Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Multiconsult - Småprat

Interessant. Det er ikke nødvendigvis en fordel med geografisk diversifisering, nei. Uten å ha datapunkter å vise til, vil jeg anta at Norge er blant de landene som aktiviteten har holdt seg best oppe under høyrente-perioden de siste årene, pga solide statsfinanser og fortsatt relativt høyt nivå på offentlige investeringer, særling innen anleggssektoren. Det er jo hjemmebanen til Multi og Norco. Multi hadde 3 år (2017-2019) hvor resultatene var svake. Det var perioden hvor Tveitereid uttalte at Multi var “mismanaged”. Både før og etter disse 3 årene (med annen ledelse) har Multi vært blant de aller mest lønnsomme blant pier gruppen (se kurver under fra Pareto sin analyse av Multi, 7/11-24).

2 Likes

Det at Multi leverte svake resultater disse 3 årene, hefter fortsatt litt ved analytikernes kursmål, ettersom de ser på volatilitet i historisk margin. Hvis Multi fortsetter å være topp i pier gruppen, vil de tre årene hvor de underpresterte gradvis bli vasket ut og aksjen vil kunne få en høyere multippel.

1 Like

Pareto estimerer for øvrig at Multi vil betale et utbytte for 2024 på anstendige kr 13.60, med antakelse om en payout ratio på 85% av EPS (hvis jeg har forstått det riktig) :slight_smile:
image

Det er jo en grei økning fra de kr 8 som ble utbetalt i år.

3 Likes

Multiconsult ASA - Status on share buy-back

LINK Arkitektur part of framework agreement with the Danish Ministry of Defence Estate Agency

Multiconsult is set to deliver consultancy services for the new Tretten bridge

Multiconsult ASA - Status on share buy-back

Multiconsult ASA - Share buy-back programme completed

Share loan agreement in connection to employee share purchase programme

Nominated for significant framework agreements with The Norwegian Defence Estates Agency

LINK Arkitektur - Contract for major expansion of Regionshospitalet Randers

To fine kontrakter for arkitektene. Særlig sykehus er gull for å ta ned risikoen på backlog for arkitektene, skal holde på til 2032, står det… Arkitekturavdelingen i multi har levert litt ujevnt, men kontraktene deres kan sikkert skaffe mersalg for de andre fagene også.

2 Likes

Mandatory notification of trade - primary insiders

Nominated for rail upgrade agreement by Bane NOR SF

Multiconsult avslutter året med stil, 199,-, ny ath og opp 60 % i år. Selskapet har prestert jevnt og trutt, men kursen var helt tullete lav for et år siden. Å få norco som peer tror jeg har vært positivt for multiconsult også.

3 Likes

Enig.
I etterpåklokskapens lys var både IPO kursen til Norco og verdsettelsen av Multi for 1+ år siden en feilprising av markedet (og prisingen de to i mellom er vel ikke ukorrelert heller). For få analytikere som vet hva som er kjernevirksomheten til disse selskapene førte til for mye frykt. Gir dog kjøpsmuligheter for de som er litt mer opplyste :blush:. Ser ut som Multi fyller opp ordreboken med nye, strategiske kontrakter nærmest ukentlig nå. Mulig Norco gjør det samme, de følger jeg ikke så tett. Uansett solide selskaper begge, som trygt kan legges på kistebunn i mange herrens år fremover.

Er det noen som er bekymret for at de er saksøkt av Sotra Link? Eller er det ikke noe å tenke på?

I følge en artikkel om Sotra Link saken i Bergens Tidende står det: «Ifølge en rettsbok dreier det seg om «anførte feil i Multiconsults innspill til mengdeberegninger i tilbudsfasen».

Meg bekjent er det ingen norske konsulentselskaper som kontraktsmessig påtar seg noe økonomisk ansvar for evt feilberegninger av mengder som de utfører for totalentreprenøren underveis i tilbudsfasen. Det er det samme type forbehold som de som leverer software har. Jeg tror nok Sotra Link er på dypt vann :sweat_drops: i den saken der.

2 Likes

Awarded a significant electrification contract with Equinor

4 Likes

Multi har nå offisielt tatt ledertrøyen i det norske markedet innen både Electrification og Defence, gjennom tildelingen av to strategisk viktige kontrakter med samlet verdi (inkl opsjoner) på over 1 mrd. Det er imponerende. Særlig tatt i betraktning det vedvarende trege hyttemarkedet (ref. Pareto).

Electrification / Power from shore:
Energiomstilling_elektrifisering_sokkelen

Norwegian defence estates agency:

2 Likes