Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NattoPharma (NATTO)

Det har jeg trodd i 5år ,Minst nå…:joy::joy:

1 Like

Husk at den veksten vi ser nå er ute blant de selvlærte og helsebevisste. De som konsulterer dr google. Når k2 først omfavnes av helsevesenet på samme måte som vitamin D…
På den annen side kan det hende vi taper krigen og k2 havner i samme kategori som vitamin A: folkefiendevitaminet - forhatt, dømt og karaktermyrdet til døde.
Men det er nedsiden jeg kan leve med.

Jeg itererte søket mitt på Iherb.com.
På toppselgerlisten over vitaminer så er MenaQ i helt eller delvis 4/5 produkter på topp 5. Lovende.
Dere kan se selv ved å bla til toppselgere og krysse av for vitaminer-kategorien. Første siden er kun vitamin D og C :slight_smile: k2 begynner å snike seg inn fra og med side 2.

@U-rik skrev" Jeg synes det er rart når leger sier at k2 dekkes gjennom det normale kostholdet. Og enda rarere at det gis kalsium og vitamin D og ikke k2."
Min kommentar er at dette stemte nok tidligere, da vårt kosthold besto av mat som ikke var like godt oppbevart eller som kanskje var litt over dato ang. holdbarhet - K2 finnes jo naturlig i fermenterte produkter.
Det er mange som ikke har satt seg inn hvordan K2 påvirker kroppen, og de fleste som nå skriver innlegg på tråder ang. NattoPharma fokuserer kun på aksjeutviklingen. Ikke at det er uvesentlig, men mange trenger å lese seg opp på produktet. Det finnes mye å lese, bl.a. på selskapets hjemmeside.
EDIT: Ang. benskjørhet så aktiverer vitamin K2 prosessen som fører kalsium inn i skjelettet - og minsker risikoen for at det legger seg som plakk i blodårene.
NB! Men K2 må ikke benyttes av de som går på blodfortynnende medisiner da det “normaliserer” blodet.

Gulost er vel den eneste kilden til fermentert k2 i det alminnelige kostholdet. Og hvem gidder spiser 300-500 gram hvitost for å få dekket behovet sitt hver dag? Spiser man et høyt volum grønne blader/grønt kan evt. vår egen mikroflora produsere noe k2, men her vet vi lite om hvor mye og om det er nok. Et stort volum salat er ikke vanlig i norsk kosthold, heller.
Dessuten er k2 redusert i animalske industriprodukter (egg, kjøtt, meieri).
Basert på Weston Price sine undersøkelser vet vi uansett at vi i den moderne verden får 10 ganger så lite k2 som tradisjonelt sett - og dette var før lettmelk og mager kjøttdeig :slight_smile:

1 Like

Ja, skal du dekke med ost og kjøtt vil det kreve såpass store mengder at det igjen vil gi andre negative helseeffekter. hvis man skal få det naturlig bør man satse på surkål (hjemmelaget dvs ikke pose), natto, kimchi e.l.

1 Like

11,90 :heart_eyes:

3 Likes

Hva forventes av q1 i morgen?

De har jo guidet ganske tydelig hva vi kan forvente oss

NattoPharma has seen a significant demand for our products during the first quarter, and we are experiencing more than 100% growth compared to the same period last year, with revenues exceeding NOK 55 million in the period. The Gross Margin is expected to be in the previously indicated range of 42% to 47%. The Adj. EBITDA is expected to be in excess of NOK 10 million for the period.

1 Like

Takk, ser du for deg at det er priset inn i dagens kurs?

Det er bare delvis priset inn en oppdatert positiv guiding for 2020. Aksjen har mye å gå på hvis de er bull.

1 Like

Scroll opp så ser du at jeg tror på kurs 50-100 på litt sikt :wink:

(mnok) Q1’20 Q4’19* Q1’19
Operating Revenue 56,3 38,5 27,8
Gross Margin 42,2% 42,4% 43,6%
EBITDA (adj.) 10,5 2,2 1,9
6 Likes

Guider opp for hele året, bra :+1:

We have increased our guiding on the overall YoY revenue growth from 35% to 50%
(previously 20% to 30%), and we are maintaining our guiding on the overall
margin and EBITDA (adj.), respecitvely between 42% and 47% and between 10% to
15% on a full year basis. This guiding on revenue and margin is only related to
the current vitamin K2 business, and any impact of a launch of a new ingredient
is not taken into account in these numbers."

2 Likes

Flying start to the new year

Finansiell kalender

Jepp, det var den biten jeg var mest interessert i. Var usikker på om Q1 kun endret på når de fikk inntektene. Tydeligvis, så har det Covid-19 økt etterspørselen.

Har tenkt litt på å bruke det selv. Får i meg greit med grønt, men tror kanskje ikke det er nok. Med 90%+ av 65 åringer med åreforkalkning, så er dette et helt vanlig problem. Tviler at jeg er blant de 10% beste på kosthold…

1 Like

Earnings per share 0.53 var godkjent :slight_smile: Blir vel et greit overskudd i år selv om man så klart ikke kan gange opp Q1 med 4.

Fortsatt stort lager på tross av rekordsalg, ned fra 33,6 til 27,9. Fryktet at lageret skulle være en del lavere, men de har fått fylt på ganske bra.

2 Likes

Klarer de en EPS på over krona for året burde man vel se kurser på 20+

1 Like

Nu kör vi, som de sier i Sverige :partying_face:

1 Like