Nå må flere budgivere komme på banen, dette må da være svært interessant for flere?
P/E 30 med 4 ganger q4 resultat:
1.9 * 4 * 30 = 228 kroner
Her blir det solid oppjustering fra Nordea som bare har 9,4% vekst i 2021 (og fra et lavere nivå)
Grei kontantbeholdning nå også
We end the year with the highest cash balance we’ve had through the year of NOK 42.5 million.
Denne rapporten hadde tatt oss over 30kr alene…
Investor | Number of shares | % of top 20 | % of total | Type | Country |
---|---|---|---|---|---|
PRO AS | 2,701,310 | 17.21% | 13.61% | Comp. | NOR |
KAPPA BIOSCIENCE AS | 2,032,721 | 12.95% | 10.24% | Comp. | NOR |
AVANZA BANK AB | 1,823,247 | 11.62% | 9.19% | Nom. | SWE |
TG MONTGOMERY AS | 1,735,122 | 11.06% | 8.74% | Comp. | NOR |
EUROCLEAR BANK S.A./N.V. | 1,362,824 | 8.68% | 6.87% | Nom. | BEL |
SVENSKA HANDELSBANKEN AB | 1,303,249 | 8.30% | 6.57% | Nom. | SWE |
BOHAN & CO AS | 1,298,455 | 8.27% | 6.54% | Comp. | NOR |
JAN FR. BJERKENES HOLDING AS | 474,827 | 3.03% | 2.39% | Comp. | NOR |
NORDNET BANK AB | 417,094 | 2.66% | 2.10% | Nom. | SWE |
NIELSEN TRYGVE | 360,000 | 2.29% | 1.81% | Priv. | NOR |
RATUSINSKA PATRYCJA KAROLINA | 350,000 | 2.23% | 1.76% | Priv. | POL |
AVANZA BANK AB MEGLERKONTO | 337,815 | 2.15% | 1.70% | Meg. | SWE |
CINCO INVEST AS | 300,000 | 1.91% | 1.51% | Comp. | NOR |
ØYEN ERIK | 278,000 | 1.77% | 1.40% | Priv. | NOR |
MORGAN STANLEY & CO. INT. PLC. | 249,599 | 1.59% | 1.26% | Nom. | GBR |
NICOLINE INVEST AS | 200,000 | 1.27% | 1.01% | Comp. | NOR |
MARKIEWICZ JAN MARIAN | 137,500 | 0.88% | 0.69% | Priv. | NOR |
SKANDINAVISKA ENSKILDA BANKEN AB | 112,646 | 0.72% | 0.57% | Nom. | SWE |
CITIBANK, N.A. | 111,355 | 0.71% | 0.56% | Nom. | IRL |
NORDNET LIVSFORSIKRING AS | 108,481 | 0.69% | 0.55% | Comp. | NOR |
Total number owned by top 20 | 15,694,245 | 100% | 79.09% | ||
Total number of shares | 19,843,433 | 100% |
Last updated 17.02.2021
Avanza Bank og Avanza meglerkonto når delt opp i to poster (kanskje bare noe teknisk som er rettet opp siden de ikke trengte å flagge tidligere?)
Hvem skjuler seg bak Avanza meglerkonto, Morgan Stanley og Citibank?
Ingen QA? Det er så smått utrolig…
Sa de noe annet interessant?
Noen av de tingene jeg bet meg merke i var:
-
De har utsatt lanseringen av ny ingrediens som følge av arbeidet med “strategic review”, i tillegg til komplikasjoner som følge av Covid. Det ble nevnt i den rekkefølgen, altså med fokus på førstnevnte. Gitt at anbefalingen fra den prosessen er salg av hele selskapet, slår det meg som et veldig rart valg. I praksis har nåværende eiere finansiert hele prosessen, men ser ikke noe til oppsiden en lansering ville kunne hatt på omsetning og pris.
-
De nevnte og at de har tatt fremførbart underskudd til inntekt “the recognition of the net deferred tax asset in Norway (NOK 28.8m)” for FY og " the reversal of the impairment related to Kaydence (NOK 27.1)" (se side 12)
-
De sa noe om organisk vekst jeg ikke var helt med på. noe med 80% organisk og noe med at det var / ikke var grunnet Covid. jeg skjønte det ikke helt. Det kan ha vært at 80% av veksten var i “non-syntetic” produkt, for de leverte mer organisk enn syntetisk fremstilt K2.
-
varbeholdningen var også svært høy.
Varebeholdning på 49 mill hvis jeg ikke husker feil og over 40 mill cash.
Jeg stiller meg undrende til dette salget. Det er fullstendig underprestasjon av ledelse.
Skulle gjerne vært flue på veggen hos Kappa HQ nå, skal de la dette gå for 30 kroner?
Veldig interessant med hva Kappa gjør her. Jeg tenker jo at de enten blokkerer oppkjøpet eller kommer med bud selv. Det kan da ikke være i deres interesse at NattoPharma blir kjøpt opp av en sterkere aktør/konkurrent.
jeg må innrømme at jeg ikke er en “balance sheet wizard”, så jeg er ikke helt med på tallene slik de er presentert. slik jeg forstå de nå er det to engangseffekter som har kicket inn dette året, altså “reversal of impairment” + “deferred tax”, på tilsammen 28.8+27.1 = 55.9. Det blir vel litt for enkelt å bare si at “sammenlignbart overskudd” da blir på 68.6 - 55.9 =12.7, men det er vel mulig at det blir en mer realistisk sammenligning (?) da de to engangseffektene ikke kommer igjen neste år. ballpark “sammenlignbar” EPS blir da i området rundet 12.7/19.84 = 0.64 mens PE blir rundt 30 / 0.64 = 47.
er jeg helt på bærtur?
Ja, disse kommer jo ikke hvert år, men EPS estimatene til Nordea må nok justeres opp kraftig likevel.
Kjetil pekte til fremtidige kvartalspresentasjoner. Skal ikke lese for mye inn i det, men for at det skal skje kan ikke salget gå gjennom.
Norne kommenterer:
“Revenues were at NOK 62.3m, which is 14% higher than we expected and 62% up YoY. Adj. EBITDA turned out at NOK 14.4m vs. our estimate of NOK 8.1m, further boosted by lower realized costs.”
Alt tyder på at Norne ville hevet sitt kursmål fra 25 til 30(?) etter et så solid Q4 og guiding videre vekst i 2021. Så vi har sannsynligvis ikke fått noen budpremie i det foreliggende budet på 30.
Det er hva selskapet er verdt idag.
Burde jo minst doble kursmålet hvis man skal ta dem seriøst
Det vet jeg ikke om ville vært så seriøst? Men selvfølgelig hyggelig
Nå vil vi neppe se flere kursmål fra Norne, slik situasjonen er.
Dette ser eksponensielt ut for meg (eller er det bare 2020 som gjør at det ser eksponensielt ut?) , dvs at mest sannsynlig selger produktet seg delvis selv, og man får en form for nettverkeffekt. De har et produkt, de leverer ikke on demand utvikling, noe som gjør veksten betydelig enklere så lenge produktet er etterspurt. Eneste fallgruve på relativt lang sikt slik jeg ser det er dersom det er konkurranse, men de har vel et patent også?
Dersom selskapet ikke selges bør det være mulig å sitte på denne aksjen i noen år og veksten vil bare ta av. Hvorfor anbefaler styret salg? Hvilke insentiver har de?
Det er gode spørsmål du tar opp, som jeg finner det frustrende at ledelsen eller styret ikke har svart på. De sier at i forlengelsen av «strategic review» har det kommet et tilbud de anbefaler at aksjonærene takker ja til. Hvorfor det er det naturlige utfallet av prosessen sier de ingenting om. Ei heller om de andre alternativene som er skissert i «strategi review» kommer frem. For å unngå å måtte svare på de spørsmålene du tok opp og andre, lot de være å ha QA på kvartalspresentasjon i dag.
Jeg synes måten de håndterer dette på er veldig rar, eller i det minste fremstår unødvendig lite transparent eller troverdig. Det kan godt være at dette er et tilbud styret kan stille seg bak, men det kan og være andre planer som ligger til grunn. For eksempel har de nok diskutert dette med Kappa, så de vet nok ganske godt om de har en realistisk vei til 90% for 30kr/aksjen.
At de publiserer budet to dager før en kanon-rapport kan virke som at en prøver å styre mot et utfall. Nå fremstår det som de bare vil ha dette gjennom uten at noen går de i sømmene.
Angående fremtidsutsiktene har de antydet vekst på 30ish % for neste kvartal, men samtidig har de også kommentert i rapporten at det er uklart om økningen i salget er covid relatert, og om det vedvarer.
Det er verdt å huske på at mye fremdeles skje før salget er gjennomført. Om det kommer konkurrerende bud må Lessafre møte det budet. Om ikke >90% er villige til å selge blir det heller ikke salg. (At det handles aksjer for >30kr/aksjen kan vel være et tegn på at noe er på gang.)
Så lenge vi prater om prosenter vekst er vi i eksponensielt landskap. Skal prøve å gå igjennom kvartalrapportene for å se om det stemmer. Det er en utrolig forskjell på lineær og eksponensiell vekst.