Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NattoPharma (NATTO)

rayman:

jeg gjør det enkelt for meg selv, limer inn en tråd skrevet av herman*

NATTO: Vellykket produktlansering verdt 7-10 kroner aksjen

Herman*

NATTO24.03.2020 kl 16:341541

Natto har i flere år jobbet iherdig med dokumentasjon og forberedelse i forbindelse med lansering av sitt første produkt som ikke er relatert til Vitamin K2. De opplever stor interesse hos potensielle kunder, og produktet vil bli offisielt lansert når de kliniske studiene er ferdigstilt. Spørsmålet er hva dette kan være verdt for selskapet.

Jeg tror at 30 mill i omsetning i 2021 er svært konservativt. Hvis vi tar utgangspunkt i 40% bruttomargin, havner vi på 12 mill. Så har selskapet allerede en komplett organisasjon på plass, og med unntak av en produktsjef , trenger de nok ikke øke de faste kostnadene nevneverdig. Det er vel også tvilsomt om de vil bruke store beløp på annonsering, men hvis vi setter av 4 mill i økte kostnader knyttet til produktet, får vi et netto overskudd på 8 millioner. Da vi nok kan forvente en sterk vekst i salgsinntektene i flere år fremover, vil en P/E på 20 være høyst rimelig. Dette priser dette forretningsområdet til 7-8 kroner aksjen. Selv mener jeg at dette er svært nøkternt.

Nordea priser natto til 17-20 nok/aksje uten å ta hensyn til det nye produktet. Med gode tall for Q2 og Q3 hva gjelder kjernevirksomheten, er det grunn til å tro at dette kursmålet heves hvis ikke Corona krisen tar helt knekken på finansmarkedene. Så kommer da f eks 7-8 kroner aksjen i tillegg så fort Natto kan dokumentere vesentlig salg. Så må vi ikke glemme at Natto i q4 med stor sannsynlighet vil ha like gode tall som Kappa hadde da de ble solgt for nesten 800 mill. Det tilsvarer vel nesten 40 kroner aksjen. Håper Nordea kommer med kursmål 30 etter Q3 tallene, forutsatt at Natto da har gjennomført en vellykket lansering.

Artig at det endelig løsner for Natto. Har fulgt med selskapet siden 2011, lest meg opp på forskningen, men aldri investert noe særlig, da K2 i prinsippet var ukjent, og jeg tenkte det ville ta tid. Og det har tatt lang tid. Nå derimot, tror jeg all forskningen og arbeidet, kombinert med korona og valutaeffekter, gi en ketchupeffekt. Tror det er vanskelig å regne på nøyaktig kursmål her. Bruk av K2 vil sedimenteres i befolkningen og kunne gi snøballeffekter (folk snakker sammen etc).

1 Like

Ser man det ja:
De som har gått igjennom en Covid19 infeksjon og som har tilstrekkelig med K2 vitamin i kroppen klarer seg bedre enn de med mangel på vitaminet.

5 Likes

Jeg er ikke overrasket.

Influensasesongen er syklisk, og skjer typisk på vinter og tidlig vår.

Man har tenkt at dette skyldes sollys og økt vitamin-D produksjon om sommeren, som jo er en god teori. Vitamin D har en sterk kobling til immunforsvaret.

Kan denne kombinasjonen av vitamin D og vitamin k2 (delvis) forklare influensasesongene? Det synes merkelig at det kun skal skyldes kulden, og man vet at vitamin k2 virker synergistisk med vitamin D: k2 aktiverer proteinene som vitD lager. I denne hypotesen er det altså mangelen på vitamin k2 i kostholdet etter høsten som gjør mennesker mer mottakelig for virus.

Man ser at k2 henger sammen med mye i kroppen. Både beinbygging, kalsifiering og dekalsifiering av bløtvev, beskyttelse mot kreft, immunforsvaret, + andre assosiasjoner som til huden (elastin)

Selv tror jeg at K2 vil bli likt som vitamin D - bruken vil eksplodere straks man utvikler en brukbar og enkel labtest som blir populær i det medisinske miljøet (det var jo det som skjedde for vitamin D i sin tid).

3 Likes

En annen faktor er vel at mange av de som dør av koronavirus har hjerte og kar sykdommer (såvidt jeg har fått med meg er dette den største kjente risikofaktoren) og på den annen side har vitamin k2 funksjonen å frakte kalsium bort fra blodårene og inn i skjelettet, som gjør blodårene mer elastiske.

3 Likes

Chartet begynner jo også å se litt bedre ut nå

1 Like

Dette var grunnlaget for min inngang. Nå har kursen gått mer i dag, så det er mulig vi lukter brudd opp fra siste 5 år range. Det kan bli kraftige saker.

2 Likes

Hva med caydence pharma. Som eier patentene på Menaq7???

Hva mener du?

NattoPharma sin rettigheter for bruk av Kaydence sin IP redegjør de for her. Om Kaydence plutselig blir mye verdt, blir Natto også desto mye mer verdt, siden de er en stor eier.

Jeg er aksjonær i kaydence, og lurer bare på hvordan det går?

Jeg har ikke hørt noe etter at de la Kaydence på is. Om de starter det opp igjen før vi nok høre det.

Hyggelig for dere Alle med den fine oppgangen!!
Menaq7 er et veldig bra produkt…
Selv valgte jeg å kaste de siste kortene for noen mnd siden,… etter veldig mange år,og mange skuffelser.
Var godt inne på topp 20 lista i flere år.
Satser nå Alt på Pcib, som jeg har fulgt like lenge som Natto, og som jeg tror er Den sjangsen man får en gang i et børsliv, et helt utrolig potensial :+1:
Nattopharma er et bra case, og vil sannsynligvis lykkes…
Men liker ikke Bohan…

Invitation to presentation of Q1-2020 financial results

NATTO: BOARD MEMBERS OF NATTOPHARMA ASA EXERCISE OPTIONS

1 Like

Det var gode nyheter som kom i går, alltid bra når innsidere utøver opsjoner.

Men som jeg har sagt tidliger så oppfordrer jeg dere til å holde på aksjene, fremdeles ca 100% oppside igjen før- rett etter Q1. Analyse fra Nordea 23.04.2020:

(jeg personlig har tro på en kurs på ca 30-40 kr i løpet av 2-6 mmd)

The Q1 sales update indicated ~100% sales growth y/y and the demand outlook for its products looks strong. As long as the company can avoid significant raw material shortages, we believe it is favourably positioned in the current COVID-19 situation. We raise our sales estimates by 14-21% for 2020-22 due to strong organic demand, a COVID-19 boost and positive FX effects. We find good valuation support at current levels and set a new DCF- and multiples-based fair value range of NOK 18-22 (17-20) per share.

Analysts: Oliver Schüler Pisani, Hans-Erik Jacobsen

2 Likes

Annual Report 2019

1 Like

har Weston Price blitt nevnt her inne før?
weston

Weston Price var en tannlege som reiste rundt i verden for å studere primitive kulturer. Han observerte at inntaket av fettløselige vitaminer var x10 så høyt hos urstammene som i den moderne befolkningen, derunder vitamin k2. Når han så ga pasientene sine tran og k2 (i form av olje utvinnet fra smør) så han store forbedringer.

Jeg synes det er rart når leger sier at k2 dekkes gjennom det normale kostholdet. Og enda rarere at det gis kalsium og vitamin D og ikke k2.

Pasienter med benskjørhet, får vanligvis kalsium. Og vit D… Av legen.
Dermed risikerer pasienten en økning av fare for hjerteinfarkt med ca 50 % !!!
Dette viser hvor. Lite kjent vit K2. Er.
For ganske riktig,dette problemet kan løses med vit. K2, MK7…

1 Like

Det er lite kjent. Bruken vil eksplodere, når det blir kjent. Og det er til en viss grad allerede kjent av pasienter og noen få leger. :slight_smile:
Jeg har ikke troen på kalsium, men å gi vitamin D er helt riktig. Det selges til og med vitD+k1, fremdeles. Det sier sitt om hvor tidlig fase vi fremdeles er i. Jeg tror vi er i “the end of the beginning” for vitamin k2.