Denne begynner å bli veldig lavt priset nå. P/E 11 og direkteavkastning nesten 7 % når backlog er på all time high, marginene gode mm. Til sammenlikning har Sweco P/E på over 20. Sweco er også eksponert mot Europa, som i mine øyne ikke er noen god “diversifisering” av porteføljen i årene fremover.
Her kommer det altså enda en stor kontrakt som gir omsetning i flere år fremover, 400 mill t.o.m. 2027. Jeg trodde backlog var fylt opp til bristepunktet, men det er tydeligvis plass til mer. Slik så den ut ved q2.
Multi har økt ordrereserven med over kr 1.4 mrd i løpet av den første måneden i 4. kvartal; Yggdrasil for Aker BP og Rammeavtaler med Statnett. Sistnevte på > kr 1.0 mrd blir dog først ført inn i ordrereserven idet avropene på avtalen kommer.
Noen som tør å tippe hva Norconsult (NC) notering på børs har å si for verdsettelsen av Multiconsult (Multi)?
Blir det salgspress i Multi aksjen ifm at de institusjonelle skal diversifisere ved å vekte seg ned i Multi og inn i NC, eller blir det en mer interessant sektor å følge og økt investor-interesse når det er to rådgivende ingeniørselskaper å investere i?
er det Vors før q3 ? Det ser veldig bra ut, selv om markedet tydeligvis ikke er helt enig. Sweco og Afry presenterer 27. okt., multi 1. nov.
Backlog må være proppfull nå. Og av den grunn er kanskje ordreinngang lavere i q3. Jeg mener Multiconsult (og Norconsult) kan takle høyere renter veldig bra og denne burde være atttraktiv nettopp nå.
Q3 er jo sesongmessig det kvartalet med lavest omsetning for konsulentselskaper, ettersom det inkluderer feriemånedene juli og august hvor aktiviteten er veldig lav, med små tall, så sånn sett utgjør Q3 en liten andel av et årsresultat. Q3 i -23 har dessuten
en kalenderdag mindre enn i fjor, som er litt ekstra synlig i et slikt kvartal med relativt sett få produserte timer men det bør markedet kunne se gjennom?
Utdrag fra årsrapporten i 2013 for Multi som viser hvordan selskapet greide seg gjennom finanskrisen 2009 => Dippen i lønnsheten i 2010 skyldes etter sigende at man, når det så som mørkest ut i 2009, sikret seg litt ekstra og gav en del tilbud med lavere rate enn man ellers ville gjort og som resulterte i lavere lønnsomhet året etter.
Den største usikkerheten i Multi fremover, slik undertegnede vurderer det, blir vel hvor langvarig nedturen for arkitektmarkedet blir. Multi har jo ca 560-570 arkitekter gjennom eierskapet i Link og A-lab, dvs snaue 17% av de 3360 FTE. De sitter jo og med eksponering mot nybyggmarkedet som er historisk svakt for tiden. Her vil man dog få en skikkelig rekyl på et tidspunkt men det virker å være et stykke unna pt. I mellomtiden får vi håpe at disse 17% ikke tynger for mye og at det er godt trykk i øvrige 83% av virksomheten
Arkitektene er helt klart en av de første som får nedgangstidene i fleisen, deretter forplanter det seg videre i kjeden. Når det gjelder Link og A-lab, så skulle man tro i hvert fall Link har mange timer inne i nye rikshospitalet.
Ja, det er faktisk et godt poeng Det nye rikshospitalet bør sikre noen av de 500 hodene i Link bra beskjeftigelse frem til arkitektmarkedet kommer tilbake. De er jo dessuten inne tidlig i denne typen prosjekter.
Denne prisen henger høyt og viser klart at Multi evner å tiltrekke seg de beste unge talentene
Ikke noe krisestemning å spore hos Norconsult i Q3-23:
Norconsult legger tirsdag frem foreløpige regnskapstall for tredje kvartal, mens de endelige og godkjente kvartalstallene vil komme 29. november. Statusoppdateringen gjøres i forbindelse med at rådgiveren har varslet at gjennomføring av salg av aksjer og notering på Oslo Børs.
De foreløpige tallene viser at omsetningen etter prosjektkostnader i kvartalet har økt fra 1.523 til 1.705 millioner kroner når man sammenligner årets tredje kvartal med samme periode i fjor. Årets kvartal hadde for øvrig en virkedag mindre enn i fjor, og Norconsult estimerer dette til å gi en negativ effekt på 27 millioner kroner.
Justert EBITA-resultat i tremånedersperioden utgjør cirka 108 millioner kroner, mot 109 millioner kroner i samme periode i fjor. Også her viser Norconsult til at kvartalet hadde en virkedag mindre sammenlignet med fjorårskvartalet.
Bra tall, og skulle forundre meg om dette ikke er en veldig god pekepinn.
Justert for kalendereffekt er
- organisk vekst 11 %
- EBITA % 7,8 (7,2)
- Backlog 6,1 mrd (5,8 ved forrige kvartal), tilsvarer ca. ett års omsetning
Jevnt over veldig likt Multiconsult vil jeg tro, ser ikke helt poenget med å diversifisere for min del. Norconsult har en del lisensinntekter fra egenutviklet software, som Multiconsult har mindre av, uten at det har satt meg inn i hvor mye det utgjør.
Nå er det vel knapt noen som bryr seg om “gode tall” nå for tiden, alt dreier seg om outlook for årene som kommer. Jeg mener at Multiconsult og Norconsult er et bra sted å være. Norconsult kom bare med en trading update i dag, rapport kommer senere i november. For outlook henviser de til q2-presentasjon. Skal man dømme etter kursen kunne man tro at markedet seg for seg en drastisk fall i markedet. For boligprosjekter er dette sikkert tilfelle, men dette er en liten del av omsetningen for både Norconsult og Multiconsult. Men denne bekymringen blir kanskje blåst opp av retail-investorer som har boligmarkedet tettere på kroppen. Norconsult peker på “mitigating effects” i et høyinflasjonsmarked, og jeg tror også disse selskapene vil kunne gjøre det bedre enn mange andre sektorer i et slikt makrobilde.