Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Mutant Year Zero - Road to Eden (BRL)(Funcom)

Ser ut å landa på runt 1400 reviews för MYZ på Steam i Q4. 98k enligt 70 reviewmetoden och 112k med 80. Stor andel nycklar köpta utanför Steam med och sedan har vi betan osv. Kan mycket väl röra sig om 120-150k bara på PC.

300 ratings på PS4 EU/US och kör vi på reviewmetod 200 där (lägra benägenhet att ratea ett spel på konsol) så är det 60k på PS4.

Xbox är jättesvårt att säga men de flesta har nog lirat via game pass och inte köpt basspelet.

Tippade först på 100-150k i Q4 sammanlagt men lutar åt att det ligger runt 200k. De tycker jag är en lyckad launch helt klart. Det är 4-5 musd med alla avdrag och sen tillkommer game pass.

Blir spännande och se vad man kommer göra framöver med MYZ. DLC? Expansioner? Sequel?

5 Likes

Jeg er enig i at det er vellykket. Etter mine estimater (65 / 200 som forholdstall) så har spillet solgt omtrent 150k eksemplarer utenom xbox/game pass, og jeg antar derfor at spillet i lanseringsmåneden når omtrent break even for Funcom, og at inntekter heretter vil være overskudd (selvfølgelig med en viss feilmargin). Mitt estimat før lansering var at break even lå mellom 150k og 213k solgte eksemplarer, men game pass gjør det jo veldig vanskelig å estimere inntekter fra xbox plattformen. Min hovedantagelse er at inntektene fra xbox one inkludert game pass er omtrent 50% av inntektene fra playstation 4, noe som tilsier at spillet er rundt break even nå. Men vi får nok ikke vite noe særlig mer før Q4 rapporten.

I tillegg så antar jeg at spillet i de neste 11 månedene (fram til 1. desember 2019) vil selge mellom 50% og 100% av det spillet har gjort første måneden, men med noe rabatter. Så ytterligere reviews på steam neste 11 måneder mellom 750 og 1500 er vel det jeg forventer (krever dog ett par DLC + noe salg for å få det til vil jeg tro).

Alt i alt vil jeg derfor tro at Funcom sitt første publishingprosjekt er i rute til å gi mellom 50% og 100% profitt i forhold til investeringen i sitt første år etter lansering.

Nå er det selvsagt stor usikkerhet rundt dette (kostnaden fra Funcom sin side, inntektsfordelingen mellom partene, det eksakte salget, inntekter fra game pass), men alt i alt så vil jeg si at MYZ ser ut til å være en suksess, men ikke en braksuksess, hvis jeg kan si det på den måten.

Angående veien framover så har vel Bearded Ladies sagt at de jobber med DLC. Personlig har jeg håp om at de setter seg ned og signerer en publishingkontrakt med Funcom om en oppfølger for lansering i 2020 en eller annen gang før sommeren, men det er kanskje for mye forlangt. Uansett tror jeg ett spill som dette fort kan selge bra når oppfølgeren kommer også, og at det fint kan bygge en merkevare over tid. Men det blir jo bare ekstremt løse spekulasjoner.

7 Likes

Tror tallene kan være relativt riktige, og at det ikke nødvenfigvis er så gal lansering alt tatt i betraktning. Derimot tror jeg 45 musd er i overkant. Det kommer an på hva du legger i det tallet, men dersom du tenker på det som tilfaller Fun så må det være for mye.

Jeg har prøvd å regne meg frem til en snittpris, og kommer vel til at den ikke trenger være langt unna US-prisen på 35.

priser%20myz2

Om det stemmer, og man kan anta at det er solgt 70 * 1400 + 200 * 300 + 40000 (gamepasspris) + 10000 Xbox ellers = 208 000 *34 *(30% steam/Sony/Microsoft) * (60 % fun andel) = ca 3 000 000 USD Q4.

I tillegg kommer selvfølgelig CE + DLCer. totalt kan det hende man lander på 4-5 m USD.

2 Likes

34.99 usd
12 % moms
30 % cut
UE4 5 %
Royalty ip 5 %

19,73 usd x 200000 kopior = 3.95 musd + gamepasss = 4-5 musd.

Får även komma ihåg att handlat mycket utanför Steam och då försvinner stor del av plattformscut. Sedan handlats mycket i euro som är starkare än dollar. så kan vara i underkant med.

4 Likes

image

Jeg ville heller regnet med ca $11.5 eller ca $15.5 i stedet for ca $19.5. Inntektene går nok ikke 100% til Funcom, de har ikke betalt for hele utviklingsprosjektet.

3 Likes

Hvor har du med Bearded Ladies sin andel i regnestykket ditt?

jo… Funcom är förläggare och tar alla intäkter innan de delas ut som royalty kostnad. Så jag kan definitivt räkna på 19.5 usd per kopia.

jag räknar ENBART på intäkter. inte hur royalty kostnaden räknas ut sen.

Oavsett hur avtalet ser ut om det finns recoup eller inte så är Funcom förläggare och tar alla intäkter efter avdrag som exempelvis moms och plattformscut.

4 Likes

Fint at du tar deg tid til å poste litt på TI igjen, @antzzo - det trengs.

9 Likes

Mmm, hvorfor regner du 12% moms? Er det ett akseptert snitt for hele verden?

Det er vel sånn at i USA så legges MVA til på toppen av salgsprisen (dvs spillet selges for $35 og VAT kommer i tillegg), mens i EU så selges spillet for 35 euro og det inkluderer MVA (litt over 20% i snitt?). Og så vet jeg ikke helt hvordan man gjør det i resten av verden men jeg antar de fleste steder gjør som Europa og at prisen man ser i steam butikken inkluderer MVA.

Og er ikke Unreal Engine, Denuvo, og merkevare også ført som kostnader? Eller? Ærlig talt har jeg aldri forsøkt å regne meg ut til hvordan dette gjøres regnskapsmessig.

1 Like

Tror han fokuserer på omsetning på en eller annen måte, men da burde han også utalatt UE4. Momsen forstår heller ikke jeg, IPen trodde jeg de eide selv, og om det er noen utgifter der så inngår vel heller ikke det i omsetningen.

1 Like

Ja bare moms og steam sin cut skal i så fall bort (og så klart rabatter og refunds …,)

Mener å ha lest at de tar bort steam sin cut i omsetningen, de regner bare hva de får inn i Funcom fra Steam, Steam sin cut inngår bare i steam sin omsetning. Det gjør jo at omsetningen til Funcom er mer potent. Det er vel fordi de fakturerer Steam ut fra det de skal ha, og har ikke regnskapspapirer for det som er steam sin omsetning.

12 % moms är en egen siffra ja. Har varit en hyffsad siffra förr så jag kör vidare på den. Vill ni ha en annan procent sats… shoot!

Plattformscut dras direkt. Har inte sett att Funcom har den som en kostnad i sina rapporter förr så därför har jag med den i beräkningen.

UE4 = Unreal engine. Räknar bort den siffran också direkt. Det är en kostnad ja och jag tippar på att den dras direkt .

Håller med om att ip kostnad till cabinet group dras i efterhand.

jag fokuserar återigen bara på omsättningen. Så får man räkna vidare när rapporten kommit. Alldeles för många lösa trådar kring hur avtalet ser ut

Tror ikke det er Steam som betaler UE4, for de sitter ikke nødvendigvis på informasjon om hva som er brukt for å utvikle ethvert spill, men skal aldri si aldri. Derfor tror jeg det blir trukket fra senere som en utgift i Funcom.

Eneste er dersom Epic Games sikkert skal ha betalt prosenter av totalomsetningen? Da må jo Steam betale til dem også, ellers blir den utgiften veldig høy. Det kan forresten ikke stemme, for da må alle som selger spill fra butikker også betale til Epic Games og det blir jo absurd.

1 Like

Det stemmer, Ue royalties blir en kostnad for Funcom, ikke noe steam har noe med

For CE har det fungert å ignorere mva og bruke USA prisen. :slightly_smiling_face:

1 Like

image

https://store.steampowered.com/sale/2018_top_new/

15 Likes

Steam community:
image

Steam reviews:
image

PS4:
image

22 Likes

Vurdert grafisk fremstilling av data?

Gjorde det noen ganger i starten. Kan gjøre det om noen ønsker det, ellers er det en helt grei fremstilling nå for de som bare vil se oppdateringer dag for dag.

2 Likes