Norne (målkurs 25) sitt justerte EBITDA estimat var nesten 1/3 av faktiske resultat: 5,5 estimat mot 14,4 resultat.
I tillegg vet vi at disse analysene jobber med skyhøye avkastningskrav på 12,5% som ikke er realistiske i dagens børs og renteklima.
Norne (målkurs 25) sitt justerte EBITDA estimat var nesten 1/3 av faktiske resultat: 5,5 estimat mot 14,4 resultat.
I tillegg vet vi at disse analysene jobber med skyhøye avkastningskrav på 12,5% som ikke er realistiske i dagens børs og renteklima.
det hadde vært interresant å se en oppdatert versjon av Norne sin analyse, basert på det vi vet nå. Vi får det vel først om noen dager.
planen min var egentlig at BerGenBio skulle publisere gode resultater, og at jeg skulle rullere pengene derfra over til Natto. så ser det fort ut som om det blir hin veien. Når det er sagt er det typisk om BerGenBio slipper gode nyheter før salget av Natto er avklart.
Legger inn denne her så kan vi følge med på forandringer fremover:
Investor | Number of shares | % of top 20 | % of total | Type | Country |
---|---|---|---|---|---|
PRO AS | 2,701,310 | 17.09% | 13.61% | Comp. | NOR |
AVANZA BANK AB | 2,165,799 | 13.71% | 10.91% | Nom. | SWE |
KAPPA BIOSCIENCE AS | 2,032,721 | 12.86% | 10.24% | Comp. | NOR |
TG MONTGOMERY AS | 1,735,122 | 10.98% | 8.74% | Comp. | NOR |
EUROCLEAR BANK S.A./N.V. | 1,362,801 | 8.62% | 6.87% | Nom. | BEL |
SVENSKA HANDELSBANKEN AB | 1,311,477 | 8.30% | 6.61% | Nom. | SWE |
BOHAN & CO AS | 1,298,455 | 8.22% | 6.54% | Comp. | NOR |
JAN FR. BJERKENES HOLDING AS | 474,827 | 3.00% | 2.39% | Comp. | NOR |
NORDNET BANK AB | 414,708 | 2.62% | 2.09% | Nom. | SWE |
NIELSEN TRYGVE | 360,152 | 2.28% | 1.81% | Priv. | NOR |
RATUSINSKA PATRYCJA KAROLINA | 350,000 | 2.21% | 1.76% | Priv. | POL |
CINCO INVEST AS | 300,000 | 1.90% | 1.51% | Comp. | NOR |
ØYEN ERIK | 278,000 | 1.76% | 1.40% | Priv. | NOR |
MORGAN STANLEY & CO. INT. PLC. | 247,556 | 1.57% | 1.25% | Nom. | GBR |
NICOLINE INVEST AS | 200,000 | 1.27% | 1.01% | Comp. | NOR |
MARKIEWICZ JAN MARIAN | 137,500 | 0.87% | 0.69% | Priv. | NOR |
SKANDINAVISKA ENSKILDA BANKEN AB | 113,954 | 0.72% | 0.57% | Nom. | SWE |
CITIBANK, N.A. | 111,355 | 0.70% | 0.56% | Nom. | IRL |
MARÅS EINAR | 104,000 | 0.66% | 0.52% | Priv. | NOR |
JOHNSEN HARALD MORTEN | 102,662 | 0.65% | 0.52% | Priv. | NOR |
Total number owned by top 20 | 15,802,399 | 100% | 79.64% | ||
Total number of shares | 19,843,433 | 100% |
Last updated 15.02.2021
Burde det ikke ha kommet en flagge melding her, må jo være noen som økte ganske mye i går? Om ikke det er noen som allerede har over 10% da
Skulle tro det enten var Kappa eller lesaffre som kjøpte igår. Blir vel fort kun sistnevnte som må flagge, med mindre Kappa har passert 25%.
Var ca 6% av aksjene som ble omsatt så om det er Kappa som øker så trenger de nok ikke melde, kan vel også være noen som ligger rett under 5% etter i går…
Min erfaring med funcom og budet der var at plutselig kom aktører på aksjonærlista som man aldri hadde sett før. Kanskje en investeringstrategi er å kjøpe så mye som mulig rett under budkurs og håpe på at budet blir høynet.
Det er nok det som er tilfellet, risken her er minimal, med muligheter til avkastning. Hvis de har fått kjøpt til 29,7 i snitt og får solgt for 30kr, så får de 1% avkastning på de tre månedene til mai, eller ca 4% avkastning p.a.
Dvs, det her med risk er jeg faktisk litt usikker på. Kappa tjener bra med penger på å selge aksjene her, men de får en sterkere konkurrent tilbake. Kanskje lønner det seg for dem å bare blokkere hele budet?
Mer usikker her, det kan bli budkrig, kappa kan blokkere budet, mange muligheter.
Skal heller ikke glemme at natto legger frem en ny rapport
som sikkert vil føre til høyere kursmål så 30 kr vil neppe fremtre like attraktivt å selge for aksjonærene etter den rapporten. I funcom var det fullstendig krise. men jeg økte litt i natto i tilfelle det kommer et nytt bud.
Nå omsettes det på budpris i Natto. Så vidt jeg husker gikk aldri Funcom aksjen opp til budpris i tiden etter budet. Dette må vel være positivt.
Også lite til salgs oppover i boken
I Funcom var det vel lite sannsynlig med budkrig.
For Funcom sin del, når største kunde / den med størst potensielt marked byr, blir det fort litt vanskelig å by over. (Aka du vet jo hva som skjer om de ikke får kjøpe selskapet).
Det er forsåvidt sant, men man vet jo aldri. Og var en del som følte at det budet ikke reflekterte verdiene i Funcom. Nå syns jeg personlig at Natto burde gå for en høyere sum. Lesaffre vil jeg tro har dype lommer, og Kappa vil nok ikke gjøre det enkelt for dem.
Det ser jo ut til at salgsviljen er lav, noe som kan bety at man ikke er fornøyd med budet. Og det er omsatt aksjer over budpris. Kanskje er ikke siste ord sagt her?
Dette så jo veldig bra ut.
Utolmodig som jeg er så solgte jeg.
Det kan bli høyere bud med slike tall.
30kr gir da P/E på 8,67 for 2020.
De guider 20-30% vekst i 2021 med 17-22% EBITDA margin. Det burde gi omsetning på 268 MNOK med EBITDA på 52,3 MNOK og med tilsvarende forhold mellom EBITDA/resultat, så får man EPS på 5,5. 30kr kurs gir da P/E på 5,45.
Nei, fuck this shit, selger ikke på 30kr med de tallene. Jeg kan egentlig ikke forstå hvorfor ledelsen vil selge på disse tallene. Nå har de sittet i veeeeldig mange år, også skal de få 100% fortjeneste? Det gir nesten ikke mening. 30kr aksjen er jo tjent inn på bare 3-4 år her? Har de en deal om aksjer i selskapet som kjøper opp eller noe slikt?
The Adj. EBITDA is 4.5x higher than in the previous year, vastly outgrowing sales growth
in the same period.
Mao, de har faste utgifter som overhodet ikke øker i takt med økningen i salget.
Dette er sterke tall. Veksten vedvarer og profitten skalerer mer enn kostnadssiden. Det er veldig bra og forteller meg at vi har «crossed the Rubicon».
Det skal bli veldig interresant å høre hvorfor de anbefaler salg på 30kr/aksjen. Disse tallene underbygger ikke det i den prisingen i det hele tatt.
Det virker som om enten ledelsen har en fundamental annen måte å prise selskapet på eller at de ønsker å ha en lav pris. Begge deler virker veldig rart. Det er lit fælt at en fort kan tenke at styret/ledelse har en deal på plass, men ja… Occams razor osv.
Edit: Merker at jeg blir litt irritert over at de slapp adjusted EBITA og ikke inkluderte «net profit». Det ser ut som om det er en fremførbart underskudd kicker inn. De kan helt klart betale ut overskudd om de vil.