er det lett å se motivasjonen bak økning i shortposisjoner. Det som kan presse ut shortposisjoner = korrigering til asset value er tilbakekjøp / sletting av aksjer, lange kontraktsigneringer, og / eller oppkjøp.

3 Likes

Enig, jeg er her også for utbyttene. Nesten garantert avkastning på innskutt kapital på 5-10% i kvartalet er vanskelig å finne i dagens marked. At ikke aksjen er priset opp mot 30-40kr er litt overraskende for meg. Jeg ville fortsatt ha kjøpt der for 2,5-5% avkastning per kvartal på 40kr/aksjen.

Spørsmålet er hva som skjer når vi kommer inn i 2024 med en vegg av nye båter ( ja jeg vet at kontraheringen ikke er stor i feeder segmentet) samtidig som verdensøkonomien bremser.
På den andre siden har du nye IMO regler fra 2023 som kan føre til slowsteaming av gamle båter fra 2024 og utover
I tillegg har du spenninger Kina/ Taiwan som har potensiale til å sette verdenshandelen flere tiår tilbake.
Caset er ikke så opplagt som det kan se ut ved første øyekast

2 Likes

Hvis man ikke er inne for en trade, men skal tjene langsiktige penger innen shipping, så må man gå inn når markedet er helt utradert, men er på vei opp. Pengene man får fra utbytte evt salg når markedet går godt, bruker man så på å gå inn i emisjoner når markedet går dritt. Å kjøpe når markedet har gått maks slik som nå? Jeg er veldig skeptisk. Bedre risk reward nå på 20 enn det var på 30 kr for et halvt år siden.

Enig i skepsisen, det man sliter med når markedet er utradert er å finne de som overlever uten utvanning/konkurs. Klar over det sykliske ved shipping, men nå som verden skriker etter råvarer av alle typer tenker jeg shipping er safe en god stund til. Tror som du sier rabatten man får i MPCC når man ser på utbyttet mot kurs sammenliknet med alt annet på Oslo børs kommer av den skepsisen til risk i markedet. Fint å få betalt godt for tro på caset så lenge det varer, i motsetning til Biotech hvor man taper på den troen. :slight_smile:

Men ja, klar over at uforutsette ting kan slå inn og sende kurs sydover på litt sikt, bare ser ikke hva som skal gjøre det nå.

1 Like

Hei,

Russland-krisen tror jeg løser seg da ingen av partene har råd til å la krigen gå i for lang tid. Når en av partene ser ut til å ha et varig overtak posisjonelt vil en eller annen avtale tvinge seg frem.

Hva gjelder Kina vil det å angripe Taiwan være særs dårlige nyheter for videre vekst i kinesisk BNP da slik vekst i BNP er direkte avhengig av Vesten. Da er det enklere for Kina å gi en selvstyrerett for Taiwan, men da som som kinesisk territorium (noe det vel historisk sett er uten at jeg mener å ta noen stilling).

Skulle derimot Kina angripe er det klart at det vil skape enorm vekst i Vesten (som jo de siste måneder har sett at de kan produsere mye de hittil har importert like billig med kortere leveringstid), men det vil helt klart ramme shipping da Kina, som Russland, vil bli sanksjonert inn i ett handelsmessig vakuum.

La oss håpe på fred fremover, og ett mer harmonisk fokus fra våre ledere :slight_smile:

3 Likes

Husk at Trump sin økonomiske krig mot Kina fortsatt pågår. 30% taxen på varer fra Kina til USA er fortsatt der og stopper masse eksport/import som ikke lenger er profitabel.