Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

MPC Container Ships (MPCC) 🚢

Planlagt streik i uk 21 aug - 28 aug, lite vann i Rhinen, kø i US….Congestion effekten reduseres nok ikke nevneverdig før jul.

Nei, ikke utestengt. Og takk til deg og Hr. Gundersen, ikke ofte man støter på TO stykker på rappen som enten er deltager i Peer Gynt av 14.11.1867, eller som siterer derfra!

Og beklager sent svar, jeg havnet i et kalas i går. Ufattelig dårlig unnskyldning, klar over det. Hadde jeg vært fornuftig; så hadde jeg satt tæring etter næring (eller noe i den duren): Ikke øl i sådan stund, gi meg fløiten!

I stedet ble det: Fornuften gikk av med døden i går aftes klokken 11. Sannsynligvis lenge før. Herrskapet får ha en fortsatt god helg, ja samt det som er igjen av sensommeren!

1 Like

Leste Elkems og MPCCs markedsmelding om de to 1300 TEU-skipene.
Med den utviklingen vi ser i Norge for strømpriser og mulig rasjonering av elektrisitet, begynner jeg å bli skeptisk til hele prosjektet. Jeg tenker da spesifikt på om Elkem vil overleve i fremtiden. Når det gjelder skipene, er det leierne, som betaler drivstoffet og MPCC kan sikkert om nødvendig konvertere til diesel igjen for å bedre bunnlinjen.

Noe av grunnen til at Elkem leverer så gode resultater som de gjør er vel fordi store deler av produksjonen foregår i områder der det er billig strøm. Trondheim etc.

2 Likes

Intet at beklage! Selv har jeg kun taget navnet fra de enkle lystspill og når således ikke teateret til knærne:

Fortsatt fin helg til deg også!

Er klar over det du skriver, men hvor lenge vil midt-og nord-Norge få lov til å leve isolert fra krisen i sør?

Hei Struts! Finnes det noen måte å se de nye verdianslagene dine på? Om du ikke ønsker at det skal stå åpent så hadde jeg satt stor pris på om du sendte det privat :blush:

Håper det vil varer jævlig lenge…

Hilsen en som bor i midt Norge :slight_smile:

Verdianslagene mine anser jeg ikke som en statshemmelighet (antagelig heller ikke av så stor interesse). Men, som jeg mener å ha meddelt før, jeg er ikke så flink på data - så min Word-fil (om samme) klarte jeg ikke å lime inn. Så da må jeg nesten ha en mail-adresse å formidle den til.

Tusen takk!

Elkem har vel fastpris avtaler på de 4 TWh de bruker i Norge årlig. Hvis de ikke får nye avtaler til fornuftige priser, så tipper jeg det bare legger ned det som ikke er lønnsomt.

Ser ut til at Constantin tok utfordringen i den nylige Shippingwatch artikkelen:

1 Like

Tror på sletting av aksjer (tilbakekjøp), nybygg, samt oppkjøp i den rekkefølgen.

MPCC er et selskap en bør sitte i frem til 2030. Da tenker jeg ikke hovedsakelig på aksjekurs, men utbyttene som vil komme jevnt frem til da. Det å kunne se relativt rolig på de neste syv år er behagelig.

3 Likes

Jeg regner med at en aktør som låner ut aksjer til short må kompenseres for mangelnde utbytte av aktøren som har lånt inn og solgt aksjene. Er det vanlig å se en del inndekning fram mot ex date når det er et såpass signifikant utbytte som vi får 22.09?

Vanskelig å spå, men nært historisk sett lave kurser nå.

Jeg kan anbefale å bruke mer enn 1 år tilbake i tid for å finne historisk lave kurser.

8 Likes

Det har vel vært lønnsomt å kjøpe etter utbytte i denne de siste 3 gangene

med den backloggen selskapet har framstår det som et rimelig safe bet

Det er det da, om mange nok ser det blir det ikke lønnsomt. Hittil har det fungert å kjøpe en stund etter utbytte ja.

Akkurat denne aksjen er i mitt hode (mulig forvirret :)) egentlig uinteressant kursmessig. Slik jeg ser det er det realistisk med jevne utbytter i overskuelig fremtid (neste 7 -10 år). Det er ikke urealistisk at container vil gå inn i en ny boom-periode før utbyttestrategien er avsluttet.
Shorten i selskapet er ikke spesielt stor, og spekuleres taktisk fra perioden resultatslipp og da med fokus på normalt fall fra tall-slipp og til etter utbytteutbetaling. I denne perioden er det fast nedgang, og det vil nok fortsette kvartal for kvartal.

Det som vil være positive booster er tilbakekjøp, salg av skip, oppkjøp, eller at selskapet blir kjøpt opp. At selskapet vil bli spist er jo ikke uventet, men jeg tror neppe dette skjer uten betydelig premiemultippel. Dette da ledelsen / styret har en klar langsiktig gevinststrategi til fordel for aksjonærene. Nettopp dette er grunnen til at jeg sitter langsiktig selv, og da med forventning om utbytter +35,- samt aksjekurs neste 7 -10 år mellom 18,- og 40,-

Liten EDIT (kommentar):
Skal selskapet kjøpe tilbake aksjer er timingen god nå. Perioden frem til neste kvartalslipp / eventuell tidligere guiding vil presse kursen ned pga. resesjon, inflasjon, krig, lite nyheter fra selskapet, generell negativitet i media / hos analytikere knyttet til container basert på manglende forståelse av historisk konvertering fra korte oppdrag til mangeårige kontrakter, samt generell pessismisme i markedene. I dette bildet er det lett å se motivasjonen bak økning i shortposisjoner. Det som kan presse ut shortposisjoner = korrigering til asset value er tilbakekjøp / sletting av aksjer, lange kontraktsigneringer, og / eller oppkjøp.

3 Likes

Enig, jeg er her også for utbyttene. Nesten garantert avkastning på innskutt kapital på 5-10% i kvartalet er vanskelig å finne i dagens marked. At ikke aksjen er priset opp mot 30-40kr er litt overraskende for meg. Jeg ville fortsatt ha kjøpt der for 2,5-5% avkastning per kvartal på 40kr/aksjen.