Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEKKAR ASA Småprat 🚀⚓🌊

er nå vel ganske stikk i strid med børsmeldingsplikt, så lenge det ikke er en LOI? pussig IR …

EDIT: @tooeasy891 ok, kryper tilbake til hiet mitt… :slight_smile:

De er ikke børsnotert.

2 Likes

Mener jeg fant noe mer konkret om restruktureringen tidligere, men klarer ike å finne det nå…

2 Likes

Nekkar completes investment in FiiZK

4 Likes

Transactions carried out under the buy-back program

2 Likes
3 Likes
4 Likes

“Å gi aktørene mulighet til å øke produksjonen ved å velge teknologi med mindre miljøpåvirkning”

Slike insentiver som må til for en bærekraftig vekst i bransjen.

2 Likes

Er det noen begrensninger på hvilken kurs de kan kjøpe tilbake aksjer på?
Kan bare se de har nevnt maksimalt antall aksjer og totalsum.

Noen formell begrensning er det neppe (da antyder de et nivå hvor aksjen ikke lenger er et godt kjøp), men hvis formålet er å øke NAV per aksje kjøper de jo bare dersom de selv synes prisen er lav.

Synd ikke nekkar valgte utbytte. Nå blir det økt makt til Skeie.
Aksjen er blant de laveste verdsatt på børs,men ønsker ikke legge alt i henda på en stor aksjonær.

1 Like

All den negative oppmerksomheten rundt miljøkonsekvensene med oppdrettsnæringen er gull verdt for Nekkar, deres løsning vil i betydelig grad redusere disse problemene om man skal tro hva de selv sier. Hvorvidt de lykkes med å få solgt inn sine merder til oppdrettsnæringen vet vi så langt ikke, men OM de lykkes så bør det kunne bli en skukkelig melkeku.

2 Likes

Hvis man ikke stolte på Skeie i utgangspunktet, så har man egentlig ingenting i denne aksjen å gjøre. Eierskapet rundt Intelilift gjør at man rett og slett bare må satse på at ting går rett for seg.

I utgangspunktet, så foretrekker jeg også helt klart utbytte, men hvis Nekkar her ser at f.eks. Intelliwell ser ut til å kunne gjøre det stort, så er jo dette et godt valg. Pr dags dato knapt priset inn i kursen.

Med en rigg som bruker Inteliwell fra Intellilift så ser de ut til å ca doble omsetningen for 2023 vs 2022. Transocean som er med i JV-en har 39 rigger. Bare å sette opp softwaren på en rigg ser ut til å kunne generere rundt 20 MNOK i omsetning. Totalt 760 MNOK omsetning som venter? I tillegg kommer det de generer fra SaaS modellen

4 Likes

Jeg synes tilbakekjøp er bra. Aksjen var så underpriset, at noe måtte gjøres. Egentlig er det nok penger til både tilbakekjøp og utbytte i tillegg til oppkjøp, men oppkjøp blir prioritert. De ville ikke bekrefte at aksjene i tilbakekjøpsprogramet skal slettes, så det kan hende at de skal brukes til oppkjøp. En mulighet er å kjøpe resten av Intellilift med Nekkar aksjer.

Det er tydelig at styret og ledelsen ønsker å gjøre Nekkar til et vekstselskap, og oppkjøp er en del av strategien, i tillegg til organisk vekst. Håper de kjøper kvalitet framfor kvantitet. Hvis de kjøper noe bra, er det like bra som utbytte.

Innen utgangen av 2024 tror jeg at vil Nekkar tjene ca 100mil til (basert på ordrereserven) . Og det bør bli konvertert til kontanter ganske kjapt siden prosjektene da (etter planen) er avsluttet.

3 Likes

Nekkar kunne gitt 2kr i utbytte nå. Det har de gjort tidligere, og jeg tror de lærte da, at det ikke var smart. Det ser ikke bra ut på kursgrafen når den faller 2kr og resultatet blir lav prising av aksjen. Markedet er ikke så rasjonelt som mange skal ha det til. Hvis du gjør oppkjøp blir du et vekstselskap og P/E ’ en øker, så det er mer aksjonærvennlig.

1 Like

100 mill var da veldig beskjedent, men da har du kanskje overhodet ikke lagt inn noe som helst på Skywalker, Starfish eller Intelliwell?

Skywalker vil ikke gi noen inntekter innen utgangen av 2024. Starfish er en del av Fiizk nå, og tror ikke det er realistisk at det blir overskudd i Fiizk i 2024. Intelliwell kan absolutt tjene noen mil.

EBIT siste 6 mnd er 56 MNOK. Det er 18 mnd til slutten av 2024. Hvis man antar de neste 18 mnd blir som de siste 6 mnd, så skal de få EBIT på 168 MNOK. Med mer cash enn gjeld, så trekker jeg bare fra 22% skatt og får da 131 MNOK.

EDIT ser at de har sagt 0,29 EPS og har 107,5m aksjer, så hvis man regner på det, så får man 93,5 MNOK.

2 Likes

Ja, det er sant. Det kanskje litt feil formulert og veldig grovt overslag, men jeg mener egentlig at jeg tror kontantbeholdningen kan øke med ca 100 mil ± ganske mye.

1 Like

Ved:
Synes du er litt lite optimistisk. Det bygges vindmøller til havs som bare det for tiden, så neppe usannsynlig at Skywalker kan lande kontrakter ganske snart. Og så er det jo en grunn til at Starfish la det nye produktet sitt inn i Fiizk, plutselig sitter de med en fullt utviklet salgsorganisasjon og kan dermed snu seg kjapt rundt så snart/dersom merdene deres holder hva de lover.

2 Likes