Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

MPC Container Ships (MPCC) 🚱

SpÞrsmÄlet er hva som skjer nÄr vi kommer inn i 2024 med en vegg av nye bÄter ( ja jeg vet at kontraheringen ikke er stor i feeder segmentet) samtidig som verdensÞkonomien bremser.
PÄ den andre siden har du nye IMO regler fra 2023 som kan fÞre til slowsteaming av gamle bÄter fra 2024 og utover
I tillegg har du spenninger Kina/ Taiwan som har potensiale til Ä sette verdenshandelen flere tiÄr tilbake.
Caset er ikke sÄ opplagt som det kan se ut ved fÞrste Þyekast

2 Likes

Hvis man ikke er inne for en trade, men skal tjene langsiktige penger innen shipping, sĂ„ mĂ„ man gĂ„ inn nĂ„r markedet er helt utradert, men er pĂ„ vei opp. Pengene man fĂ„r fra utbytte evt salg nĂ„r markedet gĂ„r godt, bruker man sĂ„ pĂ„ Ă„ gĂ„ inn i emisjoner nĂ„r markedet gĂ„r dritt. Å kjĂžpe nĂ„r markedet har gĂ„tt maks slik som nĂ„? Jeg er veldig skeptisk. Bedre risk reward nĂ„ pĂ„ 20 enn det var pĂ„ 30 kr for et halvt Ă„r siden.

Enig i skepsisen, det man sliter med nÄr markedet er utradert er Ä finne de som overlever uten utvanning/konkurs. Klar over det sykliske ved shipping, men nÄ som verden skriker etter rÄvarer av alle typer tenker jeg shipping er safe en god stund til. Tror som du sier rabatten man fÄr i MPCC nÄr man ser pÄ utbyttet mot kurs sammenliknet med alt annet pÄ Oslo bÞrs kommer av den skepsisen til risk i markedet. Fint Ä fÄ betalt godt for tro pÄ caset sÄ lenge det varer, i motsetning til Biotech hvor man taper pÄ den troen. :slight_smile:

Men ja, klar over at uforutsette ting kan slÄ inn og sende kurs sydover pÄ litt sikt, bare ser ikke hva som skal gjÞre det nÄ.

1 Like

Hei,

Russland-krisen tror jeg lÞser seg da ingen av partene har rÄd til Ä la krigen gÄ i for lang tid. NÄr en av partene ser ut til Ä ha et varig overtak posisjonelt vil en eller annen avtale tvinge seg frem.

Hva gjelder Kina vil det Ä angripe Taiwan vÊre sÊrs dÄrlige nyheter for videre vekst i kinesisk BNP da slik vekst i BNP er direkte avhengig av Vesten. Da er det enklere for Kina Ä gi en selvstyrerett for Taiwan, men da som som kinesisk territorium (noe det vel historisk sett er uten at jeg mener Ä ta noen stilling).

Skulle derimot Kina angripe er det klart at det vil skape enorm vekst i Vesten (som jo de siste mÄneder har sett at de kan produsere mye de hittil har importert like billig med kortere leveringstid), men det vil helt klart ramme shipping da Kina, som Russland, vil bli sanksjonert inn i ett handelsmessig vakuum.

La oss hÄpe pÄ fred fremover, og ett mer harmonisk fokus fra vÄre ledere :slight_smile:

3 Likes

Husk at Trump sin Þkonomiske krig mot Kina fortsatt pÄgÄr. 30% taxen pÄ varer fra Kina til USA er fortsatt der og stopper masse eksport/import som ikke lenger er profitabel.

SpÞrsmÄl til deg @Christian. Tror du ratene i markedet faller til det lavere nivÄ/ rett i nÊrheten av MPCC break even i 2025 (antakelig et lavere tall en dagens break even siden gjeldskost er lavere). If so blir MPCC pÄ det tidspunktet priset til «reell» verdi (cash+sikret backlog+scrap), eller som mer som idag «reell verdi minus syklus gonna go south from here» fradrag».

Hva er MPCC priset til i de to scenarioene i 2025 gitt at ratene er rundt break even?

Dette spekulerer jeg mye pÄ selv :sweat_smile:.

2 Likes

Hvorfor skal ratene bare falle til break even?

Tja si det. Personlig tror jeg ikke ratene vil falle til under break even nivÄ/ langvarige nivÄer som i perioden 2009-2019. Til det er det blant annet for mye etterslep i havneinvesteringer, logistikksystemer og lignende som vil fungere litt som et langvarig «veiarbeid» som vil forskyve demandbalansen i positiv retning.

I tillegg tror jeg break even nivÄet til MPCC muligens vil vÊre lavere enn tilsvarende feeder rederi med hÞyere gjeldsgrad. «Outperforming peers» om du vil. Vurderer Ä se litt nÊrmere pÄ dette.

Poenget mitt er. Break even for MPCC er under 8k eller noe ref siste q2 rapport. Denne vil synke med lavere gjeldsgrad. Om ratene synker til 10k Usd dagen sÄ tjener rederiet fremdeles greit med penger. SÄledes er ikke selskapet verdt 0 kr i 2025 som noen synes Ä forfekte.

3 Likes

MPCC har jo en forholdsvis aldrende flÄte. Vil tro at befrakterne i et mindre tight marked vil prioritere nyere skip. SÄ spÞrs det om ratene som eldre bÄter som mÄ slowsteame for Ä fÄ en god nok miljÞklassifisering vil vÊre like gode som nyere tonnasje

2 Likes

Er ikke snittalderen 14 Är ca pÄ MPCC flÄten. I sÄ fall en gjennomsnittlig middelaldrende flÄte vil jeg si. En flÄte som de nÄ sÄ smÄtt er i ferd med Ä fornye med anskaffelse av nybygg som alle til nÄ er sikret inntjening gjennom langsiktige kontrakter.

Edit: I tillegg vil vel 25 Är pluss baljene bli de fÞrste som havner pÄ strendene i Bengalbukta om det skulle danne seg et A og B lag med tanke pÄ forsikring, lÄnevilkÄr og attraktivitet i chartermarkedet. Noe som igjen vil pÄvirke scrap faktoren i positiv retning om man skulle nÊrme seg break even rater igjen.

Edit 2: Poenget jeg prÞver Ä fÄ frem pÄ en sÊr dÄrlig mÄte nÄ er:

KjÞpe idag pÄ 20. FÄ utbetalt 16 kroner i utbytte over feks de 2 neste Ärene. Ønske Ä selge aksjene igjen i 2025. Markedet er da villig til Ä betale 10 kr for aksjen. Man har da 3 kr aksjen + i avkastning Ärlig minus skatt. Er ikke ueffent det i disse choppye tidene.

2 Likes

«At this time the focus is to return capital to investors, as evidence by our high dividend yield. At the same time of prioritising dividends, we will maintain a strong balance sheet, which is critical in a good and in a low market. Low leverage, high flexibility, high number of unencumbered vessels providing us with the opportunity to act when opportune and when necessary. And on the portfolio side, and I think the last quarter is a testament to it
 we look at possibly offloading some ships if it makes sense. And always looking at is it accretive on the dividends and on the earnings, but also to selectively add to the fleet renewal program, but again in the high market always very selectively. So I think these are key ingredients for what our capital allocation, priorities, strategy and appetite going forward is concerned.

3.56 -4.53

Slik kan man som leder oppsummere selskapets strategi og investerings case pÄ mindre enn et minutt.

Ønsker alle medredere en fortsatt god natt og en finfin seilas i morgen!

3 Likes

Ble dessverre ikke sÄ interessant:

Kunne selvsagt ha gÄtt inn nÊrmmere pÄ at 25 mest sannsynlig var smerte grensen ift short da dette var linje for den gamle dobbeltopp formasjonen. NÄ ble det formet en ny dobbel topp her pÄ 25 som fikk tp 20,3. Den er altsÄ fullfÞrt og jeg ser mot 18,6 som ville gitt aktiv HS og tp ned pÄ 10

Disclaimer: jeg eier ikke aksjer

1 Like

Oppdatering fra constantin til Nordnet. Ikke veldig mye nytt, men mere bekreftende.

Interessant, og mener ikke det ironisk siden ordet har gÄtt igjen nÄ. :slight_smile: Takk for innspill. Teknisk ser jeg det samme som deg som et av de potensielle scenariene. Jeg tenker alltid hva som skal fÄ det tekniske til Ä slÄ inn, og for MPCC forstÄr jeg ikke hvordan det skulle gÄ an her. De har kvartals-utbytte fram til 2024 sikret pÄ 5-10% hver 3.dje mÄned slik jeg forstÄr regnskap+backlog, uavhengig av ratenes ferd i nÊrmeste framtid, sÄ kan ikke forstÄ at et selskap med 30-60% garantert direktavkastning pÄ 1,5 Är nÄ kan falle til garantert 60-120% direktavkastning pÄ 1,5 Är. Ville i sÄfall vÊrt en gavepakke til alle med ledig cash. Det sterke regnskapet med stor backlog nÄ gjÞr at en ferd ned til 10 virker sÄ usannsynlig fra mitt stÄsted, men er som flere vet ny i sektoren og har liten videre forstÄelse. Gi meg gjerne kommentar pÄ feilvurderinger i min forstÄelse over av caset.

FÞlger med her for ratenivÄ: Baltic Exchange Dry Index - 2022 Data - 1985-2021 Historical - 2023 Forecast - Price (tradingeconomics.com)

3 Likes

Harpex er vel en hakket mer relevant index?

Slik jeg har lest tallene (korriger meg gjerne):

Skrapverdi: 8,- pr. aksje
KursmÄl operativt: 35,- (snitt) pr. aksje fra analytikere
Utbytte neste to Ă„r: 14,- pr aksje

kontra kurs pÄ ca 19,-

Det er disse tallene, og kundebasen, som gjĂžr at jeg tror MPCC sitter solid de neste 5 - 7 Ă„r. Innen den tid er det fred i Ukraina, ingen resesjon / inflasjon / kraftkrise / covid.

Merk:
Det vil komme et lettelsesrally nÄr alle, eller de fleste, uromomentene vi opplever er historie.

Mulig det er overoptimistisk, men heller det enn Ă„ vippe andre veien :slight_smile:

1 Like

FÄ som har slike tall pÄ bÞrsen ogsÄ:
image

3 Likes

Det er en merkelig kursutvikling, men det er klart at shortere fĂ„r enkle arbeidsforhold nĂ„r selskapet er “stille” mellom hvert kvartalsslipp. Som jeg nevnte pĂ„ Discord-strengen sĂ„ mener jeg selskapet hadde vunnet mye pĂ„ Ă„:

1. betale utbytte mÄnedlig heller enn kvartalsvis
  2. guide ofte
  3. kjÞpe tilbake aksjer pÄ 17,- til 19,-
  4. slette aksjer jevnlig etter tilbakekjĂžp
  5. selge eldre bĂ„ter og guide pĂ„ dette jevnlig heller enn Ă„ selge 5 “i en smell”

Jeg tror vi som fþr vil se kursene stige frem mot neste kvartalsslipp hvor shorten reduseres tilsvarende frem mot dagen fþr / selve tallslippet hvor shorten igjen þkes opp. Grunnen til at dette skjer er “tausheten” mellom kvartalene. Her kunne selskapet med fordel jobbet mer taktisk til aksjonérenes fordel.

NÄr det er sagt sÄ er det salgstidspunktet som er av interesse. Alle svingninger fÞr dette er jo kosmetikk, men det er klart demotiverende Ä se kursen sÄpass langt under logisk prising etter aksepterte regnskapsprinsipper.

Jeg blir overrasket om en ikke ser en endring fra selskapet pÄ guiding / dialogen utad mellom kvartalstallene, men ogsÄ overrasket om vi ikke ser et oppkjÞpsforsÞk pÄ selskapet all den tid dette er god forretning for konkurrerende feedere holdt opp mot kurs / bok. Linere med kundeforhold (Zim + Maersk) vil ogsÄ kunne redusere egen selvkost betraktelig gjennom ett oppkjÞp av MPCC.

Noe vil skje
tror jeg.

1 Like

Det er forsÄvidt flott at kursen er lav for min del, blir bare mer i utbytte. Som du sier er kurs kosmetisk til man selger, sÄ jeg kjÞper gladelig for 18-22kr og sikrer alle pengene tilbake + aksjekurs litt inn i 2024, sÄ lenge utbyttestrategien holder seg. :slight_smile:

2022 sep 2022 des 2023 mars 2023 juni 2023 sep 2023 des 2024 mars 2024 juni 2024 sep 2024 des
10 % 7,50 % 7,50 % 7,50 % 7,50 % 7,50 % 7,50 % 7,50 % 7,50 % 7,50 %
Utbetalt:
10 7,5 7,5 7,5 7,5 7,5 7,5 7,5 7,5 7,5
Utbetalt akk:
10 17,5 25 32,5 40 47,5 55 62,5 70 77,5
10 18 27 36 46 57 68 80 92 105
1 Like