Knallbra resultat. Både volum og marginer. Nå mangler det bare at aksjen også går i ATH.
Og for øvrig veldig bra for backlog kommende år at de fikk E10-prosjektet. Slike prosjekter vokser ikke på trær de nærmeste årene.
Q1-2023: Rekord i omsetning, rekord i driftsresultat, rekord i margin, rekord i salg og ikke minst i tidene man går inn i; rekord i ordrereserve
Mange var kanskje spent om om Link arkitektur skulle trekke ned men her ble det jo helt motsatt. Arkitektene nær femdoblet resultatet, dog fra beskjedent nivå, samtidig som marginen økte med over 10%-poeng.
Fullt fortjent inne blant topp 5 på vinnerlista i dag!
Angrer litt på at jeg ikke tok litt på 40kr nå Satt og så på den etter fallet ned til 40kr og gikk noen runder på om jeg skulle kjøpe eller ikke, men ble så irritert over at de ansatte fikk 2 for 1 pris at jeg droppet det
Ja, slår indeksen rimelig greit i dag (det ser det ut som du også gjør (!)). Jeg har sittet ganske tungt i denne i flere år men aldri giddet å engasjere meg noe særlig på forum, men dette var helt rått.
Mens vi venter på Norconsult er kanskje Sweco den mest sammenliknbare. De legger fram tall om to dager. De har en ganske ulik kursutvikling til tider. Sweco ble hypet før og etter corona som ESG-aksje og ble handlet på vanvittige multipler før tyngdekraften begynte å slå inn igjen. Multi har fått en bra revansj nå.
Et annet moment her er at Sweco har kjøpt opp (eller rotet seg bort i, om man vil) mange selskaper på kontinentet, bl.a. et temmelig mislykket kjøp i tyskland, mens Multi er i det alt vesentlige eksponert mot Norge.
Takk for interessant sammenligning!
Ja, Sweco er såpass mye større enn Multiconsult (Marked Cap omtrent 10x Multi), så blir bra å få Norconsult på børs som en god benchmark. Mens Norconsult og Multiconsult har gjort vellykkede og innvannende og gode strategiske oppkjøp som styrker konkurranseevnen, virker det ikke som Sweco helt har lykkes med det samme. Bl.a. i Tyskland som du nevner. Sweco er såpass store at vil tro de er mer påvirket av tidevannet når man går inn i en lavkonjunktur mens Multi kan gjøre noen få, gode salg (f.eks nytt Rikshospital på Gaustad / Aker til > NOK 1 mrd.) og ri over lavkonjunkturen på det. Nå som det er ventet at bygg og eiendom (særlig bolig- og kontorbygg) vil få et par utfordrende år, passer det ekstra godt med nevnte kontrakt innenfor nettopp Bygg- ogEiendom for Multi på veg inn i antatt røffere farvann (B&E står for ca 40% av omsetningen i Multi).
Jeg hadde foredrepermisjon våren/sommeren 2020 og dermed god tid til å kjøpe Multi aksjer nede på 50-tallet, det ble en relativt innbringende permisjon skulle det vise seg Fikk lastet opp til ønsket beholdning rett før Q1-2020 som ble presentert den 20. mai hvor Multi steg 20% på den dagen.
Det som er litt utfordrende med Multi er likviditeten. Den var bra i 2020/2021 men i 2022 og til en viss grad i starten av 2023 har den vært lav. Da går det fort utover kursen når litt større har planer om å vekte seg ned.
Som CFO sa under Q1-pres i dag, så har Multi levert 13 kvartaler på rad med meget gode resultater, muligens med unntak av Q3-21 da dette kvartalet ble svekket pga Nye Veiers overraskende kansellering av E6 Moelv-Roterud (Ny Mjøsbru) rett før sommerferien 2021, hvilket reduserte ordrereserven med MNOK 135. Kanselleringen skjedde så brått og rett før ferien s.a. man rakk ikke mobilisere medarbeidere over på nye oppdrag. Da skuffet Q3-2021 markedet og det ble starten på en nedadgående trend, som først nå virker å ha snudd. Resultat, ordrereserve og outlook fremstår for øvrig mye bedre nå enn det gjorde under ATH nivåer i sept-21…
Det at Pareto, av uforståelige grunner, har hatt en hold anbefaling (som eneste meglerhus tror jeg) med kursmål helt nede på 135 har nok også bidratt til at markedet ikke har turt å ta bølgen (før nå evt.). Vi får se om det kommer positive estimat-revisjoner i dagene framover, som kan dytte aksjen tilbake på nivåer hvor den hører hjemme
Ja, de virker å ha bygget seg en veldig solid bru over ruskete farvann. AFG, som opererer i mye av det samme markedet (og som jeg har en god del i) fikk seg en kalddusj nylig. Skrellen ved q3 21 var en nesetyver og tok vekk mye av entusiasmen i aksjemarkedet, vi får se om den kommet tilbake nå. Dette burde være et attraktivt sted å ha pengene fremover, jeg er i hvert fall på “hold”. De er mye mindre kapitalintensiv enn entreprenørene, mindre direkte utsatt for inflasjon, og offentlig sektor kjøper tjenester her over en lav sko. Bransjen er ikke så veldig skalerbar, De lever av å fakturere timer. Sånn sett har det stort sett timerate, debiteringsgrad og antall ansatte å spille på. En måte å “rekruttere” nye ansatte er å kjøpe opp selskaper. Her har Multiconsult ligget brakk en stund etter kjøpet av Hjellnes og en periode med dårlig økonomi mens f.eks. norconsult og sweco norge kjøper selskaper nesten ukentlig. Dette har tatt seg opp igjen nå. Risikoen er at de samme ansatte slutter i selskapet. Multiconsult er en attraktiv arbeidsgiver som skorer veldig bra på statistikker over norges mest attraktive arbeidsgivere (universum), men de har også litt turnover. Vet ikke hvordan det er opp mot norconsult (antar det er ganske likt), mens f.eks. Bouvet (som jeg har siklet på i mange år men aldri kjøpt) virker å ha en enda sterkere organisasjonskultur som de beste hodene søker seg til for å bli der i mange år. Mens de store konsernene sluker de mindre selskapene med stor apetitt (omtrent som bankene for 20 år siden), er det også en dynamikk i bransjen der de flinkeste hodene bryter ut av konsernene for å starte for seg selv, med noen partnere som de jobber bra sammen med. Disse leverer ofte konsulenttjenester til konsulentfirmaene …, særlig innen prosesser innenfor digitalisering. På litt lengre sikt kan det bli spennende å se hvordan disse konsernene vil håndtere nye prosesser og forretningsmodeller med f.eks. AI-verktøy. Mange av disse “konsulenttjenestene” som disse rådgiverselskapene leverer er halvstandardiserte produksjonsprosesser (beregninger, prosjektering, produksjon av tegninger og modeller) som kanskje kan automatiseres om få år. (Be chatGPT prosjektere en vei fra A til B) Vi er ikke helt der ennå, men denne bransjen av teknologer er ironisk nok teknologisinker på mange områder med et enormt potensial for å rasjonalisere vekk arbeidstimer.
Ja, konsulentbransjen er kapitallett og fleksibel. Vanlig vekst innbiller jeg meg typisk ligger CAGR på 10%, eller deromkring, ofte med EBIT margin på rundt 10%, dvs “10% - business companies”.
Mye oppdrag fra offentlig sektor, gjerne gjennom mangeårige rammeavtaler som inflasjonsjusteres. Dette er fint som fundament i bunn som tikker og går.
Ellers er det blitt mye prosjekteringsoppdrag inn mot totalentreprenører særlig innenfor samferdsel. Dette er mye bedre betalte prosjekteringsoppdrag enn inn mot offentlig sektor. Konsulentselskapene går ofte sammen med en entreprenør i tilbudsfasen og får betalt noe over selvkost for eget arbeid i tilbudsfasen, som i etterkant kompenseres opp til full rate ved seier, som typisk ligger minst 50% over klassiske timerater for det offentlige. I tillegg kan det være bonuser ved kontraktstildeling. Dette utgjør en økende andel av Multiconsults omsetning og er noe av årsaken bak den gode organiske veksten i Q1 (bla. OPS Rv. 555 Sotraforbindelsen, Norgeshistoriens største kontrakt for SVV).
Multi er absolutt helt på topp som attraktiv arbeidsgiver, ref universum som du nevner. Her gjør også Norconsult det bra. Det er nok et stykke frem til Bouvet ja. Har også irritert meg over at jeg aldri kom meg inn tidsnok der…
Interessant det du nevner med «halvstandardiserte produksjonsprosesser» og tanker rundt AI for rådgivende ingeniørselskaper. Her hadde det vært interessant med mer info.
Når det gjelder oppkjøpspolicy virker det som Multi kjøper sjeldnere men større. Etter Hjellnes consult i 2017 kjøpte de jo Erichsen og Horgen sommeren 2021 (235 ansatte), som var er en strategisk partner for å bl.a. vinne nytt Rikshospital. Mange oppkjøp som Norconsult og Sweco Norge har gjort er mindre arkitektselskaper. Her er Multi et hestehode foran med Link vel er et av de største arkitektselskapene i Norden (på godt og vondt…)
Har ikke så mye konkret å bidra med, men spacemaker kan være et eksempel. Mens en rådgivende ingeniør kanskje utarbeider tre, fire alternativer med magefølelsen som han deretter regner på for å komme fram til en “optimal” løsning, kan verktøy som spacemaker sammenlikne millioner av alternative utforminger på en brøkdel av tiden. Mitt inntrykk er at de som ruger på en ide à la spacemaker ikke søker seg til disse store konsernene som er litt låst i en forretningsmodell der de fakturerer timer i et prosjekt. De innovative menneskene starter i stedet for seg selv og hvor de store konsernene ender opp med å betale for disse tjenestene og produktene i stedet for å utvikle og levere dem. Spacemaker ble til slutt kjøpt opp av autodesk, og autodeks er hoffleverandør av softwareløsninger til disse selskapene. Når verktøyene i større og større grad kan gi råd på egen hånd vil dette kunne utfordre grensesnittet og forretningsmodell for firmaene som driver med henholdsvis utvikling og brukere av rådgivningsverktøy. Multiconsult følger sikkert med i timen. Ingeniørene ble ikke arbeidsledige da kalkulatoren kom heller …
Om spacemaker fra 2017 (lenge før AI ble en fokusfloskel)
enden på visa: kjøpt opp av autodesk for 2,2 mrd.
Autodesk kjøper norske Spacemaker - betaler 2,2 milliarder • Byggeindustrien.
Spacemaker er et godt eksempel på at de mest spektakulære innovasjoner ofte skjer utenfor de store selskapene ja.
Som fast ansatt feks i et større konsulentselskap skal man helst bidra med så og si all sin tid inn mot debiterbare oppdrag for kunder, ofte med stramme frister og budsjett. Da er det som regel bare tiden og veien og ikke så mye tid til å utvikle nye og kreative verktøy som gir besparelser i tidsbruk i fremtidige oppdrag.
I de tilfellene man av og til får tid og budsjett til å jobbe med intern utvikling i virksomheten så er det ofte innenfor snevre rammer mht antall timer og tillatt overtid (HR følger tett opp reglene ihht arbeidsmiljøloven) og det er ikke noen personlige incentiv for de som jobber med utvikling utover heder og ære internt. Dette er ikke et klima hvor innovasjonskultur og gründerånd trives og da skjer det som du nevner. Dette gjelder ikke bare konsulentselskaper, der gjelder store selskaper generelt (muligens med unntak av Apple og evt noen andre av FANG/big tech selskapene). Multiconsult virker å ha begynt å ta dette litt innover seg og har bla en strategi på strategiske partnerskap for å sikre tilgang til viktig kompetanse som ligger på siden av kjernevirksomheten, feks med Telia for å bygge en digital grunnmur for fremtidens inntektsstrømmer. Her er en mulighet å feks å kapitalisere på å samle/digitalisere alle grunnundersøkelsene som Multiconsult har gjennomført over 30-40 år på kryss og tvers i hele landet og selge disse på nytt, igjen og igjen, med noen få tastetrykk. I tillegg har Multi begynt å være litt med på eiersiden i små gründerbedrifter som er med på å utvikle ny teknologi og nye verktøy inn mot strategiske markedsområder, feks klimatilpasning med mer ekstrem nedbør fremover og dertil flom og overvannsproblematikk i urbane strøk. Her er Multi bla medeier i https://www.7analytics.no/ for å være påkoblet utviklingen og ta i bruk verktøyene og være med å påvirke utviklingen. Dette blir litt som dagligvarekjedene som er medeiere i Oda for å være pålogget utviklingen i netthandel innen matinnkjøp og Facebook som kjøpte Snap og Microsoft som gikk inn som medeier i Open AI. De større selskapene må være i stand til å se trendene tidlig og posisjonere seg smart og være omstillingsdyktige. Multiconsult har over 100 års historie med lønnsom vekst bak seg, så der er det tydeligvis god kultur for omstilling for å være relevante og det blir vel ikke mindre viktig fremover nå som AI for alvor kommer til å endre de fleste yrker hvor man bruker mesteparten av dagen foran en PC
Prøver å dele interessant FA artikkel ifm Multi’s Q1-23 resultat i et historisk perspektiv, litt usikker på om det funker (er en + sak):
Takk for mange interessante betraktninger, ikke ofte man kommer over slikt på slike forum, nettopp derfor har jeg lovet meg selv å bruke mindre tid her og nå er snart hele ukas kvote brukt opp… 99 % av tiden er prokrastinering i hverdagen. Jeg holder i hvert fall på mine aksjer og stikker kanskje innom ved q2.
Enig. Takk det samme.