Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NattoPharma (NATTO)

Ledelsen sitter med nøkkelen til å legge denne diskusjonen død ved å klargjøre sin strategi. Den “strategiske gjennomgangen” har pågått over ett halvt år. Hvor lang tid kan det ta?
Snart er det bare en måned igjen av dette året. Natto kan ikke gå over i det nye året uten en klar strategi.

Gjennomgangen handler om å utrede alternativer som f.eks. å selge hele eller deler av virksomheten. Tenk deg da at du har en avventende kjøper som sakte, men sikkert kjøper seg opp i markedet mens de større eierne (mange av disse sitter i styret) ikke vil selge på dagens pris, men kan tenke seg å selge f.eks på 40-50 kr. Da vil jo prosessen ta tid siden ingen av partene vil avslutte diskusjonen, men de vil heller ikke komme til enighet i dag. Ser ikke noe problem med dette, vil vært et større problem for meg hvis styret kastet seg på første og beste bud.

2 Likes

Det er jo klart at ledelsen ikke er interessert i å selge på rundt 18kr i hvert fall. De holdt jo på alle aksjene de fikk via opsjoner nå nylig. Det er veldig vanlig å dekke inn det man betaler for opsjonsaksjene ved å selge noen av dem.

1 Like

Dersom det var oppkjøp på gang ville det naturlige være at Kappa forsøkte seg med et nytt og høyere bud. De sitter ikke å diskuterer prisen på kammerset til Natto.
Enten kjøper de seg videre opp over børs, noe som vil ta år og dag med den lave omsetningen det er i aksjen. Eller så kommer de med et nytt bud.
Om de hadde ønsket partnerskap var det i tilfelle en utrolig keitete måte å forsøke å komme i dialog på. Skambud etterfulgt av trusler.
Kan der være andre beilere? Uansett gjør ledelsen lite for at aksjemarkedet skal prise selskapet opp mot de verdianslag som foreligger fra Nordea og Norne.

Virker som Kappa er tålmodige, i motsetning til aksjonærene til Natto :wink: Derfor har de klart å kapre 10% av aksjene såpass billig.

Hvorfor tror du ikke de sitter i dialog med større eiere rundt pris? Noe annet ville overraske meg stort.

1 Like

Har de kontaktet deg ?

1 Like

Ikke noe mer enn det “tilbudet” alle avanza kundene fikk, men jeg tror jeg er vanskelig å spore opp i listene siden jeg er i Sverige og har aksjer på et par forskjellige kontotyper.

Hva slags tilbud var det om jeg kan spørre?

Fordi det er noe ledelsen hverken har fullmakt eller kompetanse til. Ved et oppkjøpsforsøk vil Kappa legge frem et tilbud (som tidligere i år) som ledelsen evt. kan anbefale for aksjonærene, dersom tilbudet er godt, eller avvise etter samråd med aksjonærene.
Det er slik det foregår.
Ikke at Natto og Kappa sitter på kammerset og kjøpslår, slik du antyder.

De har jo gitt jobben til ABG Sundal Collier ASA for å undersøke om hele eller deler av selskapet kan bli solgt, regner med at pris er en viktig parameter der og at styret som sitter på en god del av aksjene har en tydelig oppfatning av hva som kan være aktuelt.

1 Like

Det er din spekulasjon. Ramsøy har understreket at den pågående “strategiske gjennomgangen” IKKE er en verdivurdering.

En modell/oppsett jeg kan se for meg er at de:

• enten selger K2 “consumer” butikken helt til kappa.
  • går inn i et partnerskap hvor kappa tar over “consumer” butikken og betaler de en royalty basert på det totale k2 salget de har (ikke kun MenaQ7).
  • natto beholder alle rettighetene til k2 innenfor pharma, og starter opp igjen Kaydence.
  • fokuserer på den nye ingrediensen.

Når det er sagt så ser det ut som om veksten i k2-markedet er så stor at det ser ut som om kappa er et år for sent ute med oppkjøpsplanene sine. Sånn som veksten er nå ser det ut som om prisen noen må betale for å kjøpe K2 butikken til natto nok fort kan bli høy. Den er jo på god vei til å utvikle seg til en penge-trykke-maskin.

1 Like

For meg er status quo med videre vekst helt greit, så har vi en ytterligere opsjon som kan slå til eller ikke med salg av selskapet en bit over markedspris. Så for min del kan den opsjonen ligge der og det er ikke hastverk med å presse fram en avslutning av den strategiske gjennomgangen. Andre kan så klart ha andre synspunkter og vil ha et raskt salg og penger inn på konto nå.

Kappa vil vel mest sannsynlig fortsette med å kjøpe seg opp i Natto på billigsalg, slik de har gjort så langt.

1 Like

Ja, så lenge kursen i markedet er lavere enn det større eiere ønsker seg for sine aksjer er vel det det eneste rasjonelle. Kjøpe forsiktig fra utålmodige aksjonærer som går lei og selger aksjene til underkurs.

Bohan har bukten og begge endene. Det betyr ingenting hva dere mener og tror.

Hvor mye skal Bohan ha for å selge sine aksjer?

Konstruktiv vinkling. Takk for at du delte den.

Investor Number of shares % of top 20 % of total Type Country
PRO AS 2,701,310 17.77% 13.82% Comp. NOR
AVANZA BANK AB 1,822,452 11.99% 9.33% Nom. SWE
TG MONTGOMERY AS 1,735,122 11.41% 8.88% Comp. NOR
SVENSKA HANDELSBANKEN AB 1,361,755 8.96% 6.97% Nom. SWE
EUROCLEAR BANK S.A./N.V. 1,360,649 8.95% 6.96% Nom. BEL
BOHAN & CO AS 1,298,455 8.54% 6.65% Comp. NOR
KAPPA BIOSCIENCE AS 1,077,206 7.09% 5.51% Comp. NOR
DNB NOR BANK ASA EGENHANDELSKONTO 953,686 6.27% 4.88% Comp. SWE
JAN FR. BJERKENES HOLDING AS 466,686 3.07% 2.39% Comp. NOR
NORDNET BANK AB 397,620 2.62% 2.03% Nom. SWE
RATUSINSKA PATRYCJA KAROLINA 350,000 2.30% 1.79% Priv. POL
CINCO INVEST AS 300,000 1.97% 1.54% Comp. NOR
ØYEN ERIK 255,000 1.68% 1.31% Priv. NOR
NIELSEN TRYGVE 212,800 1.40% 1.09% Priv. NOR
NICOLINE INVEST AS 200,000 1.32% 1.02% Comp. NOR
MORGAN STANLEY & CO. INT. PLC. 166,981 1.10% 0.85% Nom. GBR
VRENNE STEIN OLE 152,000 1.00% 0.78% Priv. NOR
NORDNET LIVSFORSIKRING AS 138,104 0.91% 0.71% Comp. NOR
MARKIEWICZ JAN MARIAN 135,000 0.89% 0.69% Priv. NOR
TRAPESA AS 117,134 0.77% 0.60% Comp. NOR
Total number owned by top 20 15,201,960 100% 77.80%
Total number of shares 19,539,933 100%

Ser ut som om Bohan har overført aksjene fra NXT til Bohan…

Kan fort være noe i gjære her de neste ukene…