Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

MPC Container Ships (MPCC) 🚱

Tenker du oversikt over hva liners fÄr pr container eller mer hva MPCC og andre fÄr pr skip?

1 Like

Ja tenkte gjerne pÄ hva mpc og andre selskap som driver likt.
Da mpc ikke har av de stþrste skip. Deres er vel mer “lokal” frakt

1 Like

Stilte jeg spÞrsmÄlet litt feil kanskje? Jeg finner nok infoen om jeg bruker 5 minutter selv, tenkte gjerne det var greit Ä vÊre litt lat en sen fredag Ä fÄ fasiten raskt her :blush:

Ikke noe feil stilt spÞrsmÄl - drev bare med andre ting selv pÄ en fredagskveld. :sweat_smile:

New contex er den mest relevante indexen for TCs i MPCC sine stĂžrrelser vil jeg si:
https://www.vhbs.de/index.php?id=28

1 Like

Takk for linken :blush:

nÄ har jeg lest analysen til dnb, lest gjennom noen raporter fra firmaet og nesten lest alt i forums trÄden her. mangler vel Ä gÄ inn pÄ discord Ä se hva som blir lagt ut der.
jeg har vÊrt aksjonÊr en liten stund og har tenkt Ä vÊre inne i de 2 Ärene som alle snakker om for utbytte. men jeg ser for meg at det kan godt vÊre en fin plass Ä holde pÄ kortene lenger enn det og.
jeg er ikke en flott mattematiker som mange her inne er, men fĂžlger ofte en magefĂžlelse som sjelden tar feil.
ser det er lite negative tanker om driften av mpc. var vel kun i analysen til dnb at man kunne fÄ litt dÄrlig fÞlelse for Är 24 og 25.

Er ikke inne MPCC nÄ, men har alltid likt selskapet.
De som kom seg inn her pÄ 5-10, gjorde ett virkelig scoop.
Er det ett hus en ikke skal hÞre pÄ, er det DNB. Tror MPC over den perioden din er en ok investering.
Dog hadde jeg ventet da jeg tror 15kr kommer igjen, da vurderer jeg inn rundt Q3

1 Like

Priset er vel litt hÞyt nÄ, men den kanskje kommer ned pÄ 15-16 igjen?
Er jo litt avhengig av tidshorizont. Selv tenker jeg sitte og ruge pĂ„ mine i hvert fall frem til utbytet er lavere en bankrenten pĂ„ dat jeg kjĂžpt aksjene fĂžr (jeg har lavt GAV, sĂ„ utbyte 1 kr/Ă„r er helt OK fĂžr meg). Men 1kr/Ă„r vid 20NOK = 5% avkastning + verider i skip Ă„ grejer. SĂ„ hvis man er langsiktig og ser alt Ăžver 1kr/Ă„r som bonus sĂ„ er denne bra som “stĂžtdemper” i portefĂžljen.

Vist man ser bort fra at den gĂ„r mellom 15 og 20 og heller legger fokuset i pengene man fĂ„r for Ă„ holde aksjen over en lengre periode. SĂ„ vil man nok sitte med mer enn Ă„ hoppe av og pĂ„. Men hver sin strategi. For min del er det selskaper som betaler godt til den som sitter over en lengre periode. Da betyr ikke det sĂ„ veldig mye om man kom inn en 5’er over eller under

Hvis en ikke ser aksjekursen vokser, sÄ Þker hvertfall beholdningen av antall aksjer. Forutsetningen er at en refinsierer utbytte penger til nye aksjer I selskapet. Burde vÊre/gi en grei avkastning over tid, Ä tenke langsiktig. Tenker flere slikt, gÄr kursen tilsvarende oppover. Kursen styres jo etter kjÞp og salg = etterspÞrsel.

SÄ lenge selskapet klarer Ä fortsette Ä betale ut utbytte sÄ stemmer det helt. Det klarer MPCC pÄ kort sikt, men det som gjÞr at aksjekursen ikke er hÞyere vil jeg tro er at markedet ikke tror de klarer det pÄ lang sikt. I 2025 nÄr de fleste bÄtene er ferdige pÄ de veldig gode ratene de er bundet pÄ, hva fÄr MPCC til av nye rater da? Hvordan ser markedet ut da?

NĂžkkelen er Ă„ reinvestere i flere aksjer ja.
Å det at markedet ikke klarer Ă„ se for seg hva 25 bringer fĂ„r bare vĂŠre. Skulle de bare slutte Ă„ virke etter 24. Tenker det er bare slappe av Ă„ la dette gĂ„ av seg selv forelĂžpig.

Cascading og scrapping er litt x faktorer for min del vs dette:

Mulig feedermarkedet holder seg bedre enn interkontinentale handelsruter
men om resesjon kommer pÄ toppen sÄ blir supply demand balansen pÄvirket ogsÄ for feeders. Har dog en god slump penger igjen i denne ennÄ :sweat_smile:

MPC Container Ships Announces Sale of Its Last Two Joint Venture-Owned Vessels

1 Like

Blir interessant Ă„ se hva styret velger Ă„ gjĂžre med midlene. Utbytte, betale ned gjeld, tilbakekjĂžp av aksjer, eller nye skipskjĂžp. Vi vet mere utover sensommeren :slight_smile:

1 Like

FĂžlger jo litt med, og syntes som vanlig at det stadig kommer positive nyheter fra Baack & Co! Kan Ăžrlite om skipsverdier, og minnes vagt at sĂžsterskipet =AS CARINTHIA= (bgt 2003) ble solgt i januar i Ă„r for $ 7.5 mill (riktignok SS/DD due). En pris pĂ„ $ 42.5 mill nĂ„ innebĂŠrer mao at T/C’ene (til juli og oktober 2025) inkludert er skyhĂžyt over dagens marked. Man skal vĂŠre forsiktig med Ă„ gjette, men tror ikke oddsen er sĂ„ veldig hĂžy for at det er befrakter (MSC eller CMA CGM?) som er kjĂžperen. Mht J/V (50/50) sĂ„ innebĂŠrer vel det at halvparten av provenyet kommer inn pĂ„ MPCC’s konto, ikke sĂ„ galt det heller! Uansett, fortsatt god sommer! :grinning:

4 Likes

www.tradewindsnews.com/containerships/mpcc-offloads-final-joint-venture-ships-for-massive-profit-despite-rate-slump/2-1-1481759

Kjekt du fĂžlger med Struts og fortsatt god sommer. Gode poenger du kommer med. Herr Baack kommenterer det slik:

“These divestments conclude a successful investment for MPCC, and we would like to extend our sincere appreciation to our joint venture-partner for their excellent collaboration, which was instrumental in achieving this highly positive outcome. The result of our joint-venture initiative validates our strategy of investing through market cycles, identifying attractive opportunities, implementing effective management, and exiting at favorable prices. We remain committed to continually optimizing our fleet while capitalizing on market opportunities to deliver attractive returns and sustainable long-term shareholder value.”

SĂ„ om dette er en god eller helt ok handel (jeg forutsetter at Herr Baack aldri gjĂžr dĂ„rlige :sunglasses:) avhenger vel litt om man som ham selv legger “investere gjennom markedsyklusen” perspektivet til grunn (i.e. kjĂžpt for vs solgt for) eller om man mer sammenligner det direkte mot hva man mener dagens skipspriser + verdi tilknyttet T/C burde vĂŠre/er i dagens marked.

- En sangfugl mÄ have rent nÊb at kviddre med; aldrig falske toner.

1 Like

Mintz er happy:

1 Like

Er litt bekymret for at stĂžrste linerkunde kan finne gevinsten i Ă„ kjĂžpe Mpcc i dollar/euro mot svak krone for fristende.

Hva tenker du om dette?