Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Mutant Year Zero - Road to Eden (BRL)(Funcom)

Det blir flere karakterer i selve spillet, det vet vi allerede - men et (mye) større persongalleri kommer nok evt. som DLC.

Rollespillet som ligger til grunn for har såvidt jeg har forstått et ganske stort utvalg karakterer.

3 Likes

Vi får se, jeg venter spent på hva som blir publisert offentlig

1 Like

Tenkte mer på besøkstall, er jo kun en grunn til å gå inn på den siden. Det er å kjøpe.

Da må du evt hacke siden, legge igjen noe kode som teller antall besøkende :wink:

uten at noen oppdager det.

Tja, spørsmålet er relevant og man kan benytte tjenester som Similarweb.com.

Her er f.eks andelen som besøker buy.mutantyearzero.com

Altså et anslag på ca 30%, med ca 67k totalt besøk, hvorav 30k unike besøkende i løpet av september måned.
image

Gledelig å se at det er såpass spredning på landene som har vært innom, og at Norge, som vanligvis er høyt plassert på disse listene, ikke er inne på top 5 engang
image

12 Likes

That’s a first :star_struck:

1 Like

Beta datum reveal imorgon? :smiley:

7 Likes

Kom upp en ny reklam på FB igår med stor spridning!

1 Like

:+1:
12 Likes
1 Like

Screenshot fra Facebook Q&A’en. Ingen nyhet, men en foreløpig bekreftelse på at spillet fortsatt bare skal selges digitalt.


EDIT: synes å huske at Funcom (e.l.) sa/skrev noe som gjorde at det virka som de skulle prøve å få til fysiske kopier. Krysser fingrene for det mtp. hvor mye spill, da spesielt på konsoll, som selges i fysiske kopier.

3 Likes

Jeg er forsåvidt ferdig lastet i funcom, så kursen kan fint gå oppover nå. Og derfor har jeg sittet og forsøkt meg på “gjett på ett tall” leken.

Det vil si salgstall for Mutant Year Zero på steam til PC. Konsoll kommer i tillegg, selvsagt.

Problemet er at dette er en genre med svært liten konkurranse, så det kan fort bli vanskelig å gjette på salgstall. Men gitt at spillet er bra, og får greit med oppmerksomhet rundt lansering så tenker jeg det er relevant å se på denne typen spill som sammenligningsgrunnlag:


Det er litt unøyaktighet, spesielt på xcom 2, fordi det er vanskelig å få ut nøyaktige tall langt tilbake i tid på steam.

Men den generelle trenden syntes jeg er at første 7 dager får spill ett sted mellom 50% og 66% av reviews de får første måned, og så avhenger det langsiktige review antallet av om spillet får oppfølgere, dlc, kommer på salg, osv - men potensiale over 2-3 år er åpenbart minst like stort som første måned. Alle inntekter tas med andre ord ikke ut ved lansering med mindre spillet flopper.

Så hva gjør Conan Exiles på den listen?

Det er fordi Conan Exiles har tillatt oss å estimere ca salg basert på reviews (reviews av spill kjøpt på steam, og review postet på steam).

image

Vi kjenner reviews, og salg, fra Conan etter 7 og 28 dager, og det ble lekket data fra Steam for noen måneder siden som tillater oss å tro at review/salg ratioen er ca 62. Ergo er antagelsen at Conan Exiles har solgt ca 1.3 millioner eksemplarer kun til PC per dags dato.

Ok? Men hva har det med Mutant Year Zero å gjøre?

Jeg rotet rundt på youtube kanalen til Funcom, og litt ellers og noterte noen tall.

image

Her sammenligner jeg 4 videoer for Conan med 4 videoer for Mutant Year Zero. Og det jeg ser er at lanseringstrailer selvsagt ikke finnes (og vi vet ikke om det skal lages, men jeg antar det), at trailer postet på playstation kanalen for Mutant Year Zero har fått mer enn 2.5 ganger tilsvarende oppmerksomhet Conan Exiles videoen fikk, men at de to første videoene postet av Funcom, på funcoms youtube kanal, har blitt sett 44% - 49% så ofte når det kommer til Mutant Year Zero som Conan Exiles.

Og siden disse videoene er nyere antar jeg følgende …

  1. Inntil lansering er min antagelse at Mutant Year Zero vil selge - kun på PC gjennom Steam - omtrent 50% av det Conan Exiles gjorde. Ergo 140 000 eksemplarer første 7 dager, og 240 000 første måned.
  2. Ved lansering vil jeg følge med på topplistene på Steam og anta salg basert på plassering der.
  3. 7 dager etter lansering vil jeg se på antall reviews i forhold til sammenlignbare spill og anta at salgstallet er ca 62 ganger reviews etter 7 dager, og at salgstallet etter 1 måned er ca 50% - 60% mer enn antatt salgstall etter 7 dager.
  4. Jeg antar at Mutant Year Zero i 2019 selger mellom 50% og 100% av det som selges i desember 2018.
  5. Konsoll kommer i tillegg, og det er åpenbart at når 750 000 har sett lanseringstraileren postet på playstation sin egen youtube kanal (kommer i tillegg til de 186 000 som har sett den på funcom sin kanal, og alle som har sett den i andre sammenhenger) så er det ett ganske stort potensialet på konsoll.

Har noen noen bedre måter å vurdere salget på underveis i prosessen vi er inne i? Det vil si før lansering, rett etter lansering, og på sikt? Andre kommentarer? Er dette helt feil tankemåte, er det andre spill innen genren som det er naturlig å sammenligne med? Jeg er klar over at det fort blir seleksjonsbias her og jeg aner ikke om utgangspunkt i visninger på youtube er bare tull eller ikke, men det er det beste jeg kan tenke meg?

Og hvis noen har noe fornuftig å si om salgsanslag på konsoll er jeg veldig interessert.

37 Likes

Vært kult med en limited edition med figur

3 Likes

Xbox, med sine 2,7 millioner følgere, har lagt opp videoen på Youtube -

24 Likes
6 Likes
4 Likes
3 Likes

Veldig interessant lesing og godt arbeid.
Blir spennende å følge tallene videre. Liker spesielt godt å finne slike faktorer som 62 her f.eks. Dere er kule :sunglasses:

2 Likes

Hvordan kan tallene trackes? Vanskeligere enn ved CE?

Lettere. Har jo CE som sammenligningsgrunnlag

1 Like