Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEKKAR ASA Småprat 🚀⚓🌊

Halvårsrapport i morgen. Får se om det var lurt å være tungt investert her. :stuck_out_tongue:

2 Likes

Spør du markedet, altså teknisk analysen så sier den ja. Dette er / blir gull.
Har gått i rangen sin 3,4-4,0 siden mai. ser litt mer urolig ut siste uken. Spørs om det er denne usikkerheten vi føler på.

Q4 19 rapporten kom 07:55, Q3 19 rapporten kom rundt 17:00. Heller vel kanskje mer mot rapport etter stenging her nå.

1 Like

Må innrømme at jeg misliker ettermiddagsrapporter

Forsåvidt, men kommer de etter 16:25, så er det helt greit. :slight_smile:

Føler samtlige aksjer jeg har følgt med har hatt en dypp etter kvartalsrapporten ble lagt ut, uansett om den var positiv/negativ :upside_down_face:

1 Like

Litt amatørmessig å enda ikke ha hostet opp den rapporten.

2 Likes

Sikkert trøbbel med stensilmaskinen. Noen har tatt spriten og brukt til å vaske hendene

2 Likes

Merk tidspunktene.

Ingen system i galskapen ?

1 Like

Procrastination–>skippertak

Nekkar ASA: Financial report 1H 2020

Nekkar ASA : Preben Liltved to replace Toril Eidesvik as CEO

The reported EBITDA is impacted by a loss of MNOK 17 related to forward
FX contracts. As FX hedges on one of the Syncrolift contracts did not qualify for hedge accounting,
gains and losses on the hedging instruments and the exposure they are intended to hedge, are not
recognized in the same period. The loss of MNOK 17 is related to these hedging instruments,
however revenue recognition on the project will come in future periods in accordance with the
percentage of completion method, where gains will offset losses on the hedging instruments.

@Konamixx kan jeg be om en oversettelse til norsk?

Dette er forskjellen på om selskapet har blitt påvirket av covid-19 til å vokse med 25% i forhold til i fjor, men fortsatt gå omtrent i null, som i fjor ved første halvår av året, eller om selskapet “egentlig” tjener penger. Så ønsker egentlig å forstå hva som ligger i dette.

Helt utrolig at det er mulig å skive ting så fryktelig tunglest og uforståelig…

De har kjøpt en valutakontrakt som er17mnok i minus nå, men som når prosjektet blir ferdigstilt vil være 17mnok i pluss.

Det er min tolkning.

EDIT:

Mao, hvis man ignorerer tapet på kontrakten (som er et papirtap dette halvåret og en papirgevinst i framtiden) så er EPS på ca 18 øre.

EPS:
Q3 2019: 12 øre
Q4 2019: 37 øre
H1 2020: 18 øre
Totalt siste 12 mnd: 67 øre

P/E 6,014 ved kurs 4,03.

Hvis man ser for seg at de drar inn 18 øre i halvåret framover, så blir det 36 øre i året, eller P/E 11,2. Jeg tenker det er pessimistisk ettersom Korona har skjøvet på ting for dem og ordreboken har økt markant.

Alt i alt ikke en kjempebra rapport (som f.eks. for Kitron), men hvis man tenker at dette er et selskap som man skal sitte på i endel år, så var det helt greit.

Assets:

• Total assets at the end of 4Q 2019 were MNOK 389
  • Total assets at the end of 1H 2020 were MNOK 550

Cash:

• The net cash position is MNOK 261 at the end of 4Q 2019, whereas MNOK 82 is related to prepayments received from customers within the Syncrolift projects.
  • The net cash position is MNOK 256 at the end of 1H 2020, whereas MNOK 103 is related to prepayments received from customers in the Syncrolift projects. MNOK 33 is restricted cash per June 2020 as it is held as a deposit for FX-derivative exposure in DNB.

Ordrebok:
Q4 2019: 778MNOK
H2 2020: 1110MNOK

Mao, opp 332 MNOK og med en rimelig sunn EBITDA margin på 14,7%.

2 Likes

What @christian said, men her er mine to cents:

De har solgt USD/EUR ved kontraktinngåelsen, for fremtidig inntekt i valuta.
Når prosjektet etterhvert blir fakturert, blir det til en fordelaktig kurs og de prosjektene får en høyere bruttomargin enn normalt og utligner dermed tapet på valutaeksponeringen.
Å her ser man hvorfor man ligger i minus på FX (tall fra årsrapp 2019)
image
Ligger med 500MNOK med kjøpt NOK, solgt EUR/USD.

Fra regnskapsprinsippene deres:
image
image

Det som er litt pussig her er vel at det står at gevinsten/tapet kjøres over drift (slik det nå er blitt gjort), når kontrakten ikke lenger møter kriteriene for hedge bokføring, som oftest når en kontrakt er blitt kansellert.

Men i dette tilfellet påpeker selskapet selv at dette tapet blir innhentet etterhvert som prosjektet faktureres, så må være noe annet som har skjedd.

Gidder du å kommentere gjeld/assets/osv @Konamixx?

SyncroLift, The Fast Docking solutions:

• Q4 2019: “however market acceptance is still pending”
  • H2 2020: “full market acceptance is still pending for these products.”

Q4 2019

H2 2020

Det var en fin oppdatering. Ser ikke ut til å koste Nekkar så mye. Her betaler nok staten/samarbeidspartner en god del av kosten.

EDIT
Kortsiktig er jeg negativ til kursen, langsiktig er jeg positiv til selskapet. Reduserte fra 80k til 50k. :slight_smile:

2 Likes

Uten å ha lest i detalj:
De har nok sikret valutarisikoen i prosjektet gitt ett estimat for når det skulle leveres og bokføres. De har av en eller annen grunn fått forsinkelse på prosjektet. Derfor kommer tapet på valuta nå, og gevinst på prosjektet i kvartalet det faktisk leveres.

På generel basis er det fornuftig å sikre prosjekt for valutarisiko så man låser marginene til hvor godt det er priset og gjennomføres.

3 Likes

Ja ser sånn ut. Ser de hadde samme effekt i H2 19 uten at det ble kommentert i noen rapporter såvidt jeg kan se.

@Christian
Synes rapporten ser bra ut. Ingen overraskelser. Økningen i assets/liabilities er rett og slett grunnet timing av prosjekt ferdigstillelse. Positiv rapport for meg. Viser at de fremdeles vokser, til tross for corona.

får 4/5 penger på gata av meg.

1 Like