Jeg har alltid tenkt at Funcom selger langt færre kopier av spilla sine fordi de surrer så lenge med sin egen shop-løsning istedenfor å kjøre alt fokuset på Steam. For større utgivere som Paradox så skjønner jeg at de vil ha en større del av kaka og derfor kjører kampanjer og sånt via sin egen side.
Men er ikke Funcom for små til det ennå? Jeg vet at Xsolla selger steamkeys og at de aktiveres på Steam uansett, men det vil jo ikke dytte spillet oppover lista sånn som direktesalg via Steam ville gjort. En aktivert key betyr null for plassering. Så eksponeringen på førstesiden blir ikke så bra som hvis salgene gikk kun på Steam. 100 salg fordi noen har klikket på linken til Funcoms egen side via Steam gjør at de går glipp av 100 Steamsalg som igjen kunne ført til at spillet gikk flere plasseringer opp på top sellers, som igjen ville gitt bedre eksponering og kanskje fler salg?
Spørsmålet er om salgene de ville fått ved god Steam-eksponering hadde overgått den litt større andelen de kanskje sitter igjen med per salg utenfor Steam. Der vet jeg ingenting.