Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Multiconsult - Småprat

Ser ikke det helt store negative med denne rapporten. Innenfor hva man kan forvente ift normal variasjon. Order intake er omtrent som ifjor (noe mindre backlog på bygg og eiendom), omsetning/ fakturerbarhet omtrent som ifjor, litt lavere marginer enn ifjor. Dette kan skyldes flere ting, eks at de har høy aktivitet i et stort prosjekt med lave rater.

Ingen kjemperapport, men samtidig lite som signaliserer svake utsikter.

Greit nok, ikke meningen å svartmale fullstendig, men jeg synes markedets reaksjon i dag er i tråd med inntrykket jeg fikk av rapporten.

1 Like

Det nest negative er vel kanskje synkende cashflow og økt lån. Risiko for mindre utbytte fremmover når de også skal kjøpe vianova. Mulig markedet priser inn en emisjon?

Dette er det mest bekymringsfulle i mine øyne. Kostnadene øker mer enn inntektene. I praksis betyr det kanskje at lønningene øker mer enn ratene, når debitering er ganske lik. Når de har så mange prosjekter så tror jeg ikke dette er en effekt av varierende rater på enkeltprosjekter. 300 mill for Vianova tror jeg de klarer fint. Gjeldsgrad er mye lavere enn deres eget maks nivå.

Enig i at det var en overraskende skuffende rapport.
Vet ikke om dere så Q2-presentasjonen men der understreket de et par ting ang kostnadsøkningen.

Økning i IT kostnader er fortsatt en utfordring med store amerikanske selskaper med stor prismakt. Dette gjelder dog ikke bare Multi men alle i samme bransje. Ellers har de jo økt antall ansatte med snaut 5% y-o-y til tett oppunder 4000 hoder.

Videre ble det sagt at kr 13.5 mill i økte kostnader for H1 2025 er tilknyttet advokatbistand ifm forberedelser til Sotra Link rettssaken som skal opp i september i år. Dette er (forhåpentligvis) en engangs, ekstraordinær kostnad selv om det nok vil være et bidrag herfra også i Q3.

Ellers har de i flere av kontorene i Regioner Norge nå investert i sikre kontorlokaler som forberedelser til oppstart oppdrag for Forsvaret som har strenge krav til sikkerhet. Multi vant, som noen sikkert husker fra i fjor, den største rammeavtalen i Norge med Forsvarsbygg. Disse oppdragene vil først komme inn i ordrereserven etter hvert som avropene der kommer. Det ble sagt at disse oppdragene vil ha varighet på inntil 7 år, så fordelt over en slik periode vil kostnadene fra dette være veldig overkommelig.

Registrer at ABGSC hever til kjøp med TP 205 og at Nordea opprettholder kjøp med TP på kr 218, trimmet ned fra kr 222.

Vedlegger utdrag fra Nordeas analyse (20/8).:

«Estimate and valuation changes

The lower-than-expected EBITA in Q2 can mainly be attributed to: 1) higher personnel costs, especially due to increased capacity and rising IT expenses; and 2) strategic investments to better handle upcoming contracts, among other things. As such, our EBITA estimates for 2026-27 remain largely unchanged, although we adjust 2025 in line with the Q2 figures. We are 7% above pre-Q2 company-collected consensus, arguing that overall activity and the profitability level of the company are being underestimated. The backlog remained solid and we note a good run-rate of large projects (framework agreements). Multiconsult is trading at a ~22% discount to peers on 2026E EV/EBITA. We argue that this is excessive given its generally healthy outlook and potential further M&A activity, which should aid growth.

We reiterate our Buy rating but lower our DCF- and multiples-based target price to NOK 218 (222), in line with our revisions.»

Det gjorde jeg ikke så takk for fyldig og nyttig oppsummering!

Multiconsult ASA - Status on share buy-back

Multiconsult ASA - Continues share buy-back programme with increased volume

NOTIFICATION OF MAJOR HOLDINGS

Multiconsult ASA - Status on share buy-back