Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Mutant Year Zero - Road to Eden (BRL)(Funcom)

Om du leser litt så slippes den imorgen. Q3 er også imorgen. Argumentet var enkelt og greit at de ville ha folk på jobb for å kunne rette feil.

5 Likes

250k første dagen? Du er ikke redd for å ta i det skal du ha :stuck_out_tongue_winking_eye::joy::joy:

Siden det tydeligvis er vanskelig for enkelte. 250k første året.

2 Likes

Herregud da mann. Skal jeg måtte ta ett veddemål mot deg og nå? 1000 kroner på at det blir høyere enn 250k i løpet av ett år

2 Likes

Folk glemmer at dette er et spill med betydelig mindre investering enn CE. Greit å være litt jordnær når det kommer til antall solgte kopier. 250k solge til fullpris vil uansett være en betydelig suksess.

7 Likes

250k er selvfølgelig en suksess. Men jeg tror ikke det spiller noe rolle hvor mye kroner som er lagt ned i spillet så lenge dette spillet fronte all aldre. Jeg personlig tror på helt andre tall når 365 dager har gått og tror det vil selge fletta av mange og enhver

1 Like

Helt enig. Meget optimistiske salgsanslag som ikke innfris kan ha den virkningen at selv med godt salg blir folk skuffa og selger seg ut. Gjennomsnittet her på forumet kan også bli brukt mot oss funcomaksjonærer. Selger man bedre enn det tallet er det bull, selger man dårlige er det bear. Husk det neste gang man kommer med avstemning.

3 Likes
2 Likes

Dette er mine antagelser angående “suksess” for MYZ. Det er gjort for en stund siden. Mulig noen ser noen åpenbare feil her, men det er hva jeg går etter i hvert fall:

Inntekt per spill, avhengig av om Funcom får 50% eller 70% (dette er min løse antagelse av de mest sannsynlige scenarioene før Funcoms kostnader er dekket inn):

image

Så antar jeg på ett eller annet sted nås break/even, og at deretter får Funcom 50% av inntekter. Jeg vet ikke når dette nås, eller hva avtalen er men har gjort en gjetning på en sannsynlig avtale - kan selvsagt hende Funcom får både mer og mindre, og har høyere og lavere kostnader.
image

Da får jeg ett utgangspunkt for salg/inntekter for Funcom når det gjelder Mutant Year Zero som er:

Alt under 150k solgte (totalt, uavhengig av plattform) antar jeg er tap for Funcom, rundt 125k - 200k antar jeg er break even, og deretter regner jeg med at de tjener penger på prosjektet. Hvor mye de tjener er jo spekulativt, og salgstall målt mot inntekter vil jo endre seg når spillet er på tilbud osv… o

Men jeg antar at hvis Mutant Year Zero selger ca 150 000 eksemplarer totalt, på alle plattformer, første måneden spillet er i salg, så vil det være ett solid prosjekt for Funcom som gir god inntekt (alle kostnader dekket inn i desember 2018, alt salg i 2019 bidrar til overskudd).

Målet med å være publisher for Funcom er vel å få en jevnere inntektsstrøm, bygge flere merkevarer, osv. Jeg føler at “suksess” tallet for prosjekt er vesentlig lavere enn hva mange her tenker.

20 Likes

Omtalen av MYZ er så hype :money_with_wings:

The combat feels effective and polished, and that’s more than you can ask from a beta.

There is just enough in the way of inventory and character management to keep RPG buffs engaged, and just enough of exploration and narrative to keep adventure gamers intrigued.

3 Likes

På preorderen betaler de endel mindre enn 30% det er derfor de har valgt en løsning utenfor steam.

1 Like

Det er vel også kommentert at den loot’en man finner stort sett er ting man vil bruke og ikke masse ubrukelige ting.

1 Like

Håller helt med! Viktigt att komma ihåg; CE har mycket gratis som en globalt känd IP. Jo, jag känner till Mutant-serien sedan uppväxten -men jag tror ingen av mina norska vänner gjorde det innan Funcom skulle fungera som publisher för BL… och ännu mindre mina vänner från andra delar av världen.

Spel med en känd IP får automatiskt mer PR och hype i olika kretsar. Här måste man i stor grad bygga upp ett intresse från ”scratch” (inte riktigt men ni förstår vad jag menar). 250k är en betydlig succé i mina ögon, allt över detta tar jag som bonus :+1:t2:

3 Likes

Kjempebra innlegg @anon80503862! :ok_hand:

Nederland har 25% skatt for bedrifter, også tror jeg funcom kan ha investert mer enn 2,5 musd, spesielt ved 70% cut. Det kan også tenkes at funcom får 100% cut inntil de er i null. Ref starbreeze sine avtaler.

1 Like

Det blir selvsagt mye gjetting fra min side rundt hvor de går break/even. Hva er laveste/høyeste salgstall der du tror de går i null? Og er du enig i at de mest sannsynlig får 50% etter break even, eller tror du prosenten fort kan være annerledes?

Det mest interessante er jo om funcom får 100% inntil break-even eller ikke. Det påvirker i høyeste grad hvor mange spill de må selge for å gå i null. Om det er 30, 50 eller 70% etter break-even er ikke godt å si…

Jeg er veldig usikker på kostnadene, jeg synes 2,5 musd høres lite ut. Det er tross alt tre plattformer.

1 Like

Jeg mistenker litt at shooter’n som funcom jobber med er i mutant year zero-universet. Da har spillerne blitt kjent med universet i spillet som kommer i år og IP er da ikke så ukjent lengre.

2 Likes

Hvor mye kostet the Park da?

Det er mutant eller Solomon Kane som jeg ser det. :slightly_smiling_face: Det hadde vært kult med Mutant, ser jo endel som ble skuffet over at MYZ var turn based.

Jeg antar veldig lite? Det er jo et svært enkelt spill med kort varighet. Jo mer komplekst, jo vanskeligere å få bra på tre plattformer.

Og så tror jeg turnbased trolig er enklere å få til enn et multiplayer online open world spill som Conan :slight_smile:

1 Like