Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

MPC Container Ships (MPCC) 🚱

Jeg skulle til Ă„ si at jeg ikke har god nok oversikt over hva ting vil si i shipping. Henger meg bare opp i “increasing the order book for feeder units is deemed impossible”, jeg i min naivitet trodde de mente at ordreboken blir som den er i det korte bildet. Og da blir jeg nervĂžs for det lengre bildet. Men nĂ„r du sier det sĂ„ er vel egentlig MPCC i et annet segment. Forventer jo lavere rater og mindre friske utbytter i 2025+, men kanskje de unngĂ„r sĂ„ mye stress pga. deres portefĂžlje kombo?

ForstÄ meg rett - ordreboken og "Container avalanche"supply siden er mitt stÞrste ankepunkt i kombinasjon med cascading risk for MPCC . Velger imidlertid fremdeles Ä ha MPCC som en del av portefÞljen fordi jeg synes selskapet er veldrevet og hÄper de har rett at det finnes et visst vern mot cascading i det fysiske (havner, dyber o.l.) innenfor det segmentet der de er og der de indikerer at ihvertfall nÄ er 99% prosent av skipene er mindre enn der ordreboken er fetest.

Backloggen tar en da med en grei utbytte avkastning pÄ deler av porteÞljen ut til 2025 og biten etter det blir da et rent bet pÄ at ting kan se bedre ut da.

1 Like

Hei,

for min del leser jeg “increasing the order book for feeder units is deemed impossible” kun positivt da dette struper nybygg innen feeder. Dette kan kun leses som positivt for ratevekst / de skutene som er oppdatert til kommende klilmakrav.

Noe annet som vil mÄtte skje er fred i Ukraina. Ingen av partene har rÄd til Ä holde pÄ i uendelige strekk, og nÄr nÄ Ukraina tilfÞres ATACMS vil bildet snu seg ytterligere til fordel for Ukraina. Post-krig vil gi en boom / lettelsesrally, og her vil MPCC absolutt kunne seile bekymringslÞst (inntil neste hump i veien
Kina?) slik jeg ser det.

Jeg tror MPCC slik det er drevet i dag vil vÊre en LONG-aksje for mange. SÄ lenge CEO / CFO og styret sitter er vi temmelig trygge pÄ tysk effektivitet. SÄ fÄr vi hÄp de ikke blir kjÞpt opp (noe jeg absolutt ikke Þnsker).

2 Likes

Utfordringen fremover er ikke segmentet Feeder som MPCC opererer i, men om de store skipene ikke fÄr de rutene de pleier sÄ kan de ta mindre og mindre oppdrag og da i praksis Þke supply i Feeder. Bedre Ä tjene noe enn Ä ha skipet uten jobb, type greier. Og da kan Feeder markedet sine rater falle selv om det ikke blir laget nye Feeder stÞrrelse kontainer skip.

2 Likes

Ja, jeg er ikke redd for MPCC som investering. Snakker bare om min fomling mtp. akkurat hva ordene betyr.

Man kan se for seg et fall i kurs de neste 2 Ärene om man nÊrmer seg dÄrligere rater og utsiktene for utbytte dermed daler etterhvert, men som nevnt mange ganger skal de ut med rundt 50% til av selskapsverdien pÄ 18kr/aksje fÞr den tid, og jeg antar market cap vil vÊre minimum halvparten, egentlig ganske mye mer nÄr den tid kommer. SÄ at man skal gÄ i pluss her er jeg ikke redd for i det hele tatt.

Tenker mer pÄ hvor fort det blir kjedelig. Shipping-aksjonÊrene virker til de grader risikoaverse, og selskapene prises der etter. MPCC kommer jo til Ä ha utbytter selv om hele ordreboken nÄ ble satt ned til dagens rater pÄ rundt 10k/dag mot deres kost pÄ rundt 6k/dag. Men om markedet mener at MPCC alltid skal vÊre priset til 10% utbytte/kvartal, sÄ er det jo sÄnn da at aksjen skal ned mye for Ä opprettholde den ratioen. Selskapet kommer til Ä gÄ i pluss i mange mange Är, sÄ lenge ratene holder seg over 6k/dag relativt til deres cost. Men rundt det mÄ de nok endre utbyttepolicy litt for Ä stÄ igjennom en eventuell nedtur til i ratene. Det er dog worst case, og lite sannsynlig. Base case her tenker jeg er at ratene vil fortsette Ä vÊre litt kjipe framover, men at MPCC gÄr godt i pluss med det og holder kostnadene lave pga. lav belÄning og kan fÄ gode rater pÄ nybyggene uansett pga. miljÞ-tilpasningene. Blir spennende Ä se hvordan det gÄr videre. :slight_smile: Tenker MPCC er et godt kjÞp helt opp til rundt 21-22kr/aksjen et sted, men at man litt over det kan forvente at base case fÞrer til at man gÄr i 0 om 2 Är. Og da kanskje heller bÞr ha sparekonto med 4,5% rente mtp. risk/reward.

1 Like

Vanskelig Ä ikke si seg enig med ditt fÞrste avsnitt her! Og de store linerne som blir kontrahert pÄ lÞpende bÄnd, de kommer seg neppe opp Donau eller andre elver for den del. Hvem glemmer vel gigantskipet =Ever Given= (rundt 400 m loa og 20,000 TEU?) som gikk pÄ grunn i Suez-kanalen i mars 2021. Det tok ikke sÄ mange dagene fÞr skipet fikk kallenavnet =Ever Stuck=. Men etter vel tre mÄneder ristet det (med ganske god hjelp av slepebÄter) sandgrunnen av. Nok om det, hovedsteder rundt om kring i verden som ikke har havnetilgang for de riktig store sluggerne, de vil vÊre avhengig av arbeidshestene en stund fremover. Innbiller jeg meg da.

Men foran nevnte kallenavn fant jeg ganske sÄ festlig! :grinning:

Lenge siden det kom en joker pÄ topp aksjonÊr listen
.da har Songa lettet seg for 878k aksjer. Betale restskatt eller er det utsalg pÄ gang? KjÞr spekulasjon :laughing:

Du leste det her uansett her fÞrst :sweat_smile:. Litt short pÄ toppen - likevel klarer kursen seg bra forelÞpig

Har sett det
 han har solgt over 1 mill aksjer allerede. Spennende

Muligens lÄnt ut til shortere.

Heldigvis ikke noe salg fra Songa idag, sÄ vi hÄper det var utlÄn, ja.

Jeg solgte i fjor og i Är resten av aksjene i Aker for Ä kjÞpe MPCC. Slikt gir jo restskatt, og neppe bare for meg. Men hvorfor investere i selskap, som gir 4-5% utbytte nÄr en har MPCC, som gir 40%? Jeg lurer stadig pÄ hvorfor sÄ mange satser pÄ selskap (olje-og shipping), som betaler ut 8-10%. Har de glasskule, som forteller at slike selskap ikke kan rammes av dÄrligere tider? MÄ dessverre konkludere med at det er mange, som DnB-analytikeren. De er ikke i markedet for Ä tjene penger.

1 Like

I forhold til MPCC, sÄ prises de i markedet til Ä ha 40% utbytte fordi mange har brent seg pÄ container markedet fÞr, men det er jo en gang sÄnn at MPCC ikke har masse lÄn osv. som gjÞr risken skyhÞy generelt sett i dette markedet. MPCC har lave utgifter og lite lÄn, de kan stÄ igjennom det meste av dÄrlige tider uten Ä trenge innskudd fra eierne, det er der de skiller seg ut. Virker som de fleste ser 40% utbytte og tror aksjen har noe grums i regnskapet, men her har jeg gÄtt sÄ nÞye igjennom jeg klarer og finner ikke problemet. Selv med dagens skrotne rater gÄr de godt i pluss, selv ved Ä se bort ifra alle de lange avtalene de har som drar snittet betydelig opp. Ja, utbyttet vil bli lavere framover etter 2024, men de vil ikke trenge emisjoner. Det er vanligvis pga. emisjoner i nedgangstider man priser disse selskapene til 40% utbytte i oppgangstider, siden eierne forventer Ä mÄtte betale for de dÄrlige tidene fra egen lomme. Det skjer ikke her med mindre ratene faller 50% til.

1 Like

Ja ikke vet jeg hva som gjÞr at sÄ mange selskap overprises i forhold til resultatene. Har ogsÄ prÞvd Ä analysere MPCC. Gjennomsnittlig aksjekurs i Är har vÊrt NOK 18 (basert pÄ sluttkursen hver fredag) og utbetalingen ser ut til Ä bli NOK 7,10 (forutsetter NOK 1,60 i desember; men kan bli mer). StÞrst usikkerhet for neste Är er kanskje om leveringstidene for de to 5500 TEU-ene overholdes av verftet, men mer om dette fÄr vi sikkert vite i november ved resultatfremleggelsen for 3Q.

Hovedrisikoen er ganske enkel:

MPCC fÄr ikke lenger 30k/dag, de fÄr 10-12k/dag pÄ nye avtaler.
Cost er fortsatt 6-7k/dag.
SÄ det blir mindre utbytte nÄr dagens rater fÄr effekt.
Men det tar lang tid siden avtalene de har pÄ 30k/dag varer sÄ lenge.

2 Likes

Men det gir fortsatt fin vinst og med 75% av vinsten i utbyte er jeg fÞrnÞyd. Men jeg har ikke betalt 18NOK fÞr aktjene uten kom mirakulÞst inn tidlig. Jeg selger ikke ettersom jeg veit at jeg skulle somle bort vinsten fra aktjesalget. Bedre Ä fÄ utbyte over tid, litt pÄfyll hver kvartal.

Det du nevner er ikke risiko, bare matematikk. ForÞvrig er tallene du nevner basert pÄ de minste skipene i flÄten. Ingen vet hvordan markedet vil utvikle seg videre, men pr. nÄ synes det Ä flate ut for de skipene MPCC disponerer.

Det er basert pÄ rapportert snitt cost fra MPCC normalisert for stÞrrelse opp mot tallene de bruker for snitt rater i sine presentasjoner. NÄr de sier 30k/dag mener de det opp mot referanseverdien pÄ kostnader pÄ 6-7k/dag.

Jeg baserer meg pÄ MPCCs regnskaper de siste kvartalene. Da havner jeg pÄ $ 12k/skip/dag, inkl. avskrivninger og finans. Det blir misvisende bare Ä bruke utgiftene til mannskapet. Gjennomsnittlig inntjening pr. dag er nÄ nede pÄ ca. $25k. FÞlgelig havner jeg pÄ en inntjening pr. kvartal pÄ $ 160M og et nettoresultat pÄ $ 80M, altsÄ 50% nettoprofitt, som er utgangspunktet for beregning av dividende (om salg av skip eller andre forhold ikke medregnes).

4 Likes

Dagens listenytt: Songa solgte nye 1,5M
ca pÄ onsdag i fÞlge listene. ForelÞpig vil jeg si kursen tÄler det bra selv pÄ disse volumene. Citadel minket ogsÄ Þrlite pÄ shorten pÄ tirsdag.

1 Like

Folk fyller nok pÄ mere etter utbytte betalning, jeg var en av dem. Ergo god business hittils.