Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NattoPharma (NATTO)

Virker som de ikke blir noen oppdatert analyse fra Norne slik jeg tippet over.

[quote]Innlegg av: oxion (17.02.17 09:49 ), lest 8 ganger
Ticker: NATTO
RE^1: NATTO: BØRSENS MEST UNDERVURDERTE?
info til dere som venter på analyse fra norne… Kan noen sjekke opp den andre som dekket natto ??

Norne Securities har sluttet å dekke Nattopharma.

Vi dekket selskapet tidligere fordi de hadde en marketmaking avtale med oss.

Etter at den ble oppsagt ble den viktigste grunnen for oss til å dekke aksjen borte.
[/quote]

2 Likes

Sendte en mail

[quote]Hei Kjetil,

Jeg har hørt at Norne ikke lenger dekker selskaper med kvartalsvise analyser. Vet du om dette også gjelder Indep? Hvis de fortsatt følger selskapet, når kan vi forvente at denne gjøres tilgjengelig på hjemmesiden?

Er det noen planer om å filme presentasjonen på kapitalmarkedsdagen i mai og gjøre denne tilgjengelig for de av aksjonærene og andre interessenter som ikke har mulighet til å delta?

Hilsen
NN
[/quote]

Og fikk svar

[quote]Hei NN,

Indep Securities har utarbeidet en analyse som de har publisert for sine kunder. Denne kommer til å bli offentligjort på våre hjemmesider ila neste uke. Vi har dessverre ikke anledning til å publisere denne før Indep gir grønt lys.

Når det gjelder kapitalmarkedsdagen så er video noe vi vurderer som et bra alternativ til alle som ikke kan møte på dagen. Dette vil dog ikke bety at det kommer til å være live streaming, men at presentasjonen skal kunne publiseres via våre hjemmesider i etterkant.

Ønsker deg en god helg,

Rgds,

Kjetil Ramsøy
CFO, NattoPharma[/quote]

5 Likes

fint at noen manipulerer kursen. Lå kjøp.på 9.610. Jeg la meg på 9.62, da ble den momentant lagt på 9.63. Jeg la meg på 64 og da gikk den rett på 65. Annoying!

3 Likes

Noen som prøver å riste løs noen aksjer?

Det var en topp 20 aksjonær som reduserte fra 153 til 100k aksjer for å ta et bet i NEL, men visstnok ferdigsolgt etter eget utsagn på hegnar online.

1 Like

Hvilken tidshorisont har du på Natto @holmes? Er det noen kjente triggere i løpet av H1?

Jeg har lang tidshorisont (2019-20), men jeg tror at selskapet vil prises om “allerede” i år.

  • Indep analyse denne uken
  • Kapitalmarkedsdag i mai med guiding for året og mer informasjon om strategien
  • H1 rapport

Ellers har selskapet sagt at de planlegger å øke kommunikasjonen med markedet gjennom økt frekvens på meldinger. Ting som vi venter på er

  • Neste ingrediens (forventet H2)
  • Farma satsing / partneravtaler
3 Likes

Hele analysen her

http://www.nattopharma.com/indep-securities-1.html

The numbers surpassed our expectations, which is why we have raised our price target from NOK 11.96 to NOK 14.25 per share.

  • We believe that NattoPharma operates in a market that is not only going to grow, but also possesses explosive growth potential.
  • The Vitamin K2 market is often compared to the Vitamin D market, which quadrupled its size in very short time.
  • As one of very few high-quality providers, NattoPharma promises to become an international success.

Our base case model predicts that NattoPharma will be able to grow its business by 62.5% in
2017 (compared to growth of 66% in 2016). This is a moderately conservative estimate as the
market possesses much larger potential, but we prefer to stay on the safe sign until we see a
clear movement from the market.

Our DCF analysis yields an average of NOK 14.25 per share, but the upside potential is
much greater if the market enters into an explosive phase. As the leading market
provider, NattoPharma will reap more benefits that other company and with the
current expansion of capacity, it can serve much larger volumes on a gobal scale.

10 Likes

Takk for mye god info, @holmes! :+1:

3 Likes

Da har jeg tatt tapet i TIL og satset de på NattoPharma i stedet. De to siste rapportene har vært solide, og veksten de ser for seg svært sterk.

4 Likes

Fortsetter diskusjonen her, siden jeg dro dette over på en sammenligning mellom NattoPharma og Asetek og strengt tatt er mer interessert i hva som gjør @Larsen negativt til NattoPharma

Hvis du ser på tallene:

4th Quarter 2016

· Revenue rose by 44 % to NOK 15,9 million
· Gross Margin for the period was 46 %, up from 31 % in Q4’15
· Positive EBITDA of NOK 0,2 million
· Profit after tax was NOK 0,6 million

Full Year 2016

· Revenue rose by 66 % to NOK 52,5 million
· Gross Margin for the year was 45 %
· EBITDA coming in at NOK -9,1 million
· Loss after tax was NOK -18,2 million

Veksten i omsetning fra 2015 til 2016 var på 66% (2015Q4 til 2016Q4 ga 44%) og marginene var kraftig opp 2015Q4 til 2016Q4, fra 31% til 46%. Dette samtidig som de har utgiftene under kontroll. De har knapt økt når det kommer til lønninger og posten “other operating expenses” er kraftig ned:


Det kommende kvartalet snakket de om å utvide produksjonskapasiteten betraktelig, og utover året øke fokus på marginene.

Det ser mao ut som de har klart å få kostnadene under kontroll samtidig som de øker volumet kraftig. Interessen for Vitamin K2 er også klart økende, og NattoPharma er markedsledende:


Hvis man ser på f.eks opsjonsprogrammet, så virket det rimelig stuerent. Opsjoner til veid pris over en periode. Så ikke noe snusk sånn sett.

8 Likes

Tallene ser bra ut de, er bare produktet jeg ikke helt har troen på vil gi så veldig høy avkastning med det første.

2 Likes

Trenden ser ganske bra ut hvis du ser på snitt per måned. NB Februar er ikke helt ferdig.

3 Likes

Takk for svaret! Jeg lurte på om det var noe jeg ikke hadde sett i analysen av tallene, så greit å få bekreftet at det ikle var det skoen trykker.

Angående vitamin k2, så synes jeg ikke det er et fantastisk produkt, men når man ser hvor mye f.eks. C-vitamin som selges, så ser produktet straks litt bedre ut.

Et godt kosthold er gjerne det som skal til for å få i seg de vitaminene man trenger, men det er nok mange som kan tenke seg en snarvei. :wink:

1 Like

Det blir jo gjerne en dobbel effekt i aksjekursen dersom sentimentet blir mer positivt til selskapet og priser høyere multipler og de fundamentale tallene vokser (forventet 60+% i år).

Tenker på Kitron som ble priset til P/E 9 og har hatt en fantastisk utvikling både når det gjelder bedre resultater, men kursen har også steget 83% bare på grunn av høyere P/E tall. Det er denne kombinasjonen som gjør at aksjer kan stige så enormt mange prosent på relativt kort tid.

Natto har jo slitt med dårlig sentiment mange år, men jeg tror dette vil bedre seg nå, og at markedet blir litt mer positivt innstilt til selskapet hver gang de leverer det de har guidet. Og den nye ledelsen har levert alt de har guidet siden de startet for litt over et år siden, og guidingen på sikt er svært aggressiv (deres base case er en god del høyere enn mitt base case).

2 Likes

Natto er overhodet ikke omsatt i dag?

Nei og det positive med det er at kursen ikke går ned!!!

1 Like

Sjekk ut omsetningen i Kitron tilbake i tid, den var veldig lav, og P/E var på 8-10. Det er kun det siste året P/E har gått opp mot 17. Dette samtidig som de guider grei vekst og bedre marginer.

1 Like

PCIB var jo et helvete å komme seg inn og ut av da jeg handlet der på 6 kroner.

3 Likes

[quote]NATTO: Disclosure of large shareholding

PRO AS has purchased 1000 shares in NattoPharma ASA, at a price of NOK 10,- per
share.

Subsequently, the total number of shares held by Pro AS is 879 263, or 5.004% of
the outstanding shares and voting rights of NattoPharma ASA.[/quote]

http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=421121

4 Likes