Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NattoPharma (NATTO)

Si det… Regnet ikke Nordea med en EPS på over 2kr 2022? (Og de bommet med nesten 30% i q1). Dumt å la selskapet gå nå til 6x av det synes vel de fleste. Kursen burde jo kunne stå i 25-30kr da tenker nå jeg. Men, ting kan jo skje, positivt som negativt.

1 Like

NATTO: INVITATION TO 2020 ANNUAL GENERAL MEETING

NATTO: INVITATION TO 2020 ANNUAL GENERAL MEETING

Her er børsprisingen på noen selskaper innen farma. At NATTO skal være på bunn er vanskelig å skjønne for en enkel sjel. De leverte også positiv EBITDA med 10 mill. i Q1.

Mcap:

01 - Medi 3674 mill
02 - BGBIO 3460 mill
03 - PCIB 2563 mill
04 - PHO 1635 mill
05 - BIOTEC 1 590 mill
06 - NANO 1367 mill
07 - COV 1 272 mill
08 - SOFTOX 755 mill
09 - TRVX 613 mill
10 - VISTIN 563 mill
11 - NAVA 336 mill
12 - LIFE 267 mill
13 - NATTO 230 mill

Q1 revenue

01 - MEDI 103 mill
02 - VISTIN 61,5 mill
03 - NATTO 56,3 mill
04 - NAVA 55,6 mill
05 - PHO 55 mill
06 - BIOTEC 35,5 mill
07 - COV 29,2 mill
08 - SOFTOX 4,2 mill (Q4)
09 - PCIB 1,9 mill
10 - TRVX 0,3 mill
11 - BGBIO 0
12 - LIFE —
13 - NANO -116 mill

3 Likes

image

image

Regnskapet viser klart og tydelig at selskapet har dyttet kostnader over på Kaydence, og at det er investeringene her som konstant har dyttet selskapet fra pluss til minus. Når “depreciation and amortization” (avskrivninger) flytter ett svært positivt resultat godt over til minus, så skjønner man jo at selskapet har store kostnader som ikke tas med i “skrytetallene” i regnskapet.

Så sier selskapet at denne investeringen i Kaydence er “på vent” mens man venter på å hente mer penger. Ergo har man ikke tenkt å stoppe å hive penger inn i dette.

De reelle kostnadene i regnskapet for NattoPharma vises derfor ikke, og en investering i selskapet framstår som en gambling på at selskapet ikke fortsetter å dytte masse penger inn i forskning og utvikling slik at alt overskudd - og gjerne mer til forsvinner. Det vil si at noen utenforstående ser seg tjent med å bidra til forskningen, og at ikke dette skal betales av Natto framover.

Ett oppkjøp av Natto vil sannsynligvis drepe denne satsingen, og så kan man bare gå over til å tjene penger.

En av grunnene til at jeg var inne i natto før q1, og så solgte meg ut etterpå, var at jeg så at regnskapet for 2019 ble “sminket ned.” Det vil si at svært store utgifter ble tatt i fjor, slik at 2020 skulle framstå regnskapsmessig som utrolig godt. Når selskapet samtidig indirekte sier at de ønsker å kjøre en emisjon for å ta over Kaydence og kjøre videre der - men må pumpe kursen først, så solgte jeg meg ut med en liten gevinst.

Dette budet kan sees på som ett skambud, eller som ett forsøk fra noen som ønsker å hive ut forskningsdelen og tjene penger på å “kun” selge produktene i markedet. Noe jeg faktisk er tvilende til at dagens ledelse har som strategi, men som framstår som enkleste modell for å skape aksjonærverdier på kort sikt (lang sikt og kort sikt kan her fort ha motstridende interesser).

4 Likes

Samtidig er den pharma satsingen lagt på is med minimale kostnader så jeg ser ikke helt relevansen med tanke på dagens situasjon. Relevant historisk, men ikke nå.

Så lenge satsingen fortsetter å være lagt på is så framstår Natto som ett selskap med strålende framtid. Det er det at satsingen vil fortsette å være på is som jeg er skeptisk til med tanke på hva selskapet selv skriver i sin outlook del.

Så diskuterte vi det rett etter kvartalsrapport, og jeg erkjenner at du har mye bedre forståelse av selskapet enn meg. Jeg forholder meg bare til den skriftlige guidingen, og har ikke sett hva de har sagt muntlig.

Slik jeg forstår det er det aktuelt å ta opp den satsingen hvis man får inn ekstern finansiering, men ellers vil den ligge sovende.

1 Like

Kan godt være at Natto fortjener en viss rabatt i forhold til kollegaene i sektoren, men synes også rabatten i dag er for høy. P/S 5 ville gi kurs på 44 kroner så noe rundt der hadde vært mer rimelig. Da ville man fortsatt hatt en pen oppside.

Kursutvikling ved P/S 5

1 Like

NATTO : INITIAL RESPONSE TO OFFERS BY KAPPA BIOSCIENCE

2 Likes

Det var vel hva folk håpet på?

4 Likes

Det og bud-økning :slight_smile:

1 Like

Litt usikker på om jeg ønsker det når utgangspunktet er såpass lavt. Skal vi liksom bli glade for 20 kroner?

Ja, jeg trodde ikke de ville komme med et uttalelse før det lå et konkret bud på bordet, men flott at styret sier tydelig fra her. Styret sitter på en del aksjer.

2 Likes

Dette var deilig. :smiley:

2 Likes

:slightly_smiling_face:

1 Like

Utifra det styret og de store aksjonærene skriver må man nok minst opp dit. Tror du de vil øke budet så mye? Blir vel mest sannsynlig at natto kjører på videre her selv?

"The Board of Directors of NattoPharma (the “Board”) is in the process of
engaging a financial advisor to assist with an evaluation of the Offer Price and
of all strategic options available to the Company and its shareholders. "

Evt. kontakte flere mulige kjøpere?

Visste at det var noe fishy med at de ville ha rett over 10% av aksjene. Det stinker så jævelig. :nauseated_face:

2 Likes

Tror det blir kamp om de aksjene opp til 10% med tanke på dette

Jo men det er jo ikke sånn at et styremedlem kan presse gjennom sin vilje