Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEKKAR ASA Småprat 🚀⚓🌊

Ja, jeg håper du har rett. Jeg har også troa på Skywalker, men den blir vel ikke ferdig utviklet så fort? Kanskje kontraktene kan inngås før noe er bygget, det er sant.
Når det gjelder Fiizk, så blir det jo spennende å se hvordan balanse og regnskap blir i den nye strukturen og om alle transaksjonene som ble gjort før konkurs går igjennom i behandlingen av konkursboet.

2 Likes
8 Likes

Transactions carried out under the buy-back program

1 Like
5 Likes

Early engagement will be key, and we look forward to continuing the discussions with our current partners and new contacts to solve the challenge of main component replacement offshore :rocket:

9 Likes

Transactions carried out under the buy-back program

" Flytting av en kran fyller 50 semitrailere, illustrerer han."

Markedet er trått, men Skywalker trenger neppe 50 semitrailere for å flyttes(?).

Her er det helt klart rom for innovative og kostnadseffektive løsninger.

2 Likes

Stort marked, men jeg tror de kun vil kunne bruke den på nye kraner da noe ombygging må til dessverre. Tipper derfor at Skywalker blir kjøpt ut av en vindmølleaktør. Men det får tiden vise.

Onshore på verdensbasis er stort ja og voksende. De sikter seg vel inn på vedlikeholdsmarkedet offshore og installasjon/vedlikehold onshore. Mange eldre parker som skal gjennom “repowering” neste årene. Burde være mye aktivitet fremover. Har tro på at de får til et Joint Venture med større aktører istedefor å selge det i sin helhet.

1 Like

Det er hvordan nekkar driver på, så helt enig. En mindre bit av en større kake er strategien.

2 Likes

Hvordan tenker dere at det Joint Venturet skal se ut da? Problemet slik jeg ser det er at det mest sannsynlig ikke er nok å alliere seg med en installatør, de må alliere seg med noen som faktisk lager vindmøller. Dette er store aktører, litt usikker på om Nekkar har nok leverage til å gå inn i et joint venture med dem…

De har fått til JV på Intelliwell med Viasat (20mrd) og Transocean (70mrd).

Ser for meg de kan klare noe lignende i sammarbeid med en stor utvikler + BMS el.l for Skywalker?

For Starfish kjører de jo nå sammen med Bewi etter overtagelsen av FiiZk.

Virker å være en fin trend og tydelig strategi på hvordan de ønsker å utvikle porteføljen.

2 Likes

Er lite hint om hvordan det kan løses ja :sweat_smile:

Poenget med en Joint Venture er delvis kapital, men først og fremst kunder som vil sikre dem jobber. Det vil også hjelpe på produktutviklingen og i det hele tatt redusere risk veldig.

1 Like

Ja, fortsatt ikke helt overbevist. Transocean trengte ikke bygge om platformene for at de skulle fungere med Intelliwell. Når ting må bygges om blir det en kraftigere binding. De kan ikke på samme måte kjøre det som et lite sideprosjekt…

Det er interessant det du sier torsteinius. Jeg har lurt på hvorfor framgangen med landbasert Skywalker har stanset helt opp. Det ble annonsert en JV med BMS HEAVY CRANES for lenge siden, men ikke noe har skjedd.

Nå reiser Nekkar rundt for å prøve å selge en versjon for havvind. Det tar sikkert en stund før den kan bli realisert. Fordelen der er at de nå planlegger å lage en pakke, med Skywalker, seilkran og gangway.

Så lenge de har en patent å støtte seg på så stiller de sterkt i forhold til å tjene penger på Skywalker uansett hvilken vei som går videre. Jeg tror prosjektet er ultrainterresant for mange aktører, så jeg stiller ikke spørsmål ved det.

ing tar tid med industriprojekt. Regne med 5-7 år før det skjer noe gjenomslag.

Nei, jeg skjønner det. Hvor har du det fra at dagens kraner og møller ikke er kompatible med den Skywalker modellen Nekkar så for seg, torsteinius?

Jeg er ikke 100% sikker på det, men jeg har sett et par detaljer som gjør det vanskelig. Blant annet trenger skywalker å ha et sted å feste seg. Det kan være hull i vindmølla, mulig det holder å bore dem.

Bredden og størrelsen vil variere, så flere modeller av skywalker må til for å passe til alle typen former.

De prater om offshore møller nå; de er gjerne korte og stutte med lange vinger og konisk stolpe. Jeg tenker det som er ideelt for skywalker er sylindriske stolper, høyere møller med relativt kortere blader. Skywalker kan bygge mye høyere møller enn tradisjonelt da de ikke trenger en kran. Dette kan åpne for nye muligheter.

Hodet som møllene er festet til kommer i forskjellige fasonger. Kanskje de ikke er laget for å festes på en ideell måte for skywalker.

Bladene kan komme i forskjellige fasonger, og må festes til skywalker på en eller annen måte. Mulig de trenger ekstra riller eller noe får at skywalker kan få grep. Mulig de trenger et hardt felt på midten for at de ikke skal ødelegges i løftet…

osv…

1 Like

Jeg merket meg at Nekkar nå solgte inn Skywalker for “main component replacement offshore”. Altså ikke for montere hele møller, bare for å bytte ut skadede/utslitte blader.

2 Likes