Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Mutant Year Zero - Road to Eden (BRL)(Funcom)

Medregnet release av DLC/XP packs og tilbudskampanjer? Jeg ser for meg at det vil genere salg lang over normalen pga replayability og utvidelsen av universet; og tror derfor at halen på salget kommer til å være mer markant enn f.eks CE.

1 Like

CE solgte 320k på en uke, ca 1m på 15 mnd. :slightly_smiling_face:

1 Like

Men CE ble kun sluppet på PC den uken.

Her kommer det jo fellesslipp på alt :wink:

3 Likes

Er det blitt antydet noe om Nintendo Switch release?
(er jo støttet i unreal så… :thinking:)

Hva er poenget ditt? Salgskurven blir vel rimelig lik? :thinking:

1 Like

MYZ kommer nok på Switch hvis det selger bra. Det kommer garantert ikke 4. Desember :slightly_smiling_face:

2 Likes

JEg vet ikke helt, se bort fra hva jeg tenkte på :smiley:

1 Like

Ikke meningen å gi dere våte drypp, men her er litt av grunnen til min bullishness:




Alle de overnevnte har en viss relevans til MYZ; imo :slight_smile:

14 Likes

Velg det sammenligningsgrunnlaget som passer (data fra arstechnica steam leak artikkel fra 1. juli - merk at frostpunk har etter mine beregninger solgt 200 000 siden den gang og battletech 70 000):

“Dager” og “Måneder” er tid fra lansering fram til dataene er hentet 1. juli.

Dessverre inneholdt ikke artikkelen data fra spill som solgte veldig dårlig.

8 Likes

Ser ut som indiespillene har mellom 60 og 70 salg pr reviews. Xcom har 118, men det er sikkert fordi det ikke er et indiespill.

3 Likes

Det er også gammelt, jeg tror gamle spill får mindre reviews per salg (ref cities skylines, age of empires, papers please). Merk også at Hellblade har ett ganske unikt forhold mellom salg/reviews i motsatt retning.

Men enig i konklusjonen, jeg har bestemt meg for å bruke 65 som forholdstall på grunn av dette.

2 Likes

Xcom 2 er en oppfølger og en kjent merkevare. Den vil naturlig nok selge en større andel helt i starten? mange ventet på den.

Conan og er vel relativt kjent merkevare globalt?

Mutant er vel litt mindre kjent, så anntar at en mindre del vil bli solgt ved launch, men at halen blir feitere når word of mouth sprer dette smykket av et spill videre til massene?

6 Likes

Nei, faktisk ikke. Se på Google trenden til frostpunk f. Eks: https://trends.google.com/trends/explore?q=Frostpunk

Hvis spillet blir godt mottatt, så sprer det seg som ild i tørt gress. Mye hjulpet av topsellerlisten til steam.

Det som gjør halen feitere er DLC-er med mer innhold. Dette gir masse gratis PR.

2 Likes

Det tror jeg er en korrekt antakelse.

Samtidig tror jeg Funcom klarer å tromme opp noe voldsomt med hype og PR rundt release. Det som er konge med MYZ er at alle bruker “XCOM” i forbindelse med omtale av spillet - alle!

Så her slippes altså et spill alle elsker til et sulten XCOM-publikum som desperat ønsker et nytt tilskudd til sjangeren sin.

Konklusjon: Vi slipper et nytt XCOM :wink:

(satt bittelitt på spissen)

8 Likes

Jeg har sett myz blitt sammenlignet med flere andre spill som selger bra : divinity original sin og wasteland. MYZ er nærmere disse rpg-ene enn xcom. Jeg ser også det som veldig positivt. MYZ ser ut til å ha bedre appell en xcom, men har litt mindre dybde.

4 Likes

Der er jeg heeelt uenig, absolutt ALLE bruker “XCOM” som første referanse i sin omtale av MYZ.

Dernest trekkes det frem at MYZ har klare spor av RPG i seg - noe som også er positivt!

Edit: Misforstod formuleringen din, vi er enige :sweat_smile:

MYZ har story og RPG-elementer som fenger utover turn-based nisjen. Ikke noe gleder meg mer enn når de som tester spillet forteller at de “elsker karakterene”, at “manuset er konge” eller at de “har lyst til å spille mer for å følge historien”.

2 Likes

Den tanken var jeg gjennom også. MEN :sunglasses:. Slik jeg ser det så blir MYZ litt som “XCOM 3” i denne sammenhengen - Alle som spilte Xcom 1 “visste” de kom til å like Xcom 2; derfor kjøpte de. På lik linje velger jeg å tro at de som likte Xcom 1 & 2 “vet” de kommer til å like MYZ. Altså vil salget på MYZ være naturlig høyere right off the bat pga insentivet de har fått fra Xcom serien (og annet turnbased; Fallout 1 & 2 f.eks)

2 Likes

5 Likes

Enig i det. Men det forutsetter at man vet om MYZ.

Vi er nok litt biased der.

Tror det var fler som hadde hørt om Xcom pre launch, enn som har hørt om MYZ.

Men det ordner seg med litt tid.

For å si det sånn, jeg er target audience for denne. Jeg er familiemann med jobb og barn, vokst opp med UFO/Xcom. Leser ikke spill presse lenger. Leter ikke etter spill. Spiller det som er bra basert på hearsay og overfladisk steam/twitch mysing… Er ikke så sikker på om JEG, den absolutt typiske målgruppa, hadde hørt om MYZ enda, om jeg ikke var Funcom aksjonær.

5 Likes

Kommer preorder på Steam, så da kan vi begynne å følge utiklingen der litt tidligere.

image

1 Like