NÄr jeg ser pÄ investorlister inne pÄ E24 for MPC. SÄ ser jeg at DNB har handlet rundt 400k aksjer de siste 30 dager. Er det privat personer sine kontoer eller det et eller anet fond i dnb som nÄ driver Ä kjÞper seg opp ?
Det er verdipapirfondet DnB OBX som har handlet i det siste, og ikke private personer.
Artig at DNB kjÞper opp samtidig som analyseavdelingen deres kom med en rÄtten selg-anbefaling og kursmÄl 17 rett fÞr kvartalsrapporten sist. OgsÄ artig at analyseavdelingen ikke har endret selg-anbefalingen sin enda. Veldig beleilig for DNB at folk selger til dem pÄ deres egen anbefaling. Flaks!
Ser ikke de helt store bevegelsene pÄ DNB med unntak av at OBX nÄ sitter pÄ 1.1mill aksjer. Har vÊrt litt rot med listene i det siste sÄ kan vÊre noe der.
De store topp 50 aktĂžrene i aksjen utover de som sitter stille er fremdeles amerikanske banker som Mellon, JPM Chase og statestreet som handler mye og roterer beholdningene jevnlig ved hjelp av robothandel.
@Martins
Leste pÄ Xi et ryddig svar fra DNB ang. forskjellen internt i DNB.
Gjalt MPCC. Anbefaling og nedgradering samme dag. Viste at skottene mellom avdelingene faktisk fungerer.
Dette er quote fra XI:
" Hei,
Takk for spÞrsmÄlet.
Har aldri vÊrt borte i noe tilsvarende tidligere. Men nÄr jeg skriver om et selskap i morgenrapporten mÄ jeg forholde meg til den analysen vi har pÄ selskapet. Det er mye interesse for MPCC, de skulle rapportere dagen etter, og derfor var det naturlig Ä skrive om dem.
Morgenrapporten ble skrevet og sendt ut litt fÞr kl 07.00, og ca 45 minutter senere kom altsÄ analysen med nedgraderingen. For analytikerne er eventuelle endringer (inkl. tidspunkt) Ä behandle som insideinformasjon inntil analysen er publisert. Det gjelder ogsÄ i forhold til kollegaer og her er definitivt complianceavdelingen hos oss pÄ ballen nÄr det gjelder etterlevelse.
M.a.o. det er analytikernes rett til Ä endre anbefalinger nÄr de selv vil, og vi andre mÄ bare forholde til den anbefalingen som gjelder inntil eventuelt en ny kommer. Og den kan altsÄ, som i dette tilfellet, komme nÄr man minst venter det.
Som sagt har jeg aldri opplevd noe tilsvarende tidligere. TrĂžsten er imidlertid at det viser at skottene fungerer."
DnB Markets sender jevnlig ut spÞrsmÄl til kundene om hvordan de vurderer markedsutviklingen. Til slutt spÞr de hvilken/hvilke aksjer som anbefales. Jeg har lenge bare anbefalt MPCC. Min vurdering er at et selskap med en fortjenestemargin over 50%, som deler ut 75% av nettooverskuddet og ut fra tendensen i fraktmarkedet for feeder-skip, vil tjene godt ogsÄ de neste Ärene, mÄ fÞr eller siden fÄ en kursutvikling, som samsvarer med resultatene og Þvrige skipsaksjer, som for Þvrig tjener langt mindre, men stiger mer.
SÄ med det og de som ble solgt i sommer. Kan vi hÄpe pÄ litt mer enn 1 krone ekstra pr aksjen i ekstra utbytte snart da?
Tror Herr Baack uttalte pÄ callen ved Q2 at pengene fra salg denne gangen skulle gÄ til nedbetaling av gjeld samt finansiering av de nye skipene.
EDIT:
«Then there is another question related to that from Frode Dud with regards to the proceeds, for example, from the settlement of AS Nadia and AS Anne and vessel sales, what can be expected. He is raising extraordinary debt repayments or potential share buybacks or event-driven distributions. As Moritz has mentioned during the presentation, we would, at this stage, also in light of the high interest costs, we would allocate some of the capital or a large part of the capital also to reduce debt and save interest costs. We have 2 revolvers that we intend to repay, leaving us with the ability to redraw those revolvers, but that would probably be the first priority in terms of use of proceeds out of those sales. That doesnât mean we would not use proceeds from the sale for potentially event-driven distributions going forward. But for the time being, we would want to make use of this by reducing our existing revolvers.«
Kanskje ikke sĂ„ voldsomt interessant for dere, men mimrer litt over da jeg pleide Ă„ evaluere hele MPCCâs flĂ„te. Og ser at jeg verdiansatte =AS ROMINA= 1,496 TEU Bgt 2009 i sin tid som fĂžlger (alltid basis forholdsvis ppt T/C-fri levering):
29.03.2021: $ 11.4 mill
29.04.2021: $ 13.8 mill
03.07.2021: $ 16.3 mill
21.08.2021: $ 21.8 mill
21.10.2021: $ 27.0 mill
samme verdi frem t.o.m. 19.02.2022
og sist:
20.08.2022: 22.5 mill
nĂ„ altsĂ„ $ 7 m âŠ
Alltid interessant Ă„ lese noe fra deg @Struts !
Hm 2,5 Ă„r eldre og verdt 4,4 M mindre enn O 2021 fĂžr det begynte Ă„ dra seg til. Hva tenker du? Scrappingfest oâhoy!?
- «Det er sjÞmannens kall Ä trosse elementene; der mÄ vÊre noe nervespennende i dette, sÄledes, med en tynn plate mellom seg og avgrunnen»
Takk! Hva jeg tenker om skraping? Tja, det er jo lov Ä hÄpe pÄ skrap-«fest», og vor-spielet har vel pÄ en mÄte begynt. SkjÞnt det blir sjelden fest pÄ det omrÄdet fÞr ratene gÄr helt pÄ trynet (gjelder vel alle skipstyper). Mer bekymret for all kontrahering, skjÞnt det foregÄr jo i det store og nesten det hele i liner-segmentet, i feeder-kategorien har man vÊrt mer edruelige. Og sÄ mÄ jeg innrÞmme at jeg (ifjor) var litt bekymret for at befraktere skulle kaste kortene for allerede inngÄtte kontrakter etter hvert som ratene falt i spot-markedet. Men de har stort sett vist seg Ä stÄ ved avtalene (meg bekjent), det er positivt!
Takk for sitat fra «Samfundets stÞtter»! Det var jo alt annet enn samfunnets stÞtter det handlet mest om, skjÞnt jo - hvis man legger til grunn de som fÞrst og fremst vil berike seg selv pÄ andres bekostning. Men det er passende siden man i skuespillet belyser redere og skipsverft som sendte ikke sjÞdyktige skuter til havs med fare for mannskapets liv. Og pÄ den tiden (11.10.1877 kom det ut) var det mange skip som forliste. Og Ibsen fulgte med i timen, han hadde helt sikkert fÄtt med seg debatten som foregikk i det engelske Underhuset pÄ den tiden. En ikke ukjent Samuel Plimsoll hadde dokumentert at nÊr tusen engelske sjÞfolk omkom hvert Är fordi de ble sendt til sjÞs om bord i synkeferdige enheter. Den dag i dag har som kjent skip plimsollmerket for Ä vise hvor dypt man kan laste skip. Jaja, da skal jeg ikke plage deg mer med det!
Det er alt annet enn plaging!! Berikende vil jeg heller si. AngÄende skrapingen sÄ mener jeg at jeg leste en artikkel her om dagen (finner den ikke igjen) som indikerte at skraping lot vente pÄ seg siden skipsverdiene sank men ogsÄ at det var dÄrlige skrappriser for tiden - sÄ dermed var det mest attraktive Ä seile videre i rustholkene sÄ lenge ratene er over break Even og ev klassing ikke er nÊrt forestÄende. Som jo ogsÄ var ditt poeng.
Ellers synes jeg at dette elementet kan bli spennende Ä fÞlge med pÄ fremover:
« Slukk ikke Lampen, skjÞnt den oser,
fĂžr den har vist dig Vejens Spor;
stryg ikke Sprogets gamle Gloser,
fÞr du har skabt de nye Ord!»
MĂ„ si MPCC imponerer med presentasjonene sine. NĂžkternt og solid.
Likte spes disse:
Kanskje vi fÄr litt coverage fra @ed_fin idag?
Den siste setningen der er ikke sÄ heldig, men ordreboken ser jo finere ut enn jeg regnet med. Skulle bare hatt prisene de har fylt 2025 og 2026 med.
Den som jeg streket under pÄ fÞrste sliden? Eller hvilken tenkte du pÄ og hvorfor?
Denne skaper litt usikkerhet med ânearly prohibitive pricesâ:
Ah nĂ„ hang jeg med - men tolker du det som âprohibitive pricesâ som i for lave feeder TC rater for Ă„ forsvare Ă„ sette i gang bygging av et nytt feeder skip eller âprohibitive pricesâ som i at verftet skal ha alt for mye penger for Ă„ holde av en slot til et mindre feeder skip? ForsĂ„vidt same/same.