Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Mutant Year Zero - Road to Eden (BRL)(Funcom)

Bra regneark ja, men komplett feil salg per review for konsollene. Salg per review er et sted mellom 200 og 300 på konsollene.

@xfrox när hen såg ditt mail så tänkte hen och sa till sin kollega “åh nej nu skriver Funcom-sekten igen… bäst vi skriver något bra!!” :smiley:

1 Like

Haha, du ska inte se bort ifrån det! :smile::wink:

Det kan nok stemme, men hvordan har du kommet frem til den ratioen?

Har uansett lagt opp arket slik at man kan legge inn hvilken rating man vil for hvert spill og utsalgssted, slik at man kan lett justere dette :slight_smile:

3 Likes

SC:
image

Steam reviews:
image

PS4:
image

11 Likes

722 ratings i EU nu. Rean verkar vara mycket lyckad

4 Likes

Tja hvilken endring er det du da legger til grunn?
Er vel åpenbart at all endring ikke er av det ordinære slaget.

Hvis man ignorer den store justeringen, så ser det ut til at salget har gitt ca 12.000 solgte utfra ca 60 reviews siden 15 februar og bruker en faktor på ca 200 (har fungert for CE). Synes det er bra for et spill som MYZ :slight_smile:

4 Likes

Utgår enbart från daglig ändring av ratings och inte den stora justeringen. Precis som en här inne fick mail om att de såg en tydlig ändring av sales vid rean.

Jeg tipper MYZ har solgt 350k totalt

1 Like

Det synes jeg høres i overkant ut.
@colzjek. @Christian og @anon80503862, lov å spørre hva dere anslår av solgte nå?

Jeg regnet vel på 162k ca. i Q4, så jeg ligger nok en god del under 350k totalt. Men jeg kan være way off.

3 Likes

Tipper 250k solg til nå. Håper selvfølgelig på at du har mer rett :wink:

1 Like

For CE så brukte jeg 200 salg pr review på PS4, fungerte bra. Tilsvarende 60 for steam purchases. Så er det bare å regne og justere for antatt forskjellig review mønster og om du mener endringen på PS4 reflekterer virkeligheten eller ikke.

2 Likes

Jeg anslår vel noe sånt som 225 000 solgte utenom Game Pass inntekter (men inkludert XBOX salg).

Det er basert på:
PC Salg: 1848 Steam Reviews * 65 = 120 120.
PS4 Salg: 719+311 - 575 (uforklarlige ekstra reviews) = 455 reviews * 180 = 81 900.
Xbox Salg: Normalt ca 50% av PS4 salg, skjønnsmessig delt på 2 pga Game Pass, så ca 20 475.

Totalt: 222 495.

Men som man da sikkert skjønner kan du få helt andre tall hvis du er mer optimistisk av deg:

Maksimalt kan du vel anta at alle reviews på PS4 er reelle, og gange med 200 i stedet for 180. Du kan også gange PC salg med 85 i stedet for 65 fordi det er ett singel player spill innen strategi genren. Da vil du ende opp med:

PC Salg: 157 080.
PS4 Salg: 206 000.
XBOX Salg: 50 000.
Total salg for MYZ per i dag: 413 080. Game Pass inntekter kommer i tillegg.

Noe mer optimistisk enn det tror jeg er svært vanskelig å være :slight_smile:

(Dette er jo per i dag, ikke i Q4).

9 Likes

Hvor har du 180 fra som faktor på PS4? Jeg tenker at det er i nedre ende av spekteret, mens 250 er i øvre.

EDIT holy shit, bare jeg som husker feil her, 180 er faktoren jeg hadde regnet med fram til for CE på PS4, så myyyy bad! :open_mouth:

1 Like

Nettopp. Jeg velger meg litt konservative tall. Siden jeg ikke er noe god til å anta salg på konsoll er jeg hakket mer konservativ der enn på PC.

Det er jo kanskje viktig å poengtere at det uansett er litt verdiløst å diskutere. Det er alltid stor usikkerhet knyttet til estimater, og vi får jo fasiten om noen dager. Disse estimatene hadde kanskje en viss verdi første par ukene etter lansering, men jeg har null tro på at det styrer kursutviklingen nå.

Det viktigste er at etter mine estimater så har prosjektet MYZ gått i pluss per i dag. Det er noe som man kanskje kan spørre om å få en bekreftelse på i kvartalsrapporten.

2 Likes

Du ligger lågt i review metod på Steam. 65 kanske funkar på CE. Men inte på ett SP spel med fina betyg. 80 är mitt tips. Särskilt med tanke på hur många som köpte utanför Steam innan de släpptes där

Jeg er helt enig at det hadde mye større verdi første uka etter softlaunch, etter at Redeye kom ut med sitt estimat, så tror jeg det mer eller mindre er konsensus.

Tallene vi diskuterer nå er vel kanskje mer interessante hvis man ser på det som har skjedd i Q1 2019 og prøver å komme fram til et estimat der, men det er vel neppe noen overraskelse at det blir et svakere kvartal enn Q4 2018 og mye sterkere enn Q1 2018.

Samtidig, siden tallene for Q1 ser ut til å skulle bli ganske moderate, så er vel det mest interessante hva som skjer med stalker trials til MYZ og hva de skal gjøre videre og hvordan dette påvirker salget. Det samme gjelder vel egentlig CE.

Btw, jeg husket feil, det er 180 som jeg hadde regnet meg fram til som faktor for CE på PS4. :see_no_evil:

4 Likes

Tror på 250k solgte ultimo 2018. Høyere salg per review for et sånt spill. Dette synes jeg er bra, selv om jeg mener de burde kjørt mer PR for spillet mtp den åpenbare kvaliteten. Da ville det solgt mer. Uansett har dette vært en positiv utvikling for selskapet. De har gjort en profitabel (tror jeg) investering i en proprietær IP. Verdien av denne vil øke for hver profitable ting de gjør med den, og bygge kundemasse over tid, hvilket gjør det lettere og lettere og lykkes kommersielt med nye utgivelser.

4 Likes