Ja, her kan det skje ting.
Ja, året går mot slutten. Det burde ihvertfall komme en konklusjon på den “strategiske gjennomgangen”. NATTO er ikke et stort konsern, og har heller ikke noe komplisert forretningskonsept. Det kan ikke behøves mer enn ett halvt år på å finne ut av strategien videre.
Aksjekursen lider under usikkerheten rundt strategivalg.
Det er en prosess for å se om man skal selge hele eller deler av virksomheten, eller gjøre andre grep for å skape verdi for aksjonærene. Det er ikke noe man bare skal sette seg ned og “finne ut av”, men er avhengig av at man finner kjøpere som er villig til å betale en riktig pris. Det er jo tydelig i Nattos tilfelle at det er en veldig interessert kjøper, men samtidig også tydelighet at denne fortsatt ikke er villig til å betale den prisen som kreves for at større selgere (der de fleste også sitter i styret) skal gå med på salget. Men tiden jobber for oss aksjonærer, og det er bare bra at man ikke haster fram en løsning, men jobber langsiktig for å skape mest mulig verdi til aksjonærene.
Nå er det jo også litt rasling i kulissene som gjør at man kan spekulere i at det kanskje nærmer seg noe. Jeg tenker da på ansatte som har tegnet opsjoner og Bohan som overfører aksjer.
Ledelsen har ikke valgt en strategi om å selge. Om de evt. skulle lande på en slik konklusjon må det godtaes av aksjonærene. Det vi venter på er konklusjonen etter en “strategisk gjennomgang”.
Hvorfor noen hele tiden gjentar at ledelsen sitter å forhandler med en kjøper om pris forstår jeg lite av.
Ledelsen vet ikke hva “riktig pris” for selskapet er, og vurdering av selskapets verdi er heller ikke det Sundal Collier har fått i oppdrag å gjøre.
NATTO: MANDATORY NOTIFICATION OF TRADE
Konklusjonen etter gjennomgangen vil enten være at det kommer inn et bud på hele eller deler av selskapet som styret anbefaler eller at det ikke kommer inn et høyt nok bud og at styret dermed anbefaler videre drift med fortsatt vekst. Win/win for oss aksjonærer slik jeg ser det.
Grunnen til at det ikke er kommet en konklusjon / resultat enda er nok fordi styret ikke ønsker å stenge noen dører, men venter og ser om Kappa eller andre vil komme med et passende bud.
Dette er hva Ramsøy sier:
“Det er dog viktig å merke seg at en slik prosess som nå utføres i samarbeid med ABG Sundal Collier ikke er en “verdivurdering” av selskapet som vi senere vil komme til markedet med som sådan. Vi evaluerer alle muligheter for NattoPharma fremover, og som nevnt i oppdateringen til markedet den 15. juli så kan dette innebære alt fra å fortsette “as is”, hvilket vil innebære en fortsatt organisk vekst i samme linje som den vi har sett så langt, til en prosess som inkluderer en anbefaling om salg av hele selskapet.”
Helt enig i det som står og det er ingenting som motsier det jeg skrev over.
Meldepliktig handel
MANDATORY NOTIFICATION OF TRADE
Det skjer forskjellig i kulissene nå. Noen mener det er noe suspekt. Jeg tror ikke det.
Den daglige topp20 oppdateringen på selskapets hjemmeside er idag blank.
En melding om den “strategiske oppdateringen” kan komme hvilken dag som helst nå.
Time will tell, skulle en tro. Er ikke helt godt å si hva utfallet blir, men det virker som om en resolusjon er nærmere enn noen sinne.
Edit: blir litt spennende å se om det kommer noen flere børsmeldinger idag.
Ikke noe suspekt hvis det er meg du mener, mer at aktørene forbereder seg på at NOE skal skje snart
Synes også chartet peker i denne retningen (opp)
Haha nei, jeg skulle gjerne ha flere aksjer, men synes det får være en grense for hvor mye overvekt man skal ha i en aksje. Har fortsatt bare 100 000 aksjer.
Just checking.
Hadde jeg hatt midler tilgjengelig hadde jeg nok kjøpt med begge hender.
Jeg er jo veldig forsiktig
NattoPharma er min største posisjon, og er vel 50% større enn nestemann. Jeg har troen.
Heh, aksjer for 1,8m og bare i samme setning