Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

MUSIKK-tråd 😅🎸

Man får jo lov til å lage cover av låter før man gjør det og utgir dem - hvis ikke blir man saksøkt så det holder.

Johnny Cash “stjal” Nine Inch Nails sangen Hurt selv om han fikk lov til å gjøre sin versjon før han ga den ut ?

And I was just really flattered that ’ Lars ‘s [ Ulrich ] band’ had covered one of our songs and done such a respectful job and worked out the guitar solo. Everything was really good — really close to our version, but a bit more modern, a bit tougher, [with] more attitude."

He added: “More power to them. Fantastic. It’s done the band a huge favor.”

@Sjakk postet first fragment lenger opp her. Etter det har de gått på repeat.

Takk.

2 Likes

1904 / 1969 / 1988

Det er vel slik at man kan covre uten å spørre om lov, men man må betale Tono-avgifter eller tilsvarende til sangskrivere og publisher. Produsenten av coverlåten får da en egen produsentandel, så det kan være en (av få) grunn til å produsere coverlåten. Man kan derimot ikke ta deler av en låt så vidt jeg vet, da kan man bli saksøkt så det holder.

Jeg er ikke ekspert, så du har sikkert rett. Jeg har bare hørt mange historier om musikere som spør om lov, og hvor det er vanskelig å få tillatelse i en del tilfeller. Men mulig det handler om bransjestandard og høflighet i stedet for faktisk lovverk.

Mulig det er dette som gjør det vanskelig (enkel googling):

The mechanical license only covers the audio portion of your YouTube cover. To post video along with the song, you’ll need a synchronization license, also called a “sync” license. You must negotiate a sync license with the copyright holder. While copyright owners must grant mechanical licenses, they are not required to give you a sync license, nor is there a set fee for the license.

Så, du har lov til å lage en cover av en låt, og fremføre den, men ikke inkludere det i videoer eller tilsvarende? Tja, som sagt, jeg baserte meg på hva slags historier jeg har hørt og ikke egentlig noen god forståelse av lovverket.

1 Like

Jeg hører på mye forskjellig, men synes dette er en fin bjørnemelodi :bear::guitar::guitar::musical_keyboard:

Ellers synes jeg Jonathan Flotd (ung Normann) begynner å komme seg. Stort potensiale

2 Likes

Hvil i fred :candle:

2 Likes

Så enkelt! Så bra! Og tysk :smiling_face_with_three_hearts:

1 Like

veldig veldig death metal

2 Likes

Noe kommer alltid til å være veldig bra….

4 Likes
3 Likes

Kunne neppe vert mer enig :smiley:

3 Likes

Prøver å finne gode gamle klassikere og så dukker dette ræle opp… :stuck_out_tongue:

2 Likes

Og når vi snakker om damer.

6 Likes

Har forvillet meg inn på coverdelen av youtube :slight_smile:

Mye merkelig der, og noe er faktisk bra og.

3 Likes

Får fremme noe norsk musikk her.

2 Likes