Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

MPC Container Ships (MPCC) 🚱

Mandatory notification of Trade - Primary Insiders

1 Like

La oss hĂ„pe prisen nĂ„ er lav nok til at selskapet selv nĂ„ kjĂžper tilbake og sletter noen millioner aksjer👍
Det hadde smakt godt pĂ„ toppen av utbyttet😄

2 Likes

Harpex ned, Baltic Dry Index opp i de siste dagene. Hvilken bĂžr vi fĂžlge?

«
The HARPEX (Harper Petersen Time Charter Index) is a weekly container vessel Spot Time-Charter Rate Index that reflects the global rate development on the charter market for container vessels. The HARPEX is published by Shipbroker Harper Petersen.«

« The Baltic Dry Index ( BDI ) is a shipping freight-cost index issued daily by the London-based Baltic Exchange. The BDI is a composite of the Capesize, Panamax and Supramax Timecharter Averages . It is reported around the world as a proxy for dry bulk shipping stocks as well as a general shipping market bellwether.

Baltic Dry Index 1985–2013

The BDI is the successor to the Baltic Freight Index (BFI) and came into operation on 1 November 1999. The BDI continues the established time series of the BFI, however, the voyages and vessels covered by the index have changed over time so caution should be exercised in assuming long term constancy of the data.»

Kommer vel ann pÄ om du ser pÄ shipping mer generelt (baltic?) eller om du er ute etter utviklingen for ratene for containerskip spesielt (harpex)

2 Likes

Takk :slight_smile: Ja, da skjÞnner jeg ikke hvorfor MPCC tracker BDI mer enn Harpex, men gir god mening Ä se pÄ Harpex for kvartalsprognoser. Da gÄr det bedre for MPCC enn jeg fryktet nÄ da, ang. nye kontrakter. Fortsatt et marked for veldig gode deals framover. ^^

2 Likes

Blir det þkte rater av slikt? Tyfon stenger Asias stþrste havner – E24
Ser ikke tegn til det i indeksene enda i det minste.

Ja, men dĂ„rlig vĂŠr skjer “hele tiden”, sÄÄÄ 

Ja bare interessert i hva nedstengte havner i Asia har Ă„ si for ratene, i teorien blir vel potensielt flere skip ledige, men ender vel heller med kĂž og hĂžyere rater i praksis?

Anyways, en smal uke til:

Nevermind the weather

«Containerized goods are still flooding into the U.S. at a near-record pace. Port throughput in August came in just under all-time highs. The pileup of waiting ships off East and Gulf Coast ports remains almost as bad as ever.
»

https://www.tradewindsnews.com/containerships/container-newbies-struggling-to-meet-charter-payments-as-rates-tumble/2-1-1297722

Motpartsrisiko i vĂ„rt segment. MPCC har kjĂžrt ‘sikre’ motparter og heller litt lavere kontrakter pĂ„ de lange avtalene.

1 Like

Anser du ZIM som en sikker motpart?

https://www.tradewindsnews.com/opinion/container-markets-don-t-panic-it-s-a-correction-not-freefall/2-1-1295407

1 Like

Hva er sikkert? ZIM er sĂ„ ‘sikkert’ det blir, men jeg skriver i anfĂžrselstegn. Hvis du leverer tilbake allerede nĂ„, tror jeg ikke Fredriksen har avtalt med rette partner ihvertfall.

ZIM har stor eksponering mot korte kontrakter og lange innleieavtaler pÄ hÞye nivÄer. Jeg vil tro de fortsatt tjener godt med penger og ved Ä begrense utbytte har de nok til en grÄvÊrsdag.

Hva tror du? Er ZIM konkurskanditat eller tror du at de vil levere pÄ kontraktene fremover?

SÄ vidt jeg ser pÄ flÄteoversikten har ikke MPCC sine bÄter kontrakter med ZIM. De har 2 som blir levert i 24, sÄ hvis du mener at ZIM har hÞy risiko ligger det evt der.

Baach har tidligere kommentert motpartsrisiko og de antar at den er lav. Hvis du har bedre oversikt er det fint om du spesifiserer det. Jeg setter pris pÄ faktaopplysninger.

1 Like

DnB utbytte - MPCC

Hele episoden fra mandag er intervju med Dnb Lian og intervju med Constantin Baach - kommenterer nybygg, motpartrisiko, utbytte, nedkjĂžling av markedet etc.

En av de beste jeg har hĂžrt med MPCC.

1 Like

MPC Container Ships ASA to present at the Pareto Securities’ 29th Annual Energy Conference

1 Like

Ang. eksterne effekter pÄ caset: Den nye strÞmstÞtten til bedrifter har med seg at utbytte stoppes for 2023, men MPCC har ikke kvalifikasjonene pÄ 3% av utgiftene til strÞm, og vil derfor ikke omfattes av strÞm-stÞtten. Dermed vil andre bedrifter mÄtte droppe utbytte i 2023, samtidig som MPCC kan fortsette som normalt. BÞr se en del flere velge MPCC for utbytter i Äret som kommer av den grunn. Tomra f.eks. ned 8% etter nyheten. Blir en del ledig kapital som muligens finner veien til MPCC, men vi fÄr sjÄ :slight_smile:

3 Likes

Goldman Sachs Group, Inc. Disclosure in MPC CONTAINER SHIPS AS

Mandatory notification of Trade - Primary Insiders

5 Likes

MĂ„ igjen bare berĂžmme CB for forbilledlig ledelse!!

7 Likes