Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Mutant Year Zero - Road to Eden (BRL)(Funcom)

Massa reor på spel nu…det är därför

2 Likes

Toppbetygen bara rinner in, jag undrar när vi får se en MYZ-poster på Steam där Dux, Bormin & Selma är omkransade av tidningsloggor & högsta betyg… :thinking::grinning:

Edit: sånt brukar i alla fall göra mig intresserad av ett spel om jag av olika anledningar inte skaffat det tidigare

2 Likes

Den er over 12 måneder og ser selvfølgelig bra ut på slutten.
Ser man på 7 dagers trenden derimot.


Smått skuffende dessverre.

På 7dagerstrenden ser du ikke estimert for uken.

Nei, men det er jo egentlig ganske urelevant. At det er mye mer denne uken enn forrige er naturlig da det er launch. Jeg hadde håpet at interessen daglig vill fortsett å økt lik toppene 3 og 4 desember, etterhvert som word of mouth spredte seg. Spillet har tross alt fått knallbra kritikk, og streamere lovpriser det stort sett over hele linja.
Men Vi får se til helga nå. Da blusser det forhåpentligvis opp igjen. Interessen i USA er fremdeles forsvinnende liten.

Interessen øker jevnt og trutt, derfor kommer dette til å bli en tittel som ikke faller som en stein, men som stadig kommer til å generere salg for Funcom og BLC. PS4 har begynt å bevege på seg også, og det er nå 65 reviews i UK.

13 Likes

65 kan sättas i relation till

Just cause = 44 + (8+11) = 63 (3 editions) .
Subnautica = 204
Battlefied 904

Mutant på PS4 ligger nog i nivå med pc så 50-100K

3 Likes

Du tror 50-100k sold på PS4 og 50-100k sold på pc?

Noen tanker om hvor mye det evt kan være solgt på xbox?

Spillet er en suksess, selv om mange nok hadde sett for seg et større salg så langt. Det er det som har vært litt feil ved denne launchen. Forventningene fra investorene har vært for store.

Man bør ta utgangspunkt i tweeten til Malmberg her, spesielt “small indie game”:

11 Likes

Jeg tror fortsatt MYZ selger 300-500k i Q4 på samtlige plattformer.

PC alene har passert 50.000, og vi begynner å se fin bevegelse på konsoll. Og dette før Funcom har kjørt noe særlig PR. Ingen betalte streamere, ingen ads på Twitch. Kun litt annonsering her og der. Dette spillet er per definisjon en “sleeper”. Spørsmålet er bare hvor stor “hiten” blir, og hvor raskt.

MYZ er en helt ukjent IP og spillet er utviklet på et lite budsett. Men, det er et veldig godt spill. Og gode spill selger. Jeg er mer optimist - per i dag - enn feks. @anon80503862 og @Christian, fordi jeg tror salgsbanen blir fin og slak.

Først og fremst fordi spillet er bra, og det plasserer seg midt i en nisje uten særlig konkurranse. XCOM folket vil mumse dette jevnt og trutt fremover.

Jeg undres veldig over at Funcom ikke brukt PR-musklene sine enda. Skal de trykke til i helgen? Venter de til nærmere jul, eller julesalg? Var det aldri planen å bruke mer markedsføringskroner enn det bittelille de har brukt? Revurderer de nå, når de ser hvor godt spillet selger?

Andre som har refleksjoner?

4 Likes

Kommer til å selge bra i lang tid framover, det tror jeg også. Det er det som er så fint.

2 Likes

Jeg tror det kan være oppnåelig hvis Funcom kjører MYZ på julesalg. Det er ekstremt mange som vil handle med gavekort i romjulen, og det er ekstremt mange som nesten av prinsipp ikke kjøper spill til fullpris. Alt kommer jo på tilbud uansett etter hvert. Jeg mener at Conan Exiles var på tilbud på sommersalget på Steam rundt 1. juli (eller husker jeg feil?), omtrent 6-7 uker etter lansering, så ser ikke bort fra det.

Mutant Year Zero er ett bra spill. Og hvis det er planer om å ha det på tilbud 3 uker etter lansering så er det jo ganske logisk at man ikke flagger det offentlig for å drepe de initielle salgene ved lansering.

Ellers så er jo konsoll den enorme usikkerheten. Når de absolutte tallene er ganske lave så fungerer en gangemetode med prosentvis utregning vesentlig dårligere.

1 Like

Julesalg noen få uker etter release blir neppe populært blant de som allerede har kjøpt…

Er jo å be om reviewbombing

2 Likes

Ja det skjedde med Conan Exiles det så vidt jeg husker, men … eh, om man bryr seg om det kontra å få opp salget? Ikke jeg i hvert fall.

En hyggelig liten 15 % eller tilsvarende tror jeg ikke vil generere noe særlig bråk - det er jul, tross alt.

På conan gikk prisen opp når de lanserte fult, og rabattprisen var høere enn EA prisen.

1 Like

A limited ad campaign on PC and consoles will go live around launch date.

Så spørs om det kommer så mye mer fremover.

Og de har jo kjørt reklame på snap, fb og bannerads. De har vel sett om dette har noen effekt nå, og vurdert evt kost/nytte.

Ja fra Q3

1 Like

Fra Q3-rapporten?

6 uker etter launch var steams sommersalg med CE på tilbud, så ja, jeg tror MYZ kommer på salg. Det gjør jo også at kritikken på lengde vs pris til å være enda mindre vesentlig. :slight_smile:

1 Like

Mutant slår meg som et spill som hadde gjort seg ypperlig på iPad.

Hvordan er det å porte over til noe sånn?

3 Likes