Hvordan tenker dere at det Joint Venturet skal se ut da? Problemet slik jeg ser det er at det mest sannsynlig ikke er nok å alliere seg med en installatør, de må alliere seg med noen som faktisk lager vindmøller. Dette er store aktører, litt usikker på om Nekkar har nok leverage til å gå inn i et joint venture med dem…
De har fått til JV på Intelliwell med Viasat (20mrd) og Transocean (70mrd).
Ser for meg de kan klare noe lignende i sammarbeid med en stor utvikler + BMS el.l for Skywalker?
For Starfish kjører de jo nå sammen med Bewi etter overtagelsen av FiiZk.
Virker å være en fin trend og tydelig strategi på hvordan de ønsker å utvikle porteføljen.
Er lite hint om hvordan det kan løses ja
Poenget med en Joint Venture er delvis kapital, men først og fremst kunder som vil sikre dem jobber. Det vil også hjelpe på produktutviklingen og i det hele tatt redusere risk veldig.
Ja, fortsatt ikke helt overbevist. Transocean trengte ikke bygge om platformene for at de skulle fungere med Intelliwell. Når ting må bygges om blir det en kraftigere binding. De kan ikke på samme måte kjøre det som et lite sideprosjekt…
Det er interessant det du sier torsteinius. Jeg har lurt på hvorfor framgangen med landbasert Skywalker har stanset helt opp. Det ble annonsert en JV med BMS HEAVY CRANES for lenge siden, men ikke noe har skjedd.
Nå reiser Nekkar rundt for å prøve å selge en versjon for havvind. Det tar sikkert en stund før den kan bli realisert. Fordelen der er at de nå planlegger å lage en pakke, med Skywalker, seilkran og gangway.
Så lenge de har en patent å støtte seg på så stiller de sterkt i forhold til å tjene penger på Skywalker uansett hvilken vei som går videre. Jeg tror prosjektet er ultrainterresant for mange aktører, så jeg stiller ikke spørsmål ved det.
ing tar tid med industriprojekt. Regne med 5-7 år før det skjer noe gjenomslag.
Nei, jeg skjønner det. Hvor har du det fra at dagens kraner og møller ikke er kompatible med den Skywalker modellen Nekkar så for seg, torsteinius?
Jeg er ikke 100% sikker på det, men jeg har sett et par detaljer som gjør det vanskelig. Blant annet trenger skywalker å ha et sted å feste seg. Det kan være hull i vindmølla, mulig det holder å bore dem.
Bredden og størrelsen vil variere, så flere modeller av skywalker må til for å passe til alle typen former.
De prater om offshore møller nå; de er gjerne korte og stutte med lange vinger og konisk stolpe. Jeg tenker det som er ideelt for skywalker er sylindriske stolper, høyere møller med relativt kortere blader. Skywalker kan bygge mye høyere møller enn tradisjonelt da de ikke trenger en kran. Dette kan åpne for nye muligheter.
Hodet som møllene er festet til kommer i forskjellige fasonger. Kanskje de ikke er laget for å festes på en ideell måte for skywalker.
Bladene kan komme i forskjellige fasonger, og må festes til skywalker på en eller annen måte. Mulig de trenger ekstra riller eller noe får at skywalker kan få grep. Mulig de trenger et hardt felt på midten for at de ikke skal ødelegges i løftet…
osv…
Jeg merket meg at Nekkar nå solgte inn Skywalker for “main component replacement offshore”. Altså ikke for montere hele møller, bare for å bytte ut skadede/utslitte blader.
Mulig de kan lage en greie på det. Men tror ikke det vil fungere for alle møllene.
Tror det er fornuftig å satse på kun blad-replacements til å begynne med. Det forenkler kompleksiteten. Så kan de jobbe videre derfra. Det er noe de kanskje kan samarbeide med BMS Heavy Cranes om.
Fra q2 raporten: Nekkar entered into agreements with three different
offshore wind consortiums that aim to utilise SkyWalker
to perform major component exchange on their
offshore wind turbines should the consortiums’ bids be
successful in Norway’s first offshore wind licensing
round.
Håper virkelig de får det til…
Jeg tipper på en EPS på ca 1kr i 2024. Hva tror dere?
Syncrolift EPS 0,7-0,8kr. Ligger an til ATH omsetning på 500mil basert på dagens ordrereserve. Antar da en lønnsomhet på linje med i år.
Techano og Intellilift EPS 0,1-0,2kr til sammen. Usikkert, så klart.
Oppkjøp EPS 0,1-0,15kr. Kan gjøre gjeldfritt oppkjøp på opptil 200mil.
Fiizk og Skywalker EPS 0kr. Håper Fiizk greier å gå i null.
Hvis de innkjøpte aksjene slettes, kan man gange alt med 1,1.
Jeg ligger inne med 0.9 i EPS i 2024
Det er gitt at de ikke får nye ordre som eksekveres i 24.
Cant understand why they not buying more aggressiv with buybacks when the stock drops over 3%.
I understand that they not can push the price, but atleast buy when there is oppertinity.
10% of the stocks is a lot and the turnover of stocks is not high…
Combination of wanting cheap stock and liquidity… They probably have some price level in mind also that they find attractive… They are not in the business of generating tradingmomentum…
They can only buy a certain amount of the daily turnover probably
Jeg ønsker jo at de skal kjøpe så billig som mulig, ikke presse prisen oppover.
Jepp, 25-33% i løpet av en uke. Med det volumet man har nå, så vil ethvert kjøp man gjøre trigge at Nekkar kjøper 25-33% av det man selv kjøper. En slags giring?