Det er jeg litt bekymret for også siden jeg solgte alt ut i dag med et håp om å komme inn igjen ned mot 18
Har ingen (fornuftige) tanker om det, er en ganske enkel sjel som egentlig bare kan litt om S&P-markedet.
Skall man kjøpe hele MPCC så man man ha inn minst 90% av axiene. Det går ikke før 20NOK, kan jeg si. Ikke umulig noen legger et bud, men hvis det skall bli acceptert av mer enn noen få % av axie-eiene så må det til et helt annet pris. Selv kan jeg tenke meg 40NOK. Jeg har ikke noen planer på at selge mine MPCC-axier uten planerer å ruge på dem 10-15 år, eller så lenger som utbyttet er OK (jeg har lav GAV så trenger ikke så mye utbyte).
Oppkjøp kan komme, men jeg ser det som en mulighet ettersom en kjøper må fleske til ordentlig med prisen før at det skall bli noe av.
Prepping up container demand - Today I bring to you the foldable commercial vehicle frame…
Dagens viktigste hendelse var dog dette:
Ift denne utfordringen føler jeg MPCC har veldig god ledelse og stødig tilnærming.
Blir interessant å se om spesielt dette punktet blir papirøvelse:
«3. opptaket av null- og lavutslippsteknologi i internasjonal shipping skal økes til minst fem prosent, og forsøksvis ti prosent, innen 2030
……
Sjekkpunkter:
- de totale utslippene fra internasjonal shipping skal falle med minst 20 prosent og forsøksvis 30 prosent innen 2030 fra 2008-nivå»
Ja, seilskipene får en renessanse, men selvsagt bare de vestlige. Skal Kina overta den internasjonale skipstrafikken også, må landet unntas.
Men jeg lurer på om noen har opplysninger om ROSALIA og ROMINA, som jeg har notert skal av leie i juni/23.
NATO er i gang med å tidenes forsvarslinje fra Japan til Vietnam, for å bokse inne Kina og svare Kinas maktspill mot Taiwan, Filipinene, Vietnam, ++.
Kina skal ikke ta over noenting som helst av internasjonal skipstrafikk, ser det ut til
Kan ikke tenke meg at NATO engasjerer seg i containertrafikk/sivil skipstrafikk, snarere tvert i mot beskytte slike mot kinesisk aggresjon. Men ingen som kjenner til nevnte MPCC-skip?
Tror ikke det er kommet noen info om slutninger på de to. Kan godt være at opsjonene på slutten er utøvd slik at de går på nåværende TC ut August:
Takker! Legger det inn i regnearket mitt.
Begynner å bli 6 dager gammel artikkel - men noen som har noen tanker om Cascading om dagen?
Når man leser artikler som dette så er det åpenbart at supply demand balansen påvirkes i negativ retning. Spørsmålet er om feeder segmentet kan unngå noe av det ved at dette er så store skip at en blir skjermet ved at disse ikke direkte kan konkurrere ut MPCC sine størrelser på grunn av havneforhold o.l.
Jeg tenker at cascading blir en avgjørende ting fremover - enten blir det stygt, eller så blir det scrapping og grunne havner for the win
Er det ikke rimelig å tro at en vil se ratene falle i linersegmentet da jeg mener å ha sett tall inne på Discord der så mye som opp mot 90% av veksten er i liner-size?
Feedersegmentet mener jeg å huske er tilnærmet balansert vs. skraping. Sekundært så er jo slowsteaming en realitet i feedersegmentet. Tredje moment jeg ser er IMO-krav som vil endre hvilke skuter linere booker / hvilke som får de beste ratene.
Akkumulert ut fra ovennevnte er jeg optimistisk hva gjelder feederselskapene med lav gjeld, relativt nybygde skuter kombinert med en vilje til å investere i lav- / nullutslipp.
Enig i at veksten er hovedsaklig i liner shipping size.
Det jeg er usikker på er cascading effects inn i feeder segmentet, det være seg eldre større skip som blir skviset ut av liner fart, men som er “små” nok til å gå liner ruter (om slikt finnes) eller om ren markedspsykologi også vil ha en “smitteeffekt” om ikke på TCs direkte så på rent sentiment for aksjen.
Som artikkelen nevner skrapes det p.t. langt mindre TEU en tilførselen. I store deler av verden skrur man nå til livreimen. Jeg er derfor ikke sikker på om feeder skånes i dette. Hadde vært interessant å prøve å finne litt mer ut om cascading og hvordan dette har virket i tidligere sykluser.
Dette var noe jeg tenkte på initielt da jeg investerte i MPCC - og som jeg synes nå er mer aktuelt igjen ift å ta stilling til hva ratenivået vil være når majoriteten av MPCC flåten skal ut og finne seg nye rater.
EDIT: Og det nærmeste jeg har kommet noe fornuftig er denne:
https://www.portek.com/publications/Cascade_Effects_in_Container_Shipping.pdf
Slide 16 representerer det jeg tenker på nå også. Imidlertid har man jo fått en 3 dobling av sizes siden denne er laget så i hvor stor grad det ev. endrer dynamikken i det som blir beskrevet er jo et åpent spørsmål.
Ser vi mer mergers and aquisitions i feeder segmentet om 2 år?
EDIT 2:
Tror det denne nyere artikkelen beskriver kan forsterke seg.
EDIT 3: Også en god artikkel på teamet:
Denne var illustrativ (dog tar den nok for seg hele container flåten og ikke feeder spesielt @LarsErik64 ):
Scrapping, (super) slow steaming og cancel sailings for the win oppsummert
Gode artikler, mye nyttig informasjon der. Som nevnt så tror jeg at feedere med lav gjeld / muskler til å følge IMO er trygge opp mot vekst i tonnasje.
Sekundært så er min spådom, som du også er inne på, at MPCC nok er kjøpt opp før vi ser 2026 på kalenderen (i god tid før også). Som om ikke matematikken var god nok for linere som vil kjøpe “slave”-leddet, så har den norske krona sukret kjøpet enda mer. Jeg er egentlig overrasket over at de ikke allerede har blitt plukket opp.
Men men, tiden vil vise om spådommen faller i fisk
Med eierstrukturen til MPCC tror jeg et kjøp vil bli vanskelig. Største eier sitter på 15,84% av aksjene og ellers er eierstrukturen rimelig spredt utover mange aktører. De er “eid av markedet”, og ikke det letteste selskapet å kjøpe opp akkurat.
Selskapet er nok ikke vanskelig å kjøpe, det er mer et spørsmål om hvilken sum som tilbys. Det var mer det som var poenget mitt nå med den fallende kronen all den tid f.eks. danske kronen er meget sterk (Maersk m.fl.), og det gir betydelig rabatt kontra om en skulle plassert bud for ett år siden.
Jeg ønsker definitivt ikke noe oppkjøp, bare nevner at den svake kronen gir en implisitt rabatt som kan gi ytterligere motivasjon for oppkjøp for større liner.
Alt er dessverre til salgs så lenge summen er god nok
Tror du overvurderer effektiviteten i denne bransjen. De er treige, utrolig treige. Jeg mener også MPCC er et særdeles godt kjøp nå om man kan få selskapet for 30kr/aksje eller mindre, men tror ikke det er noen som har tenkt tanken i bransjen. Det går så treigt med dem at jeg heller ville forventet 2030 eller senere for noe sånt i all den tid vi ikke har sett noen tegn til interesse enda.
Ja, er enig der. Er jo noe av det første jeg ville gjort for min del, så trege må de jo være.