Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Mutant Chronicles [Funcom]

De har jag gjort för längesen. De är ni som ältar hur allt ändras hela tiden=). Jag antar de har med hur tung man ligger i bolaget. Det är ett vanligt scenario i Funcom.

1 Like

Ja, så et nytt spill ca hvert tredje år pr utviklerstudio? :smiley:

Fram till 2021 tror jag de kan se lite annorlunda ut men jag räknar med att fram tills dess:

  • Har alla studios ökat med fler anställda
  • Förvärv har gjorts

Vilket leder till:

  • Fler interna spelsläpp än nuvarande strategi.

Good enough for me

Nå er jeg nysgjerrig, la oss si at USA-studioet slipper MC i Q3 2020, når tenker du de slipper neste spill? :slight_smile:

2022 eller så blir coop spelet en pangsuccé och då hoppas jag de använder stora resurser som de gjort i CE

2 Likes

Jeg tenker 2023, de bruker Q4 2020 på patching, Q1 og Q2 2021 på ekstra content og starter preprod på det neste spillet i Q2 2021 og starter full prod i Q3 2021, med 24 mnd utviklingstid som gir release i Q3 2023. Hvis coop blir en stor suksess, så tenker jeg dette kan utsettes med 12mnd+. Hvis coop flopper så kan dette framskyndes 3-6 mnd.

Det er nok vårt forskjellige syn på utviklingssyklusen av nye spill i Funcom som gjør at vi ser forskjellig på prisingen av Funcom nå.

3 Likes

Yepp. Du koncentrerar dig på att de ska följa sin strategi till punkt och pricka. Jag fokuserar på att Funcom skall skapa ett bolag där många spel håller i många år och drar in fina pengar. Att bibehålla en bevisad succé är enklare än att skapa en ny succé

2 Likes

Burde ikke økonomien i det spille en rolle også?

Den vil jo gå endel bedre i den perioden dere snakker om…

Jeg konsentrer meg om å tilpasse meg mine forventningene til Funcom utfra hva de leverer og når de leverer.

… også tilpasser jeg meg også at kursen i Funcom ser ut som en jo-jo utfra hvordan det går fra kvartal til kvartal da. Det har jo skjedd et par ganger før at Funcom har levert mindre enn det jeg forventer, jeg har solgt, kursen har korrigert langt forbi der jeg mener den burde stoppe, også har jeg kjøpt meg inn igjen billigere. Snittet mitt i Funcom er derfor ikke helt elendig, selv om jeg kjøpte meg inn etter CE lanseringen :slight_smile:

2 Likes

Interessant tolkning. Tenkte ikke så mye over det når jcp var inne på dette over her, men det er i store trekk basis.

2 Likes

Vel, når de gir ut Dune og kanskje plukker opp Conan Singelplayer igjen, så starter de jo ikke på scratch?

Kan komme “to tette” fra Oslo🙂

2 Likes

Och om varje spel de släpper får en fin long term tail som CE så tar jag gärna de före att försöka rusha ut spel.

2 Likes

Det kan faktisk være, men de sa jo også at spillet var større enn de hadde tenkt, så at de vil bruke mer enn 2 år full prod på det. Dvs, det kommer jo an på størrelsen på teamet da :stuck_out_tongue:

@Evilfreud masse diskusjon her som burde vært flyttet til Funcom småprat tråden :slight_smile:

Er det egentlig det? Jeg håper da alle har barneskolematten i behold og skjønner at man må doble prisen per eple om man vil tjene det samme med halvparten så mange epler? :smiley:

Det som skjer her nå er at man har en grunnstrategi om å produsere et visst antall spill per år,
ikke fordi man tror at man tjener en viss mengde penger per spill, men for å øke sannsynligheten for å finne et vinnerspill. Jeg tror Funcom tar det for gitt at aksjonærene skjønner at kvantiteten justeres når man er så heldig å finne gullhøna? Om man kun skal etterstrebe å følge strategien ordrett skulle man jo kuttet videre jobbing på CE og skiftet fokus til neste prosjekt med en gang det var lansert.

Det tror jeg de fleste er enige om at ville vært en enorm feiltagelse!

1 Like

De kuttet jo faktisk i Q3 2018 og flyttet over på Conan Single player, men de som var igjen sammen med god markedsføring og en fet deal med Sony gjorde at de nå flytter folk tilbake. :slight_smile:

2 Likes

Ja, det er interessant. Hva gjelder barneskole pensum: Og om du hadde lest og sitert hele kommentaren under ett, er det mulig du hadde klart å sette sammen de to setningene, for så å hentet ut en tolkning.

Når det er sagt er øvelsen noe mer komplisert enn å regne pris på epler.

JEg skal rydde litt ikveld.

1 Like

Beklager hvis jeg misforstod deg. Min forståelse av innlegget ditt var at du syns det var en interessant tolkning at Funcom måtte tjene 50% mer per spill om de slapp et spill hvert tredje år, vs. hvert andre år. Jeg klarer ikke helt å se noen andre måter å tolke det på? Eller mener du at denne utregningen er mer komplisert enn epleeksempelet mitt? Kan gå med på det, men syns poenget mitt fortsatt holder.

Kan ikke bruke epler da.

Bruk vin.

2 vin lagret 3 år bør være endel bedre en 2 vin lagret 1,5 år og drar dermed inn mer💰

1 Like

Hintet er “tenkte ikke over det”. Tanken i seg selv er svært enkel å forstå, men man må tenke i de baner først. :slight_smile:

@Shadowsbane joda, jeg er enig men i eksempelet så måtte de fryse ned litt av vinen som da ikke ble modnet mer og i det andre eksempelet, så måtte de kaste litt av vinen fordi den ikke holdt god nok standard.

2 Likes