Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Napatech: Reconfigurable Computing

Gode tall for Q2 i dag, kan se ut som selskapet er på god vei mot trygg grunn.

Markedet tar godt imot tallene og sender kursen opp 40% kl 09:30.

Er det planen at Napa skal ta en scanship nå ?:roll_eyes:

Finansavisen idag

Teknologi: Napatech har vært et mareritt for aksjonærene i flere år. Tirsdag eksploderte aksjen og steg 95 prosent på gode kvartalstall.

Anders Pedersen Bjergaard

Vinteren 2017 trodde Napatech-aksjonærene på gull og grønne skoger, og kursen sto i 24 kroner. I dag handles aksjen til 2,34 kroner, etter et fall på over 90 prosent.

Det kan tilsynelatende virke som om investorene igjen har fått troen på selskapet, og tirsdag steg aksjen 95 prosent etter fremlagt kvartalsrapport.

Napatech utvikler «intelligente nettverkskort» for sanntidsanalyse av nettverkstrafikk.

I andre kvartal endte omsetningen på 39,6 millioner danske kroner, opp fra 24,7 millioner kroner i fjor. Driftsresultatet før av- og nedskrivninger (ebitda) forbedret seg kraftig og landet på plussiden.

Fornøyd med tallene

På fjerde plass på aksjonærlisten er Storebrand Vekst med 4,62 prosent av aksjene. Forvalter Fredrik Thoresen er fornøyd med tallene.

– Den kraftige kursoppgangen skyldes primært tre faktorer. For det første leverer selskapet positiv kontantstrøm fra driften for tredje kvartal på rad. Videre løfter Napatech guidingen på driftsmarginen for 2019, sannsynligvis på grunn av en bedre produktmiks og kostnadsreduksjoner, sier han.

Forvalteren trekker også frem at de første inntektene er blitt rapportert fra softwareløsningen som kjøres på Intels nye SmartNIC plattform.

– Frem til dagens kursoppgang har selskapet vært priset til litt over kontantbeholdningen. Det er ingen analytikere som dekker Napatech, og det tar fort litt tid å sette seg inn i selskapets teknologi og verdikjede, da vi har få sammenlignbare selskaper i Norden, sier han.

Løfter guidingen

I kvartalsrapporten fastholder Napatech at selskapet venter en omsetning på mellom 150 og 180 millioner danske kroner.

Bruttomarginen ventes imidlertid å stige fra 68 til 69 prosent, som et resultat av lavere driftskostnader. IT-selskapet venter også at investeringene blir mindre enn tidligere annonsert, noe som vil gi positivt utslag på fri kontantstrøm.

Resultater i midten av guidingintervallene vil gi et ebitda-bidrag på 1,3 millioner danske kroner i 2019. Til sammenligning var driftsresultatet på minus 7,8 millioner danske kroner i fjor.

– Vi har vært nettokjøpere av aksjen i 2019, sier Thoresen.

Napatech

Napatech

Kjøpt kronn?

Kjøpte i går på 1,82 trur eg det var, men ingen stor sum da, men nok til at det er noen høvdinger i pluss :roll_eyes:

Edit: var med opp til kr 3 og nedigjen og ut på 2,60

2 Likes

Innigjen med snitt like under 2,4

Ser ut som det ligner litt ja :crazy_face:

Opp 15 prosent og omsatt for over 5 millioner, eg digger smalcap når alle skal ha den, da er det bare å lene seg tilbake :1st_place_medal:

3 Likes

Gudene må vite hvor dette ender, men det har vert noe store poster som har blitt sugd opp idag.
Det er selg lett å bli skremt av at den har gått vanvittig mye denne uka, men mcap er av den lave sorten, så her er alt mulig om noen har trua.
Spenning er det vertfall :+1:

1 Like

topp 20 besitter 80 prosent av aksjene.

1 Like

Ute igjen med snitt noe over 3,8 på inngangen fra rett under 2,4.
Her blir det en is idag :crazy_face:

3 Likes

omsetning på 150-180 i 2019. positiv ebitda…verdsatt til 300 mill. hallo? ny ledelse. ca. 80 % av aksjene eies av topp 20 per 26.august, like stort marked.

Reprisingen fortsetter. Dog noe lavere omsetning siste dager enn det var den første tiden etter Q2.

Passerte 100% avkastning i dag. Svært hyggelig etter lang tid i ventemodus.

1 Like

ser ut som den bare går og går. CMD 8. oktober. spennende å se om de har nye avtaler å melde

Ja det blir spennende, egentlig mest interessant er kanskje guidingen fremover. Hvis man er trygg på at selskapet er ute av krisen og på vei mot økende omsetning og muligvis positiv bunnlinje, så ser jeg ingen grunn til at vi ikke skal se 10kr før året er omme.

enig. blir spennende å høre guidingen.

der våknet noen. 1.5mill aksjer forsvant på et blunk…

1 Like

Den har egentlig oppnådd target for brudd på formasjonen og chartet ser veldig extended ut. Men som jeg sa i PoLight, ting kan være extended lenge når det er reprising på gang. Personlig har jeg lagt denne til på radaren min nå, så får vente på pullback.

1 Like

Pullback ser ikke ut til å komme her…

Nei, det var mer å gå på ja :smile: Jaja, can’t win em all.