rayman:
jeg gjør det enkelt for meg selv, limer inn en tråd skrevet av herman*
NATTO: Vellykket produktlansering verdt 7-10 kroner aksjen
NATTO24.03.2020 kl 16:341541
Natto har i flere år jobbet iherdig med dokumentasjon og forberedelse i forbindelse med lansering av sitt første produkt som ikke er relatert til Vitamin K2. De opplever stor interesse hos potensielle kunder, og produktet vil bli offisielt lansert når de kliniske studiene er ferdigstilt. Spørsmålet er hva dette kan være verdt for selskapet.
Jeg tror at 30 mill i omsetning i 2021 er svært konservativt. Hvis vi tar utgangspunkt i 40% bruttomargin, havner vi på 12 mill. Så har selskapet allerede en komplett organisasjon på plass, og med unntak av en produktsjef , trenger de nok ikke øke de faste kostnadene nevneverdig. Det er vel også tvilsomt om de vil bruke store beløp på annonsering, men hvis vi setter av 4 mill i økte kostnader knyttet til produktet, får vi et netto overskudd på 8 millioner. Da vi nok kan forvente en sterk vekst i salgsinntektene i flere år fremover, vil en P/E på 20 være høyst rimelig. Dette priser dette forretningsområdet til 7-8 kroner aksjen. Selv mener jeg at dette er svært nøkternt.
Nordea priser natto til 17-20 nok/aksje uten å ta hensyn til det nye produktet. Med gode tall for Q2 og Q3 hva gjelder kjernevirksomheten, er det grunn til å tro at dette kursmålet heves hvis ikke Corona krisen tar helt knekken på finansmarkedene. Så kommer da f eks 7-8 kroner aksjen i tillegg så fort Natto kan dokumentere vesentlig salg. Så må vi ikke glemme at Natto i q4 med stor sannsynlighet vil ha like gode tall som Kappa hadde da de ble solgt for nesten 800 mill. Det tilsvarer vel nesten 40 kroner aksjen. Håper Nordea kommer med kursmål 30 etter Q3 tallene, forutsatt at Natto da har gjennomført en vellykket lansering.