De anbefaler å aksepter budet dersom det ikke kommer noen konkurrerende bud, ikke å selge aksjene sine i markedet. Voksne personer får stå for egne valg synes jeg.
De har oppdatert sine estimater til forward P/E 15.2 i år, mot peers med median 37.4. Røveri på åpen gate om dette blir utfallet. EV/Sales 2.0.
Selvfølgelig. Men en anbefaling fra styret har vanligvis stor tyngde. En av de største aksjonærene sitter også i dette styret. Dersom styret så muligheter for høyere bud kunne de formulert seg annerledes, eventuelt ventet med sin anbefaling. At mange velger å selge i markedet etter signalene fra styret er helt naturlig. Selvom man skulle tape en prosent på ikke å vente til utløsing, kan mer enn det hentes inn på andre investeringer.
Kappa kan på egen hånd blokkere for tvangsinnløsing, og det kan se ut for at det er nettopp det som er strategien. Men Kappa er neppe innstilt på “å gi ved dørene”.
mer enn 2 mill aksjer er omsatt siste 3 dager, som er vel 2/19= 10% av utestående aksjer. Nå ser det ut som om det er tomt for selgere på rundt 30.
om jeg skal tenke høyt på et scenario som vil skje:
- Lessafre kommer ikke til å få aksept av >90% av aksjonærene. Kappa sier nei.
- Kappa kommer til å kjøpe seg over negativt flertall, og vil ikke komme med noe bud over det som foreligger. De kommer sikkert til å være fornøyd med å sitte i aksjen og å ha innsynsrett. de vil nok presse på for å komme seg inn i styret og. i forlengelsen av det, kan aksjekursen fort gå ned noe.
- de 54% av aksjonærene som har sagt ja til å selge til lessafre kommer nok til å ombestemme seg om de får samme spørsmål av Kappa.
Dersom Kappa er blant de 54% som har godtatt å selge til beste lessafre/evt noen andre sitt bud, endrer det bildet totalt.
Tror det er for risikabelt for Kappa, hva er kursen om et år eller to, tror det er best for kjøper å få gjennom en transaksjon fortest mulig.
31, noen som ikke er happy med budet?
Det er helt utenkelig at Kappa er blant de som har godtatt å selge for kr 30,- Vent å se…
Her kommer det til å komme høyere bud, eller det beste er dersom Natto ikke blir solgt i det hele tatt.
Så denne på twitter:
Er det noen som vet hvor mange stemmer som må til for å kalle inn til en ekstraordinær generalforsamling?
Er det noen som har tatt kontakt med Gustaf?
spennende dette her, foreløpig glad jeg økte litt igår på 30.
Kjøp på 30 var jo i utgangspunktet 0 nedside, men potensiell oppside
Jeg tror det er 10%
Tenker at det nå er veldig liten sjanse for at budet på 30kr går igjennom. Alle som ønsker å selge på 30kr kunne nå begynt å selge for mer enn det på børs.
Begynner å likne noe
Et godt poeng: Win-win å legge høyere bud for Kappa
16.02.2021 kl 11:46812
Kappa vil jo ha alt å vinne på et høyere bud. Om de har den finansielle styrken som skal til. Enten får de tilslaget på et verdifullt selskap, eller så får de mer for sin eierandel.
Vi har jo lenge ment at ledelsen i NATTO har vært tafatte med hensyn til å synliggjøre verdien av NATTO. Kappa mener kanskje det samme?
Om de gjør det er det en 180 graders endring av taktikk.
Hadde jeg vært de hadde jeg kommet meg oppom negativt flertall og ventet på neste store korreksjonen i markedet.
Eller… hadde jeg vært de hadde selskapet vært kjøpt for lenge siden.
Kappa har jo fått aksjene sine til en svært fordelaktig kurs så langt, så strategien har nok ikke vært så dum som mange mener. De kommer godt ut av dette om de vinner budet eller ikke.
Aksjen er fortsatt svært underpriset så å gamble på at det skal komme en korreksjon tror jeg er farlig.
Det spørs på hva målet deres er. Om det er å få kortsiktig avkastning på investeringen så ja. Om det er å kjøpe selskapet så er jeg mindre sikker.
Om vi tar litt back of the envelope matte (som jeg sikkert kødder til likevel):
Si de har kjøpt 10% av selskapet for 10kr/aksjen. Om vi runder opp har de da spart ( 30-10=20) 2 millioner aksjer * 20kr = 40 millioner kroner. De har 17 millioner igjen å kjøpe. Dvs at om de må betale mer enn (40/17=2,35kr) → 32,35 kr/aksjen for disse så er de i beste fall Natto like billig som Lessafre. For hver aksje de får for rundt 30 kan de forsvare å betale mer.
Noen har kjøpt ca 2 mill aksjer de siste dagene. Om vi igjen gjør det enkelt og sier at det er kappa og at de har kjøpt de for 30 kr, blir den nye «break even» (40/15) 32,67 kr/aksje.
Det er haug med antagelser her.
You tell me.