Så blir det spennende om neste rykk herfra blir opp eller ned. Selv tipper jeg på videre opp.
Det har vært ganske stille nå. Eller, det er vel gått tilbake til sånn det var før det ble spennende.
2020 har vist seg å være en begivenhetsrik år på mange måter. Caset mitt er at Natto omsider har fått vind under vingene og er på vei til nye høyder. Om de klarer å opprettholde veksten og ikke rote til «the narrative» om lønnsom vekst & drift med mas on Kaydence tror jeg dette blir en veldig ok+ høst/vinter.
-
- 130 000 18,26 13:47:16
Oppkjøp på gang?
Ja det er vel mest sannsynlig at Kappa fortsetter å hamstre aksjer. Dvs de vil sikre seg flest mulig aksjer før de kommer med et nytt bud er min teori.
og topp 20 øker beholdningen fremdeles:
Investor | Number of shares | % of top 20 | % of total | Type | Country |
---|---|---|---|---|---|
PRO AS | 2,701,310 | 18.24% | 13.82% | Comp. | NOR |
AVANZA BANK AB | 1,754,769 | 11.85% | 8.98% | Nom. | SWE |
TG MONTGOMERY AS | 1,735,122 | 11.71% | 8.88% | Comp. | NOR |
SVENSKA HANDELSBANKEN AB | 1,378,670 | 9.31% | 7.06% | Nom. | SWE |
EUROCLEAR BANK S.A./N.V. | 1,360,000 | 9.18% | 6.96% | Nom. | BEL |
BOHAN & CO AS | 1,098,455 | 7.42% | 5.62% | Comp. | NOR |
KAPPA BIOSCIENCE AS | 985,904 | 6.66% | 5.05% | Comp. | NOR |
DNB MARKETS AKSJEHANDEL/-ANALYSE | 470,798 | 3.18% | 2.41% | Comp. | NOR |
JAN FR. BJERKENES HOLDING AS | 466,666 | 3.15% | 2.39% | Comp. | NOR |
UBS SWITZERLAND AG | 435,303 | 2.94% | 2.23% | Nom. | CHE |
NORDNET BANK AB | 375,489 | 2.53% | 1.92% | Nom. | SWE |
RATUSINSKA PATRYCJA KAROLINA | 350,000 | 2.36% | 1.79% | Priv. | POL |
CINCO INVEST AS | 300,000 | 2.03% | 1.54% | Comp. | NOR |
NIELSEN TRYGVE | 275,000 | 1.86% | 1.41% | Priv. | NOR |
ØYEN ERIK | 215,500 | 1.45% | 1.10% | Priv. | NOR |
NICOLINE INVEST AS | 200,000 | 1.35% | 1.02% | Comp. | NOR |
NXT CAPITAL LTD | 200,000 | 1.35% | 1.02% | Comp. | CYP |
TSAMBIKO HOLDING AS | 190,476 | 1.29% | 0.97% | Comp. | NOR |
NORDNET LIVSFORSIKRING AS | 178,899 | 1.21% | 0.92% | Comp. | NOR |
RBC INVESTOR SERVICES BANK S.A. | 140,115 | 0.95% | 0.72% | Nom. | LUX |
Total number owned by top 20 | 14,812,476 | 100% | 75.81% | ||
Total number of shares | 19,539,933 | 100% |
Last updated 07.09.2020
-
- Listeelement
Det er iallefall noen som selger …
Jo, det er noen (få) som selger. Noen velger alltid de dårligste tidspunkt å selge. Så da kan kjøperne trekke seg godt tilbake og plukke aksjer til priser som er nesten 10% lavere enn bare for en uke siden, og . Men volumet er lavt.
Et godt råd er å unngå å komme i en situasjon der man må selge aksjer når markedet er dårlig. Nå venter mange på en korreksjon (som kanskje ikke kommer?) og er avventende med å kjøpe.
Noen svake hender som skal ristes ut
Den rapporten om verdsettelsen av selskapet mm. lar visst vente på seg.
Jeg forsøkte å spørre Ramsøy om dette, men fikk et ganske intetsigende svar:
“Vi vil kommunisere en eventuell utvikling i denne prosessen når det kommer til et punkt hvor dette er avklart og relevant for markedet.”
Nå er det jo utenforstående som har fått oppdraget med denne “strategiske gjennomgangen”, så man kan kanskje ikke skylde på selskapet for at det tar lang tid.
Tror prosessen handler om å evt. finne en kjøper som vil betale relevant pris. En melding i seg selv som sier at selskapet er verdt X kroner hjelper jo lite. Hvis ikke man finner en kjøper som vil betale reel pris, vil sikkert selskapet beholdes av eksisterende aksjonærer som heller ikke er en dum løsning med tanke på dagens prising.
Av og til hadde det vært bedre å bare skrive «når jeg finner det for godt» i stedet for det vrøvlet der.
Om vi tar et lite skritt tilbake; For markedet er det et nytt datapunkt, og med mindre rapporten er så tynn at den ikke er verdt papiret den er skrevet på, kan jeg ikke skjønne at markedet ikke skal være interessert i å få den så rask som mulig. (Videre såhenger det ikke helt sammen at han er den rette til å si hva som er relevant for markedet.) Og eventuell avklaring er det Natto som oppdragsgiver som gir, så ja.
Og for alt vi vet kan rapporten være ferdig i alle materielle aspekter for lengst.
Tror mange misforstår hva en “strategic review” er for noe, det er ikke en rapport som skal skrives, eller en verdivurdering som skal kommuniseres ut, men en gjennomgang av alternative strategiske muligheter for selskapet, f.eks selge deler eller hele virksomheten.
Bare for å gameplaye dette litt:
Følger deg på at en rapport som sier x pris ikke er så mye verdt dersom det de går etter er en kjøper som vil kjøpe hele sulamitten og denne potensielle eieren ikke eksisterer. Dvs dersom målet er å finne denne eieren før de publiseres rapporten.
Men om en snur litt på det og sier at dersom målet er å bedre sannsynliggjøre at dagens prising er lav, og dermed tiltrekke seg potensielle kjøpere, har det å publisere en uavhengig rapport som sier noe sånn uendelig mer verdi om den faktisk publiseres. Det fremstår som en bedre tilnærming enn at at den kun vises til enkelte beilere og ligger i en skuff for å være et vedlegg i et annonsering fra en enhetlig kjøper. Spesielt om det ikke finnes en slik kjøper.
Tror du har rett i det. Det er jo heller ikke så godt forklart fra selskapets side.
… som gjerne oppsummeres i en rapport til ledelsen, som igjen brukes til å utarbeide en strategiplan (gjerne i samråd med styret) som igjen presenteres for eller må godkjennes av eierne.
I og med at Natto er på børsen så blir for alle praktiske formål å presentere det for eierne det samme som å presentere det for markedet.
Det var det jeg siktet til når jeg skrev «rapport» i innlegget over.
De har i hvert fall vært tydelige med at man ikke kan forvente seg noe konkret innen en gitt tidsramme
To further investigate value maximization alternatives for its shareholders,
NattoPharma has engaged ABG Sundal Collier ASA to conduct a strategic review of
the company. No assurance can be given regarding the outcome or timing of the
process. NattoPharma will update shareholders and other stakeholders as and when
relevant.