Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Mutant Chronicles [Funcom]

Ta admin ni som vill.

1 Like

4 Likes

“In our North Carolina studio we continue to work on the multiplayer shooter game we hope to start revealing more of soon and bring to market in 2020.”

2 Likes

Til de som nerder litt, det er “Cartel” (1 av 8 ulike corporate factions i MC) sitt flagg man ser i menyskjermbildet ovenfor.

5 Likes

Han fyren der er mer eller mindre blåkopi av space marines fra Warhammer 40k universet. Satser på at de klarer å unngå å tråkke på noen tær med bruken av den IPen her :sweat_smile:

Edit: Når jeg tenker meg om har jo Blizzard sluppet unna med StarCraft marines, så da må det vel være lov for Funcom også :slight_smile:

image

3 Likes

Det finnes visst en coop shooter i Warhammer 40K universet allerede: https://store.steampowered.com/app/816090/Space_Hulk_Deathwing__Enhanced_Edition/

Veldig blandet mottagelse, så da får vi håpe at Funcom utnytter dette, saumfarer alt av kritikk de har fått og klarer å skape SciFi-verdens svar på Vermintide/Left 4 dead :moneybag:

4 Likes

Basert på tidligere diskusjoner har jeg sjekket litt opp rundt hva Funcom har guidet, og annen informasjon rundt Mutant Chronicles som vi kan spekulere i.

Først historisk guiding ut fra min subjektive oppfattelse av situasjonen:

Q4 2016 / Q1 2017:

Q2 2017/Q3 2017:
image

Q4 2017/Q1 2018:

Her guides det på 1-2 års “development time” og at spillet skal gå/gikk i pre-production i mars 2018.

Q2 2018:

Her klargjøres det at “development time” ikke inkluderer pre-production, men starter fra "production:

I tillegg kommer informasjon om at det i august (på kvartalsrapporten) er “almost fully staffed”:

Det kommer ikke noen ny guiding på utviklingstid, så en optimist vil nå tro at Funcom guider på 1-2 års utviklingstid på spillet, og at det kommer ut i Q2 2019 - Q2 2020.

Q3 2018 / november 2018:

Guiding har nå blitt endret fra 1-2 års utviklingstid til 1-2 år med “full development.” Antagelsen er da at coop shooter har 1-2 års utviklingstid i full development fra Q3 2018: ergo lansering i Q3 2019 - Q3 2020.

Vi ser fra rapporten at det er i full production i Q3 2018:
image

Q4 2018 og Q1 2019:

Funcom gjør nå noe her som jeg personlig ikke er så glad i. De endrer guiding til å være mindre transparente.

I 2018 så guidet de kontinuerlig på status på spillene på denne måten (her fra Q4 2018 rapporten):
image

På Q1 2019 rapporten så er denne typen informasjon fjernet. I stedet guider de nå mer upresist på aktive prosjekter:

Vi kan altså ikke følge statusen på prosjektene lenger, eller se når de går fra pre-production til production til full production.

På Q2 2019 rapporten er dette endret og vi ser nå status som følger:

I tillegg opprettholdes guidingen her rundt strategi:

Det viktige her er igjen:

  • 1 - 2 years of full production.
  • Additions på interne spill +1 per år.

Coop shooter er på Q2 2019 rapporten i august 2019 i production ikke full production. I følge hva Funcom guider.

Hva man legger i dette er opp til enhver. Funcom har tidligere brukt uttrykkene:

  • Pre-production.
  • Production
  • Full production (her guider de 1 - 2 år).

Både “production” og “full production” inngår i “development” begrepet slik jeg har tolket kvartalsrapportene. Fram til Q3 2018 guidet Funcom på 1-2 år “development” time, og ikke 1-2 år “full production.” En signifikant endring der som dytter på prosjektene med ca 1 kvartal.

Funcom guider slik jeg tolker det på at coop shooter kommer i 2020, og med 1 - 2 år full production. Dette forutsetter kun at Funcom ikke roter med begrepene, men er konsekvente på hvordan de bruker det. Dvs at coop shooter i Q2 2019 var i production og ikke i full production. Da er 1 år med full production i Q3 2020. Det er tidligste tidspunktet spillet kan komme ut slik jeg tolker guidingen. Meget mulig Q4 er mest realistisk tolkning av guiding, og at en forsinkelse vil tilsi 1H 2021.

9 Likes

Bare å sende en epost til IR, det. Det dreier seg tilsynelatende om ikke-helt-konsekvent-begrepsbruk da det ikke gir særlig mening at et helt studio / kontor bruker all tid på spill X plutselig går fra “full produksjon” til “produksjon” - hvorav dette av ukjente årsaker skulle bety “mindre” produksjon.

Min subjektive tolkning, er at Funcom har brukt ganske lang tid på å komme dit de er nå. De startet pre-production i Mars 2018 (Q1 2018), var i production i Q2 2018, nådde full production i Q3 2018, og i Q2 2019 er de i … production?

Er man positiv så tolker man dette til å være rett og slett mangel på plass i dette bildet:

Dvs at de kunne ha skrevet “full production” men det ble rart og de skrev “production” og guidingen derfor ble misvisende. Dette er faktisk en mulighet når jeg tenker på hvor mye rart som kan skje når man skal presentere ting (jeg har erfaring med webdesign… mye rart skjer med designvalg).

Tolker man dette som at spillet nå er i production og enda ikke har nådd full production, så tilsier det at Funcom har hatt en del problemer med spillet. Dette kan kanskje ha vært med på avgjørelsen de tok i forbindelse med Q1 2019 rapporten om å bli mindre transparente. Det matcher også informasjonen vi har fått i forbindelse med twittersnoking og andre kilder, som tilsier at USA studioet til Funcom har hatt noen problemer. At prosjektet var gjennom større endringer, utskiftinger av noen personer, osv. Alt dette kan faktisk ha gjort at prosjektet ikke helt har kommet ordentlig i gang, og de nå har kjørt en liten “restart.”

Forhåpentligvis er nå alt ok, og går riktig vei. Men, jeg blir litt pessimistisk med tanke på tidlig lansering i 2020 og tenker nå at Q3 og Q4 er like sannsynlige omtrent.

ps: guidingen til Funcom er 2020, disse to innleggene er min begrunnelse for hvorfor jeg er enig med RedEye i at 2H 2020 er mest fornuftig tidspunkt å se fram mot.

3 Likes

Oavsett om spelet kommer i H120 eller H220 så förändrar de inte caset på långsikt. Tar hellre ett välbyggt spel än ett katastrof bugg spel, vilket även Redeye förstår. Att spelet inte revealades på Gamescom säger ju sig självt att de inte kommer H120 imo.

2 Likes

Forrige gang USA-kontoret slapp en større tittel var i juli 2017. Slipper de nå et spill i Q3 2020, så har den reisen tatt dem tre år.

Forrige gang Oslo-kontoret slapp en større tittel var i juni 2018. Slipper de Dune i Q2 2021, så har den reisen tatt dem tre år.

Jeg synes ikke man skal stikke under en stol at verdsettelsen av Funcom blir noe helt annet hvis de bruker 3 år for å få ut et nytt spill pr studio vs 2 år. Da må hvert spill selge 50% bedre for å få det samme resultatet.

5 Likes

Håller inte med. Blir inte rättvist att dra de parallellerna då den strategin inte fanns 2017

1 Like

På sett og vis er jeg enig, men da tenker du at USA-studioet vil komme med sitt neste spill i Q3 2022 da? Jeg tenker de bruker 6 mnd på patching, 6 mnd på preprod (paralellt med support av MC) og så 24mnd med full prod og vi ser Q3 2023 før USA studioet kommer med neste spill etter MC.

Q4 2016 rapporten la grunnlaget for strategien som fantes på det tidspunktet.

The product development and release plan for this strategy is a minimum of two games
released per year, of which one is a larger game to be in development at all times per
development studio.

The Oslo studio has fully switched to this strategy and the North Carolina studio will
switch after the last large updates to The Secret World are released.

1 Like

Återigen. Ni tolkar in alldeles för mkt av vad Funcom säger och skriver. En strategi är något man strävar efter att utföra. Strategiska beslut under resans gång kommer ändra förutsättningarna.
FC har precis gjort en turnaround och håller på att rampa upp med anställda. De tar tid.

Vad händer om Funcom förvärvar 2 studios som har egna IPn? Möjligheten finns där. Rui talade varmt om att de tittar på eventuella förvärv men att de inte har en uttalad M&A strategi. Jag tycker man BÖR ha det som tänkbart scenario och där tillkommer ju i så fall många interna egenutvecklade ipn baserat på vilket förvärv man gör. Då har man istället kanske fler än 1 internt spelsläpp per år.

Därför skall man inte tänka att “Okej fan nu är det så här de ligger till. nu kommer de bara bli så här”. Jag har varit med alldeles för länge att så ska man INTE tänka.

1 Like

Poenget er at man som investor tar de beste beslutninger man kan ut fra hva som er gitt av informasjon til markedet på det tidspunktet.

Å tolke Funcom dithen at de jobber for å levere i henhold til egen strategi er helt normalt.

Det er ingen selskaper jeg følger hvor jeg tenker at selskapene ikke skal oppfattes som at de prøver å levere på guidet strategi.

Jeg kjøper ikke argumentet ditt om at vi skal se helt bort i fra hva funcom sier om egen strategi.

2 Likes

Jag säger inte att du inte ska se bortom deras egna strategi. Jag bara säger att den kommer ändras. hur du tror att si och så många spel kommer komma si och så i framtiden.

Ja, strategier endres, men når strategiene hele tiden har endret seg til at spillene tar lengre og lengre tid å utvikle, så er jo ikke det et pluss i boken? Grunnen til at Mutant Chronicles tar lang tid er jo at de har måttet gjøre en større endring i konseptet, “pivoten” som Funcom nevner.

Kan man inte acceptera att spelet släpps i H220 istället för H120. Sälj och gå vidare :slight_smile: De är inte svårare än så. Tycker de börjar bli riktigt uttjatat nu.

3 Likes

Kan du ikke akseptere at guidingen til Funcom har endret seg til en lengre og lengre utviklingssyklus og bare gå videre? Det er jo det vi diskuterer?

Når spillet faktisk kommer er jeg overhodet ikke sikker på. Funcom har sagt 2020. :slight_smile:

1 Like