Såvidt jeg har forstått, så er betalingen typisk beregnet utfra hvor mye de hadde forventet å selge på f.eks. 1 år uten dealen, også dekker EPIC det beløpet. Flere eiere av spillet gjør at flere kjøper DLC-en, så stort sett en god deal.
Det som er genialt med Epic Store for Funcom, som primært bruker UE4 til utvikling, er at de totalt sett får 88% av kaka. Det er sinnsykt mye bedre enn hva Steam kan tilby.
Steam skal virkelig få slite med Epic Store framover. Sjekk Trello , innet et år er Epic Store fullt ut på nivå med Steam, også på features.
Ref. en investor-conference fra 11 Bit Studios, så snakker de om å ha fått ~3 MUSD fra ulike butikker for å selge Moonlighter og This War of Mine.
Butikkene det er snakk om er Epic Games Store og Microsoft (samt EA og Humble Store).
Moonlighter (et mye mindre populært og eldre spill enn MYZ) har vært på Microsoft Game Pass, utover det må man vel anta at resten av inntektene er fra Epic.
Kort fortalt - Funcom kan ha fått mye penger.
Kilde, 24 minutter ut i denne:
Er ikke det epic exclusive dealen? Dette er jo noe som gies ut gratis.
Det var “Xbox pass” dealen , som i prinsippet går under gratis for dem som har subscription.
Joda, men hvorfor tror du Funcom har gjort MYZ gratis på EPIC plattformen i stedet for Steam? Jeg gjetter…
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Penger!
Det kommer bli ganska meningslöst och följa Myz på Steam framöver. DLC lär komma ut på EGS med. Riktigt impad över detta drag.
Tenkte selv at 30 millioner for 3 millioner download høres bra ut og når jeg tenker over det ikke helt urealistisk. Noe høyt kanskje siden tilbudet bare varer noen dager. Lurer litt på hvor raske de 85 millioner Epic brukerne er på ballen.
SteamSpy viser voldsom økning, får ta det mange klyper salt - trivelig lell. Henger sammen med Humble Bundle og salg.
Har skaffet meg konto på epic store så jeg er klar til å teste MYZ
På en annen side…
Salget i mai kombinert med Humble Bundle i april kan ha vært svært innbringende. Kan hende man må oppjustere salgsestimatene for å ligge topp ~10 GTS 3-4 dager (pluss en peak til tidligere samme måned).
SteamSpy sampler Steam, så bør ikke være helt på jordet.
TLDR; MYZ selger bra men vanskelig å ha nøyaktige estimater.
Jeg skulle ønske Funcom hadde sendt ut børsmelding om 500 000 solgte. Jeg antar at denne milepælen er nådd for å si det enkelt. Og det ville gjort det lettere å estimere totalsalg.
Diverse avtaler her og der gjør det veldig uoversiktlig å gjette på totalt antall salg og inntekt kontra eiere.
Kan være greit å se på SteamDB også (A er lansering 100%, B er humble bundle: 40% av lansering, peaken i mai er salg: 64% av lansering, rundt 1. august er DLC: 24% av lansering):
Til sammenligning, her er Conan Exiles free weekends med peak over 22 000/20 000:
Og her er Conan Unconquered, dødt spill:
En enkel konklusjon er at MYZ har solgt veldig bra over tid, de opprettholder en spillermasse på 200-300 i helger selv om det ikke er noe salg eller noen nylige oppdateringer, mens de selvsagt er mye mindre enn Conan Exiles (som er ett spill man kan spille evig og ikke blir ferdig med på samme måte).
Men at mye av salget til MYZ er faktisk salg og ikke kun humble bundle underbygges av denne grafen som er steamchart fra demoversjonen av MYZ:
Her ser man jo åpenbart at det var mange som prøvde ut demoversjonen av MYZ i forbindelse med stalker trials (faktisk flere enn de som prøvde den ut fordi de hadde forhåndsbestilt før lansering), men så er det nesten 3 ganger så mange som prøver demoversjonen av MYZ i forbindelse med salget i slutten av mai. Med så mange samtidige spillere (og demoen er relativt kort) så får man anta at ganske mange faktisk ble konvertert til salg.
Det virker logisk med tanke på peaken rundt salg / samtidige spillere i mai å anta at MYZ har bidratt bra på resultatet i Q2 rapporten og at det pga avtalen med Epic Games vil bidra bra på Q3 rapporten også.
Burde vi sendt en melding til IR og spurt dem?
Om de har passert 500k eller ikke er et enkelt spørsmål. Jeg er dog overrasket over at PR ikke har brukt det når DLCen ble sluppet. MUTANT HAVE SOLD OER 500K COPIES! HERE IS A DLC BITCHES!.
Ja, Funcom kan bli bedre på å klappe seg selv på skulderen #selvskryt
Du får aldri svar fra Funcom på antall solgte, det er jeg 100% sikker på. Du får evt se det i en pressemelding.
Derfor er jeg overrasket over at de ikke brukte tallet i sammenheng med DLC.
Det jobbes med patching på alle plattformer
Hørte med Funcom om blant annet hva årsaken til den noe beskjedne markedsføringen av Myz på Nintendo Switch
Svaret var at de ønsket å minske risiko ved release på ny plattform og lære av å publisere ett mindre spill for å være bedre forberedt ved store spillanseringer.
Avslutningsvis ble det nevt at de gjør alt for å kontinuerlig forbedre de interne prosessene og jobbe tett med partnerene ved lansering av ett nytt spill eller oppdatering