Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Mutant Year Zero - Road to Eden (BRL)(Funcom)

Jeg har alltid tenkt at Funcom selger langt færre kopier av spilla sine fordi de surrer så lenge med sin egen shop-løsning istedenfor å kjøre alt fokuset på Steam. For større utgivere som Paradox så skjønner jeg at de vil ha en større del av kaka og derfor kjører kampanjer og sånt via sin egen side.

Men er ikke Funcom for små til det ennå? Jeg vet at Xsolla selger steamkeys og at de aktiveres på Steam uansett, men det vil jo ikke dytte spillet oppover lista sånn som direktesalg via Steam ville gjort. En aktivert key betyr null for plassering. Så eksponeringen på førstesiden blir ikke så bra som hvis salgene gikk kun på Steam. 100 salg fordi noen har klikket på linken til Funcoms egen side via Steam gjør at de går glipp av 100 Steamsalg som igjen kunne ført til at spillet gikk flere plasseringer opp på top sellers, som igjen ville gitt bedre eksponering og kanskje fler salg?

Spørsmålet er om salgene de ville fått ved god Steam-eksponering hadde overgått den litt større andelen de kanskje sitter igjen med per salg utenfor Steam. Der vet jeg ingenting.

3 Likes

Det spørsmålet er her helt sikker på at noen i Funcom har grublet over allerede.

3 Likes

Hvilken? Jeg sjekket her: https://www.twitch.tv/directory/game/Mutant%20Year%20Zero%3A%20Road%20to%20Eden en time etterpå og største streamer hadde 1000 views :stuck_out_tongue:

1 Like

Kult svar, Captain Oneliner, men jeg føler ikke det tilfører eller oppklarer noe. Du kunne like gjerne sagt “Det går sikkert bra”. Kan du utdype? Vet du noe om Xsolla og Funcoms samarbeid fra tidligere?

Jeg er helt enig i dine tanker her @Onns Hvilken liste er der vi maser om her inne hele tiden. Hvem liste er det potensielle kjøpere sjekker før de gjør sitt innkjøp. Igjen når spill media skal sjekke hva som rører seg. Jo GTS listen er helt essensiell for utrolig mange.
Å skape max trykk der er i de fleste tilfeller ett være eller ikke for ett spill og en utvikler.
Derav er jeg ikke enig med Funcom att de skal selge spillene sine paralelt med Steam.

Greia er gamers vil ha den enkleste løsningen, og for de fleste er det å kjøpe på Steam. Ser jo mange skriver at de må “mase” på Xsolla for at de i det hele tatt skal få en game key tilsendt, og da blir det noen mellomledd som jeg gjetter de aller fleste ikke gidder å bry seg med. Klikke ekstern link, gå gjennom betalingsløsningen til Funcom, potensielt mase om key, aktivere key på Steam. Mens hvis du kjøper på Steam er det bare å kjøpe og betale, og velg “download”.

3 Likes

Ja det er han [giganterichard] som har 130k følgere. Kl er bare 13 nå i brazil

Her må jeg si meg enig med @Grimshanks, det er garantert noen i Funcom som har tenkt på dette og kommet til en konklusjon utfra den beste informasjonen de hadde. Siden de da har solgt via xsolla, så vet vi jo konklusjonen deres.

3 Likes

Gjelder jo kun forhåndssalg. Og det er ikke stort nok til å ta spillet høyt på GTS.

Les: 99 prosent av de som kjøper spillet dagene før og etter launch bruker Steam. Og da får man samme GTS-plassering lell.

Bare en fin bonus å selge noen tusen kopier før launch, uten steam-cut.

2 Likes

Blir mange salg skjønner jeg :wink:

1 Like

Hva mener du? Tror du skjønner at jeg snakker om de kopiene som har blitt solgt fra preorder åpnet og frem til nå, når PR-kjøret såvidt har begynt og spillet kan kjøpes på Steam.

Hvorfor i all verden skal Funcom la Steam ta 30 prosent av inntekt per spill i en fase hvor salg over Steam ville vært irrelevant for GTS-plassering og eksponering?

Penger i foret er bedre enn penger til Valve.

6 Likes

Det var bare et flåsete svar på at 99% kjøper på Steam, og at vi likevel får “noen tusen” solgte utenom. Det blir fort penger av det, for å si det sånn… :sweat_smile:

Det er jeg helt enig i, jeg bare tror ikke det er så mange som gidder bryet med å gå via en ekstern løsning for å kjøpe et spill på Steam, uten at det er noen helt spesifikke fordeler der. Humble Bundles til $1 skjønner jeg liksom.

Skjønner ikke cheaters på generelt grunnlag. Skulle beslaglagt alt av pc utstyr om du ble tatt for å bruke cheatprogramvare. Se på PUBG som det beste eksempelet, helt vanvittig. Om det ikke hjalp med å ta utstyret, begynt med lillefingeren…

Jeg skjønner fortsatt ikke poenget ditt. 99+ prosent av MYZ-kopiene vil selges over Steam.

Det som sikkert har vært noen tusen salg i løpet av en lang preorder periode er det vel flott å ikke tape 30 prosent av inntektene av.

Hvis 1% av 100% er “noen tusen”, så er 99% hvor mye? Det var det hele :smile:

1 Like

Klart det har blitt noen tusen preorders gjennom disse månedene fra nisjefans og de millionene som har sett trailere og gameplay-videoer.

Jeg skjønner fortsatt ikke hva poenget var i utganspunktet. De salgene nevnt ovenfor ville 1. ikke løftet spillet opp på GTS og dermed ikke 2. gitt eksponering.

Funcom slipper å tape 30 % av en stor slump penger, ved å gjøre det slik de har gjort det.

Det er en god ting.

Du må huske at salget nå ikke påvirker listeplassering på tirsdag og utover.
Om det ligger på 31. eller 26. betyr ingen ting for markedsføringens del.
Det er først på tirsdag vi vil se plasseringer som betyr noe og på det tidspunket vil nok 99% av pc salget gå gjennom steam. Å øke fra 99% til 100% vil mest sannsynlig ikke påvirke listeplasseringen når man ligger mellom 5. og 1. plass.

Xsolla løsningen er essensiell i influencer programmet til funcom. Er nok derfor spillet ogås selges der

1 Like

Jeg hadde egentlig trodd at Funcom kom til å kjøre på litt mer markedsføring nå i helgen an hva som er fasit. Fasit er vel at de bare har brukt noen usle krone på et steambanner, litt Facebook og annet småtteri.

Mistenker at grunnen til at de åpnet for prelaunch for alle kun var for å oppnå en kritisk masse, for å få luket bort de verste bugsa før tirsdag.

4 Likes

Samme her, ble litt overrasket over at de ikke kjørte hardere på med markedsføring, men det er jo klart at de vil ha trøkket til lanseringsdagen, 4. desember.