Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Mutant Year Zero - Road to Eden (BRL)(Funcom)

Det som skuffer meg er at CEO bekreftet på spørsmål ifra meg på en investorpresentasjon at dette skulle de bli mye bedre på, proff i alle ledd, og så kommer det en passe stor tabbe-liste ved denne releasen. Her må man lære, bedre rutinene, få på plass noen kontroll-systemer som gjør at hvis en tabber seg ut, så blir det funnet og korrigert før releaser, etc. For dette må ikke skje ved større releaser, de mindre kan man lære av sine feil med.

Når det er sagt, CCC kommer snart og da bør ting være på stell igjen. Som en fin test på bedrete rutiner.

7 Likes

Skal man sammenligne med CE, så foregår denne launchen ganske så knirkefritt :wink: Så bedre har det om ikke annet blitt. Ellers er jeg helt enig.

Strengt tatt var det launch bare på NS - MYZ finnes på alle andre plattformer. Hvor spillet i sin tid launchet uten problemer.

Trenger sannsynligvis ikke å bekymre seg over at man må nedgradere grafikken når ChopChop skal ut på Switch ihvertfall! :stuck_out_tongue_winking_eye:

3 Likes

Er greit å være kritisk til denne launchen for den var ikke bra. Men så lenge det tas lærdom av det, er det jo fint at det skjer nå og ikke ved større launcher i 2020.

I mellomtiden får vi stole på at CE håver inn cash.

8 Likes

Artig å tenke på at dersom de slipper nytt innhold til CE a la mounts (som jeg tror kommer ila høsten), så vil de sope inn (mye) mer penger enn slippet av denne DLC’en :slight_smile:

1 Like

Oppdatert review på NS-versjonen :

Google translate : “Det var en dag en patch som sprengte grafikken til Nintendo Switch-versjonen. Følgelig kan jeg nå uttale en kjøpsanbefaling for akkurat denne versjonen! Men se selv hvor mye penere spillet er nå:”

9 Likes

Bra her er subjektivt. Har det vært noen problemer med PC-launchen? Har ikke hørt noe negativt om den, og det er vel den viktigste? Uansett om folk sipper på forum er det cash vi bryr oss om som aksjonærer. De hylte høyt da CE kom ut, og det har solgt 1-2 mill bare på PC. Hva forum-hylekor sier er lite interessant fra investor-perspektivet. Det vil alltid være noen som har noe negativt å si, og jo større den gruppen er jo bedre for oss. Da vet vi at mange engasjerer seg i spillet. Det som bekymrer meg er hvor få som klager.

Denne kom akkurat ut også fra en av de som har slakta spillet hardest :

“Mutant Year Zero’s Day One patch has fixed nearly all the problems the base game suffered from and brought a welcome collection of new content in the form of Seed of Evil resulting a complete experience that shouldn’t be missed.”

Kan få folk som sitter på gjerdet til å endre mening, men er skaden allerede skjedd?

15 Likes

sjelden kost, han skriver selv:

So why not just slot this under a neat little “Update” banner on the original review? Well, because I think those updates often go unnoticed by many readers and I think that Seed of Evil offers enough growth to the series that to relegate it to a mere paragraph on an existing article would be a disservice to the developers. So consider this for what it is: Both an update on the base game and an elaborated review of what I believe to be the version the developers wanted everyone to see.

6 Likes

Interessen har falt fra ca 100 til 40 relativt sett fra de første reviewene til switch som slaktet spillet til nå. Dette er sånt som i hvert fall påvirker salget første måneden. Det kan være at man får inn disse som kjøpere første gangen spillet kommer på salg da. Synes ikke utviklingen i google trenden er helt håpløs heller.

Det samme kan dessverre ikke sies for Steam GTS trenden:

3 Likes

GTS-peak uteble da salgsevent ikke skjedde samtidig. Eneste grunnen til å forvente (veldig) høy plassering for DLC’en var hvis de dro på med rabatt på grunnspill, launch-rabatt på utvidelsen og streamere.

Personlig trodde jeg de ville kjøre på, men i retrospekt tenkte jeg ikke på at retail-slipp samtidig umuliggjorde det.

2 Likes

Er mye annet som også har skjedd i den tidsperioden da :slight_smile: Er nok ikke så stor korrelasjon mellom all oppmerksomhet til Mutant Year Zero som søketerm og en del reviews på en av plattformene den slippes på. Om noe ville jeg forventet at støyen rundt launch på Switch har fått flere til å søke opp hva Mutant Year Zero er enn hva det ville vært uten den støyen.

Funcom bør adressere den noe humpete dlc releasen ved neste q-rapport, om ikke før.

1 Like

Helt enig. Her må de komme på banen og si litt om hva de tenker kunne vært gjort annerledes og hva de skal gjøre bedre neste gang. Dette er jo smått tragisk når spillet får såpass gode reviews.

2 Likes

Jeg har fulgt godt med på mange spill lanseringer og dette har vært en av de beste jeg har sett, hittil fra Funcom og generelt i spillmarkedet teknisk sett. Skjønner virkelig ikke hvilke forventninger folk hadde til en spill-lansering om dette virket dramatisk.

Syntes de gjorde en god jobb med det tekniske hittil. Får håpe det går rimelig greit på Playstation til uka og at vi etterhvert får føling på salgstallene. Vil anta at prosjektet går i pluss, men er nok litt for tidlig å si enda.

2 Likes

Enig. Dersom Funcom skal være en publisher av rang må de opp et par hakk imo. Denne lanseringen er rett og slett alt for dårlig. Det er både mange og vesentlig store feil som har skjedd her. For med Funcom sin historikk: hvordan kan det skje?

Jeg har gått og tenkt at Funcom burde intensivere publishing, ved å f.eks hente penger slik at de kan ta på seg større og heftigere publishing-prosjekter. Lanseringer som dette gjør meg skeptisk til om det er en god idé

7 Likes

Det var helt andre tider, CE ble lansert uferdig (selv til å være EA imo) og de var nok klar over at det kom til å bli en shitstorm på det tidspunktet. I situasjonen de var i den gang hadde de nok ikke mange valgmuligheter.

Nå, 2 år senere, med en større organisasjon, god tid, og masse erfaring med seg i sekken, burde så grove feil som vi har sett her aldri ha forekommet.

Har må det gjøres en skikkelig opprydning internt. Risikoen for at bare én av de mange feilene som har hendt her skal være ekstremt lav

3 Likes

Grovt uheldig ved launch av MYZ-DLC:

1. PS4 utsatt X dager - skal ikke skje, så fremt ikke det var noe hos Sony som plutselig stoppet release
  2. Flere anmeldere fikk feil testversjon, og porten etter patch virker ikke å være optimal som håndholdt versjon - uheldig for helt innledende oppfatning for (ganske) mange Nintendo-spillere (her skal det sies at spillet for PC og øvrig konsoll fikk knallbra, og det fikk uansett 80/100 av Nintendo-publikasjonene - reviews etter patch er svært gode, selv om håndholdt poet altså trekkes frem som not-great-but-ok)
  3. Microsoft Store krangler for en del av de med game pass og DLC - dette kan jeg aldri se for meg at ligger på Funcom

Mindre grovt:

• Klønete uttalelse på sosiale medier vedrørende Nintendo Switch sin håndholdte port
  • Annet?

Altså, man skal ikke være fornøyd med slippet av denne DLC’en. Men å finne frem giljotinen og male det som en katastrofe blir helt feil.

Katastrofe er game-breaking bugs, lengre utsettelser, dårlige anmeldelser / dårlig produkt.

Denne utvidelsen skal selge (godt) i flere år (mer usikkert på NS, selvfølgelig), det vil den også gjøre, særlig når grunnspillet er med i salgsevents og lignende.

5 Likes

Redeye er ikke imponert over NS:

først:
But after our test of the game, we believe this is one of the worst examples when it comes to graphical resolution. The game looks like a 10-year-old game when it comes to resolution.
så:
The Nintendo Switch port was delayed one month. When we look at the port, we realize it was not enough. Further updates will likely be released to optimize the port better, but this launch will certainly make sales suffer. When launched Mutant Year Zero was not on the top 20 of top sellers on Nintendo eShop, a pretty bad start. The game is sold for USD 45 on Nintendo Switch, a high price point for a pretty old game with a bad port according to us.

Mulig de også testet før patch…

3 Likes

Jeg syntes man kan være ganske negativ til denne lanseringen, og samtidig se at det er veldig bra dette ikke skjedde med lansering av noe hovedspill.

Forhåpentligvis skyldes noen av problemene ferietid, tidsfrister, og dårlige kvalitetskontrollrutiner hos funcom eller partnere eller begge. Og dette er noe man kan bli bedre på så feilene ikke gjentar seg.

Selvsagt er det ikke bra at slikt skjer, det er rimelig rævva. Men det er først mer krise hvis det skulle skje igjen.

Du får bare en lanseringsmulighet, og dette har helt klart ødelagt en del for salget. Hvor mye er ett mer åpent spørsmål og det er heldigvis kun en DLC. Det er en potensiell oppside framover hvis noen større streamere tar tak i det mellom andre spill.

Forøvrig så måtte selvsagt makro krasje når Funcom lanserer :slight_smile: Tror jeg skal begynne å vurdere å shorte indekser når funcom gir ut ting.

6 Likes